Ansmann Mad Rat

full


De C-hubs nu in de draagarm monteren, hierbij moet voor het eerst flink geveild worden om een soepele beweging te krijgen. Nu moeten we echt aan de slag, de upper link en de stuurstangen moeten we de bollinks op de asjes schroeven,
En dat moet een heel eind.
Met de hand is het bijna niet te doen, dus heb ik de as in de bankschroef gezet (vilt er tussen!) en met mijn steeksleutel 6 kon ik dan aan het ball end draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Het kogeldifferentieel bouwen en royaal het bijgeleverde vet gebruiken , in de lagers, druklager en bij de balletjes. Ook de diff plaatjes aan beide zijden met vet insmeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Tandwielkast monteren, en royaal vet op de lagers, maar niet op de tandwielen, dat geeft veel te veel weerstand, zeker bij de hoge toeren van het eerste tandwiel. Je kunt hier wel een paar druppels WD40 of derailleur olie met teflon op doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Motorplaat en slipperclutch aan de tandwielkast monteren, (met screw cement word borgmiddel bedoeld)
Het ziet erg mooi uit met die hard geanodiseerde alu druk-platen, en alles past uitstekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Nu de achter draagarmen monteren en weer flink wat veilen voor een soepele beweging, hier moet to nu toe het meest af. Ook ga ik gelijk door naar stap 21 omdat je dan makkelijker kunt werken als de hele auto er nog niet aan vast zit. Bij de wheelhubs ( let op links en rechts ) zitten nog plastic shims die net weer te dik zijn, dus schuren of een kleinere shim gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Nu de achter draagarmen monteren en weer flink wat veilen voor een soepele beweging, hier moet to nu toe het mest af. Ook ga ik gelijk door naar stap 21 omdat je dan makkelijker kunt werken als de hele auto er nog niet aan vast zit. Bij de wheelhubs ( let op links en rechts ) zitten nog plastic shims die net weer te dik zijn, dus schuren of een kleinere shim gebruiken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Nu pas ga ik de gearbox de motor bescherming en de achterwiel ophanging aan het chassis vast maken.
Alles past weer prima, maar ik kom weel een schroefje tegen waarvan het 6kant gaatje net te ondiep is (gelijk weg gooien).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Nu de upper links er op en er komt wat meer vorm in het geheel.

full


Volgende stap is de kapsteunen en de shock tower, ook hier een goede passing van alle onderdelen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


De dempers ( shocks ) zijn van een beproeft type zoals veel andere merken het ook maken, om te voorkomen dat de blader ( oranje rubber sealing bovenin ) kan beschadigen door de piston ( zuigerstang) doe ik nog een O-ring op de as aan de buitenkant van de demper. Nu zal de piston bij maximaal indrukken de blader niet kunnen raken. Omdat de dempers al voortgebouwde zijn hoeven we ze alleen te vullen met de demperolie uit de kt, en met veel geduld wachten tot alle belletjes zijn verdwenen ( gewoon een half uur laten staan ). Het vul standaardje van mijn tourwagen schiet wel een beetje te kort met deze lange dempers, maar het werkt. Dan zonder luchtbel afsluiten met de piston half ingeduwd ( 50% rebound ). Zonder veer de demper op werking controleren, na het indrukken moet hij weer 50% naar buiten komen. Nu de veren er weer op en op de buggy monteren.

full


Met de dempers op de buggy zijn we er bijna, nu de stuurservo er in. Het bollinkje van de servo naar de auto gaat er echt lastig op, vooral omdat de hevel mee buigt. Deze moet je even met een achterkant van een schroevendraaier ondersteunen om van boven meer kracht te kunnen zetten, klick! Die komt echt niet vanzelf los!. Het afdek kapje van de slipkoppeling past lekker strak zodat het vuil buiten blijft, en met een handig rubber dopje om de koppeling af te kunnen stellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


De banden, eerst zorgen dat de inserts echt mooi egaal in de buitenband zitten. Lekker rond draaien tot het helemaal gelijkmatig gevuld is. De banden voelen plakkerig en erg zacht aan, zo plakkerig dat ik de randen (die we straks lijmen) eerst flink ontvet met remmenreiniger, anders ben ik bang dat het niet hecht. De velgen zien er goed uit maar lijken me wel wat hard, de praktijk zal uitwijzen of het goed gaat. Als de band perfect om de velg zit kunnen we gaan lijmen. Dit doen we door de band wang omlaag te drukken en spaarzaam secondenlijm in de opening te druppelen. Zo gaan we de heel band rond aan twee kanten.

full


Het chassis is nu klaar voor het inbouwen van de electronica.
We gaan in dit geval een Ezrun motor en regelaar combo inbouwen met een 17.5 turns motor en een lipo accu.
Dit past naar mijn smaak precies bij deze budget kit.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"bouw diff:
zelfde vet gebruikt op de diff-kogeltjes als op de thrust bearing? Is dat wel een goed idee? "

normaal doe ik dat ook niet,
maar hier heb ik de handleiding gevolgd.
 
Inmiddels de eerste Accus ( lipo ) gereden met de buggy.
De rij eigenschappen en de weg ligging zijn echt bijzonder goed.

Op een zeer technische en gevaarlijke binnenbaan ( Haarlem mach ) zijn echter de eerste onderdelen gesneuveld. De achterspoiler is in ieder geval niet van lexaan, want die is al snel in 5 stukken.
Door een aanvaring met de zijmuur is de rechter voor draagarm gesneuveld.

Navraag bij een leverancier heeft nog wat opmerkelijke informatie opgeleverd:

De mad Rat is gelijk aan de Team-C-Racing en de Kyosho ZX-5.
De onderdelen van de ANSMANN X-Pro 2wd Competition Buggy zijn van een betere kwaliteit en gemaakt van andere kunsstoffen.

Wij hebben nu alle draagarmen van de X-pro besteld en gaan daarmee verder.

De Ezrun 17.5 turns is een prima motor voor de buggy, maar wel met het grootste motortandwiel wat er op past 29 ( 48 DP ).
 
Inmiddels met een team C racing draagarm er op gemonteer een nieuwe poging gewaagd.
8 accus (4000 mah) leeg gereden zonder problemen.

Wel moesten we de regelaar steviger vast zetten dan met alleen een dubbelzijdig tapje,
maar een extra tywrap was voldoende.

Best een fijne auto om mee te rijden en zeker buiten zul niet heel snel iets stuk rijden.
 
Update:

De Mad rijd is nu een aardige tijd in gebruik,
en door het betere weer kunnen we nu veel buiten rijden.

Voor ons nieuw is de controle in de lucht,
bij een jump zo het gas bedienen dat je goed neer komt.

Omdat we al vrij hoog jumpen hebben we nog een kleine aanpassing aan de auto gemaakt

full


Dit voorkomt het "bottommen" en is beter voor de onderkant van de buggy.

de siliconenslang is ongeveer 13 mm lang.
en we doen dit alleen aan de achterdempers waar het gewicht ( motor) zit .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top