Amphion 1790 van Corel - fotoverslag

Tussen januari 1999 en januari2005 bouwde ik dit elegante model van het Zweedse Koninklijk yacht.

Vermits ik toen nog analoog fotografeerde kan ik jullie geen overvloed aan foto's presenteren.
Ik heb alle foto's in mijn mini-album even gedigitaliseerd om jullie hier te entertainen :)

81P3uO+0lTL.jpg

Het model is (bijna) volledig out-of-the-box gebouwd.

Kiel en spanten zijn voorgezaagd.
Welk procedé daarvoor toen door Corel gebruikt werd, weet ik niet, maar de spanten zijn niet 100% symmetrisch, waardoor je soms een vlotter verloop van de testhuidgang krijgt als je enkele spanten omdraait.
IMGP4797.JPG
IMGP4798.JPG

Veel modelbouwplezier,

De eerste huidlaag bestaat uit lindenhout?? Dit is lekker zacht, en neemt na weken in koud water en vastspelden met de meegeleverde nageltjes mooi de vorm van de romp aan. Na in vorm drogen, kunnen ze verlijmd worden.
IMGP4795.JPG

Met 2 à 3 latjes per kant is er tijd genoeg om met de masten te beginnen.

Jullie zien het inderdaad goed: ik heb toen nog wat plamuur gebruikt om oneffenheden op te vullen. Het is wel kneedbaar hout, zodat dit geen negatieve invloed heeft op de houtlijm voor de 2e huidlaag.

Overeenkomstig de bouwinstructies werd de romp volledig beplankt van boven naar onder. Daardoor, en mede door de bolle vorm van de kiel, moet onderaan nog een passende spie gemaakt worden.

Tegenwoordig begin ik met het onderste berghout, beplank dan de helft naar onder toe, en dan begin ik tegen de kiel en leg de 2e huidlaag dicht naar boven.
IMGP4799.JPG

Dank voor de leuke reacties :)

Piet is bijna even ver, dus vlug even een aanvulling.

Boegspriet geplaatst, en de korf van het galjoen.
Ik ben een fan van Corel, maar niet van hun ornamenten; die zijn van een soort zamac dat verguld is. Na jaren blijft het mooi blinken, maar eventjes wat bijplooien is er dus niet bij. Inkorten kan wel.
De 8 figuren voor het galjoen zijn allen even lang, maar om mooi op het model te passen moeten ze elk individueel op maat geslepen worden.
het uiteinde van de galjoenscheg moet in een puntje geschuurd worden om het boegbeeld te ontvangen.

Ook de berghouten zijn een uitdaging: 2 latjes van 1 x 1 mm die over de ganse lengte van de romp op gelijke afstand van elkaar lopen, en aan de achterzijde in een scherpe boog naar boven lopen.

IMGP4805.JPG
IMGP4806.JPG

Op onderstaande foto zijn de masten en het staand want afgewerkt.

De korvijnagelbanken op het potdeksel van de centrale kajuit hellen een maar mm naar binnen, in het verlengde van de "tumble home" van de romp op die plaats.
Zo kunnen de hoofdtouwen van het want aan de buitenzijde en de pardoens aan de binnenzijde vrij passeren.

IMGP4807.JPG

Back