Amerigo Vespucci bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door MarkGr, 22 dec 2023.

1. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Ik heb een vraagje : momenteel begin ik aan de boegspriet van de Amerigo vespucci (mantua 1/84).
    Welke hoek (graden) moet de boegspriet vertonen t.o.v. een referentiepunt van het schip (gemakkelijkste referentiepunt lijkt mij de horizontale kiel van het schip). Kan iemand mij hierbij helpen ? Alvast bedankt voor jullie reactie !

2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De hoek van de boegspriet ten opzichte van de waterlijn ligt tussen de 20 en de 36 graden. Dit ligt aan het type schip en de tijd waarin het schip is gebouwd. Bij de oude galjoenen en oorlogsschepen was de hoek 30 tot 36 graden en op moderne zeilschepen is de hoek 20 graden. Hoe het precies zit zit bij de Amerigo Vespucci weet ik niet, maar daar is vast wel iets over te vinden omdat dit toch wel een bekend schip is/was. Dus als je het precies wilt weten dan zal je het moeten opzoeken.

3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Mantua heeft vast wel een overzichtsplan in de bouwdoos gestoken.
    Trek de boegspriet door tot je de waterlijn raakt en meet de hoek met een gradenboog.
    De kans is groot dat de uitsparingen in de kiel niet veel ruimte voor speling laten.

Admiraal B vindt dit leuk.
  4. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Hartelijk dank voor jullie snelle reacties ! Mantua heeft inderdaad een overzichtsplan in de bouwdoos gestoken. Maar dit plan is al zeer vaak heel onnauwkeurig gebleken, heb ik moeten vaststellen. Als ik de boegspriet doortrek tot de kiel, kom ik op een hellingsgraad van 17 graden, wat mij erg weinig lijkt. Vandaar mijn twijfels. Bij de dry fitting kom ik uit op een hellingsgraad van 26 graden, wat binnen de grenzen valt van wat Pietsan aangeeft, en mij dus wat gerust stelt.
    De Amerigo vespucci is inderdaad een zeer gekend schip (en de bouwkit van Mantua een droom om te bouwen, mits de nodige argwaan aangaande hun bouwinstructies en dus het noodzakelijke geduld : ik ben Pasen 2022 begonnen met de bouw ervan en begin nu pas aan de bouw van de bootjes op de vespucci en de boegspriet), maar ik heb dagen gegoogeld aangaande de vespucci en nergens vind je een aanwijzing over de hellingsgraad van de boegspriet ( tenzij je de bouwplannen zou aankopen, maar dat blijkt een kost van rond de 120€, iets te prijzig naar mijn mening voor een loutere amateur bouwer zoals ik ….).
    Nogmaals dank en fijne feesten gewenst !
    Mark

pietsan vindt dit leuk.
  5. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009

Op deze foto meet ik om en bij 28°

Admiraal B en Dave Bekers vinden dit leuk.
  6. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Nogmaals bedankt ! Ter info hierbij een recente foto van de stand van zaken op mijn scheepswerf. Zou het opmaken van een bouwverslag (met terugwerkende kracht uiteraard) iemand interesseren, denken jullie ?

Bijgevoegde bestanden:

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Tuurlijk! Altijd leuk. Goed schip heb je gemaakt tot nu toe

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Uiteraard Mark, laat maar komen, daar smullen wij allemaal van......

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er goed uit Mark, en uiteraard zien wij een bouwverslag altijd met plezier tegemoet :):)

10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    ALTIJD :)
    heb ik trouwens met mij fotoverslag van de Victory ook gedaan, want toen ik er aan begon fotografeerde ik nog analoog.

11. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Blijkbaar interesse, dus ga ik graag gaan voor een bouwverslag. Hopelijk blijkt het wat interessant voor jullie …
    Wel enkele praktische vraagjes :
    1 ) bij een reactie op een plaatsing krijg ik telkens een mailtje. Leuk voor mij, maar mijn mail-adres wordt gedeeld met mijn echtgenote … kan ik dit uitschakelen, en zo ja, hoe ?
    2) ik denk dat het het meest praktische is om in een Word document mijn afleveringen van het bouwverslag voor te bereiden, en dan over te brengen/copy paste naar het forum. Is dat mogelijk ?
    3) kan ik foto’s in de tekst zelf verwerken, of enkel via het tabblad “upload bestand” onderaan elke bijdrage meesturen. Zo ja, hoe ?
    Of is er ergens een item op het forum waar ik al die informatie vind ?

12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    1) klik eens bovenaan rechts op je forumnaam. Daar kan je heel wat instellen, zo ook of je een mailtje krijgt bij reacties of leukjes.
    2) en 3) Ik hou ook een bouwverslag bij in Word, dat ik dan naar hier (mijn bouwverslag) kopieer. Wel wordt alleen de tekst overgenomen, de foto's moet je afzonderlijk uploaden en invoegen waar je ze wil hebben.

13. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Nogmaals dank, ik heb één en ander kunnen wijzigen (zoals mijn avatar, dat zal je wel al gemerkt hebben). Eerstdaags (nu focus op de familiefeesten ) begin ik eraan.

Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Welkom en zeker is een verslag leuk!

15. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Ik ben de laatste voorbereidingen aan het treffen voor het plaatsen van mijn bouwverslag.
    Ik heb nog 2 vraagjes :
    1) ik zou de titel willen aanpassen van “hoek boegspriet …” naar “Amerigo Vespucci bouwverslag”. Kan dit binnen dit topic of moet ik een nieuw topic plaatsen?
    2) het is mij nog niet duidelijk hoe ik in/tussen mijn tekst ergens een foto kan plaatsen ( en niet onderaan mijn tekst).
    Beste wensen voor 2024!

16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mark, voor het aanpassen van de onderwerp tekst even een moderator vragen, en als je in midden in je tekst een foto wilt plaatsen, den even naar upload bestand, foto downloaden, en als je hem hebt, plaats je de cursor op welke alinea je de foto wilt hebben, klik op de tumbnail volledige afbeelding en je foto staat daar.
    Rechts onder de foto knippert je cursor, even enteren en dan kun je ook weer tekst plaatsen

17. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    beste wensen, de titel heb ik al voor jouw bij een admin aangegeven, dat komt goed.
    en kijk hier ook eens als je ergens niet uitkomt, meestal vind je daar een antwoord terug op je vragen
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/helpdesk.44/

Laatst bewerkt: 2 jan 2024
  18. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Bedankt voor de info ! Vanaf komende zondag, ten laatste maandag plan ik de opstart.

19. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Naam veranderd naar : Amerigo Vespucci bouwverslag.

Herby63, Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Wat een nette bouw zover. Ik ga je zekers volgen.

Grt Hans

Deel Deze Pagina