ALZRC Devil 380

Na veel wikken en wegen een ALZRC Devil 380 gekocht.
Hoop daar als herintreder op het modelvlieg front een goede keus in gemaakt te hebben.
Nog even minimaal 2 weken geduld voor hij geleverd word, bouwverslag volgt. Tips en tricks alijd welkom [emoji4]
Screenshot_20191026-121143_Banggood.jpeg

Laatst bewerkt:
Dit is geen gewone helikopter, deze is ontworpen om zeer hoge snelheden te halen.
Hij heeft ook nauwelijks landing skids om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daardoor kiepert hij ook makkelijk om. Dus voor het doel vind ik het geen handige keuze.

Hallo Johannes.

Mooie heli maar zoals hier boven ook al is beschreven wel een race monster, en een vergelijking tussen een Ferrari en een heli, je zult er wel achter komen.
Weet niet hoeveel vlieg ervaring je hebt met heli's, maar dit is echt geen beginners helicopter.
Als je toch met wat kleinere had willen beginnen ,had ik liever met een 450 size heli begonnen, ook met onderdelen ,want als je geen ervaring hebt zul je regelmatig wat stuk hebben.
En om nu steeds 2 weken te moeten wachten op onderdelen is de lol er snel af.
Maar we gaan het zien en volgen [emoji106].
Groetjes René

In tegenstelling tot wat de skids doen vermoeden is de Devil 380 (een vrijwel 1 op 1 SAB Goblin 380 clone, zelfs de onderdelen zijn 'uitwisselbaar') geen speed heli maar een 'gewone' 3D heli.

Zowel de 380 als de 420 (die ik zelf vlieg van SAB) zijn venijnige beestjes (net als iedere kleinere heli) maar kunnen ook meer dan prima getemd en rustig gevlogen worden.

De skids zijn voor de beginner inderdaad niet echt praktisch, het risico op omkiepers is vrij groot. Maar ook daarvoor hebben zowel SAB als onze schaamteloos kopiërende oosterse vrienden een oplossing in de vorm van een CF landing gear en dat is wel een aanrader:

9b721067-96aa-477e-ac21-aa04659470e0.jpg

Veel plezier met je kleine duivel!

Ik heb drie jaar geleden ook zo'n duiveltje gekocht om een formaatje groter te gaan. Helaas was die voor mij een beetje te hevig met de k-bar en is hij in de kast beland.
Dit jaar de duivel voorzien van een spirit-pro en nu is hij wel bestuurbaar voor mij, moet nog wel wennen aan de grootte want ik vlieg nu een walkera master cp.
Helaas heb ik nu al de staartrotor moeten demonteren wegens te veel speling op één bladhouder (was een kapot lager)
Ga deze nu met sab onderdelen ombouwen naar fethering shaft.
In ieder geval veel plezier met het bouwen en temmen van je duivel.

Gisteren de staartrotorvan de Devil omgebouwd met Goblin tail shaft en tail spindle.
Dit is echt een verbetering t.o.v Alzrc (is men zeker vergeten te kopiëren) :D

Falende alzrc staart
full

full

Gemonteerde Goblin upgrade
full

@Johannes59
Als je toch nog moet bouwen, kan je misschien meteen de upgrade doen.
De staart was al een verbeterde versie van Alzrc maar als je de bout aan de bladhouders te hard vastzet zijn je lagers eraan.

Laatst bewerkt:
Dank voor je tip [emoji106]. Jammer dat de foto's niet te zien zijn [emoji25]
Gisteren de staartrotorvan de Devil omgebouwd met Goblin tail shaft en tail spindle.
Dit is echt een verbetering t.o.v Alzrc (is men zeker vergeten te kopiëren) :D
Falende alzrc staart
Gemonteerde Goblin upgrade

@Johannes59
Als je toch nog moet bouwen, kan je misschien meteen de upgrade doen.
De staart was al een verbeterde versie van Alzrc maar als je de bout aan de bladhouders te hard vastzet zijn je lagers eraan.

als je de bout te hard aandraait, zijn je lagers eraan..
hoort daar geen ringetje tussen de binnenste lagerschalen?
dan druk je inderdaad de binnenste ringen uit het lager

of is die ruimte er niet?
vaak genoeg gehad trouwens met align staarten.. altijd speling..

Nope, geen spacer. Je moet volgens de manual locktite aan de schroef doen en dan aandraaien. "Don´t over tighten the screw"
Het is ook best mogelijk dat de meegeleverde washer de verkeerde dikte had waardoor alles vastkwam.
Systeem Goblin met dempers blijft volgens mij beter.
De setschroef in de rotor hub was ook nogal ruim getapt, je kon de schroef er bijna doorgooien. Zelfs met locktite blijft dit niet goekomen.
Beter een upgrade dan een tailrotor die spontaan besluit je heli te verlaten.:bye:

full

Laatst bewerkt:
Heb je hem al ? Ik zou hem retour doen. Kost misschien wat verzendkosten maar blijft je een hoop ellende bespaart.
Dit is een helietje wat jou niet de tijd gunt om met je ogen te knipperen, doe je dat wel is hij weg. Er zijn zat helietjes te koop die wel rustig zijn en probleemloos. Kosten ook minder. Doe er je voordeel mee.

Een KDS 450 bijvoorbeeld..... De mijne heeft ondertussen ongeveer 100 draaiuren zonder noemenswaardig onderhoud, en er hebben minstens 30, zo niet 40 man hun opstijg en neerzet-oefeningetjes mee gedaan (het enige stukje waar je ook aan de kabel, als instructeur de klappen lang niet altijd kunt voorkomen).

Back