alternatief voor staufenbiel vitesse?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door benpen, 15 jun 2014.

1. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    Hallo allemaal,

ik ben nieuw in het zweverwereldje (vlieg nu met Sebart wind s50e, warbird MIG3 en giant stick) vandaar dat ik wat advies wil vragen.

Ik moet toegeven in het begin spraken de zwevers mij totaal niet aan maar nu ik een paar zwevers bezig gezien heb met meer acrobatische vluchten met hun zwevers ben ik toch gevallen voor de "elegantie" waarmee een zwever zijn kunstvluchten doet. Na al wat opzoek werk ben ik uitgekomen bij een Staufenbiel vitesse 2. Nu wilde ik graag de PNP versie aanschaffen maar deze is niet beschikbaar momenteel.

Dus nu de vraag, kunnen jullie mij een alternatief voorstellen? In de link een filmpje van de vliegstijl die mij aanspreekt:
    SIIh6J0RKA8[/media] Vitesse Aerobatics - YouTube

Ik zie bv ook dat bij de Staufenbiel Epsilon competition V2 staat dat deze wat meer kunstvlucht kan doen maar toch vindt ik daarover niets terug van bewijs (filmpjes of forums lijken toch altijd meer alleen naar het zweven te gaan).

Graag hoor ik het van jullie ervaringsdeskundigen.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De dingen die op de video te zien zijn kunnen met vrijwel elke zwever.
    Wil je per se een combo met motor of wil je eventueel een setup er los bij kopen?
    En hoe groot wil je het hebben...
    Als je echt harde aerobatic wil vliegen zou je eigenlijk een 1-delige vleugel moeten nemen en dan zit je rond de 2 meter span.
    Dat soort modellen zweven vaak wel wat minder goed.

Zelf heb ik een Simprop Solution 2.0 gehad.
    Erg fijn en kwalitatief goed model.
    Zweeft behoorlijk, kan aerobatics en ziet er ook nog eens goed uit.
    Is compleet wel wat duurder dan de Vitesse.

Misschien is een Topmodel Fox wel wat voor je?
    Semi schaal model van een aerobatic zwever en er kan een motor in de neus.
    Wat prijs betreft zal je dan rond die 400 Euro uitkomen.
    Topmodel CZ - MDM-1 FOX 2,74

Gert-Jan

3. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    Hallo Gert-Jan,

de setup mag ook los erbij dat maakt me niet zoveel uit. De afmetingen? Liefst iets vanaf 2.5m, het is door de grote dat een zwever net dat mooi vliegbeeld geeft vindt ik.

Die topmodel Fox is alvast een mooi alternatief dat ga ik zeker eens verder bekijken, alvast bedankt daarvoor.

Budget zou ik zeggen tot ongeveer 600euro. Als het wat groter is mag het wat meer zijn, als het wat kleiner is mag het ....

4. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou dan kan ik je rustig een Epsilon of een Last Down aanbevelen... over de Epsilon loopt hier een uitgebreid draadje. Daar kan je trouwens ook lezen dat er best wel kritiek is over de afwerking van de PNP toestellen van Staufenbiel, voor 600 euro kan je ook bij andere firma's shoppen, niet gauw PNP maar als dat niet zo geeft...

5. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ik ga even vloeken in de kerk maar euhmm :alien:

Als je dit echt budget wil aanpakken: een FMS Fox van 2,3 meter.
    Ja, schuim! (vleugel is wel doorlopend voorzien van een ligger).

Ik was niet voor schuim, ben nog steeds niet voor schuim maar wat heb ik al een plezier gehad aan die kist. Als zwever vrij waardeloos geloof ik maar loopings, wingovers, barrelrols, spiraalvlucht, rugvlucht, tailslides. Amper overtrekgedrag, vliegt heel licht. We vliegen op onze club een nummertje op muziek met die fox-en (normaal gezien ook volgende week op de DMC fly-in).

Ook te koop bij HK (maar ze verkopen snel uit in het europese warehouse) (daar is 't officieel geen FMS, maar 't is een FMS met een stickertje erover)

Bij een lokale winkel een goeie 200 euro. Ontvanger en lipo erin en vliegen maar :).

Dit genre van vliegen spreekt me zo aan dat ik de verdere tips in dit draadje ook ga meevolgen!

6. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb bewust het "schuim" weggelaten.
    Bij elk modelvliegveld zouden ze een pot met thinner neer moeten zetten en je mag niet eerder het veld op voordat je vliegtuig door die pot met thinner gehaald is.
    Dan heb je geen "last" meer van schuim.

Maar inderdaad.
    Als het alleen om het vliegen zou gaan is er genoeg vliegend verpakkingsmateriaal te vinden.
    Het ligt er ook een beetje aan hoeveel vliegervaring je hebt.
    Als je nog nooit een zwever gevlogen hebt lijkt het makkelijker dan een motorkist, alleen is dat het vaak niet.
    Beginnen met een schuimpie zou dan een optie zijn.
    Als je een echt model wilt dat harde aerobatics kan dan zou je eerste keus makkelijker zijn om een model tot 2 meter te kiezen.
    Tweedehands is er ook nog wel wat te koop in die afmetingen, in ieder geval wat makkelijker te vinden dan 2,5 meter en meer.

GJ

7. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    ik ben ook begonnen met schuim, maar dit is voor mij geen alternatief meer. Ik trek niet in twijfel dat er fijne schuimpjes zijn, maar ik verkies toch een zwever aan te schaffen die mij direct voor lange tijd kan bezighouden

8. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja jongens, TS had het over alternatieven voor een Vitesse; dan is schuim niet echt een alternatief, en als hij het heeft over "de elegantie waarmee een zwever zijn kunstvluchten doet" dan heeft hij het ook niet over "harde aerobatics". Dat is dus allemaal :offtopic::offtopic::offtopic:

9. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Tsja sorry he, kzal mijn muil al maar houden...

10. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    doe allemaal gerust verder, alle alternatieven kunnen plots iemands interesse wekken. Misschien toch voor harde aerobatics of misschien toch. ......

11. dutchspider9

dutchspider9

Lid geworden:
    2 jun 2008
    Fox - Electro - 3000mm

Wellicht is dit een leuk alternatief voor de fox waar Gert-Jan een paar posts terug naar verwijst.

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als je eenmaal een hotliner hebt zien knallen en je wilt aerobatics vliegen dan ben je verkocht denk ik.
    In de lucht zijn ze niet stuk te krijgen, 30-40G trekken is geen probleem.

Ik weet nog een PAF Calif te koop, met Plettenberg borstelmotor en Schulze regelaar.
    Denk dat het setje voor 250 euro weg mag.

Zelf heb ik nog wel een vrijwel nieuwe Duo Discus, voll gfk, 3 meter span.
    Alleen is dat een echte zwever en zou je die om moeten bouwen naar electro.
    Die mag weg voor 350 euro inkl servo's.
    Aandrijving zal rond de 100 euro zijn (motor en regelaar).

Dan nog wat nieuwe modellen.
    Een geweldige kist is de Simprop Excel Competition.
    220 span, topkwaliteit en al gefolied ook.
    Andys Hobbyshop - Excel Competiton 3 ARF 0311057

Of toch de Vitesse maar dan zonder motor.
    Staufenbiel VITESSE V2 ARF 3,0m ohne Motor günstig online kaufen bei Staufenbiel

Er is op het moment niet heel veel te koop bij Staufenbiel.
    Zelf zou ik voor een Simprop gaan.
    Dat zijn bouwtechnisch erg mooie modellen en gaan jaren mee.

Als je in de buurt van de duitse grens bent kan je eens gaan kijken bij W&W Modellbau.
    Die hebben behoorlijk wat staan en ze hebben goede prijzen.
    Je kan dan ook eens zo'n model in je handen houden.
    Online is leuk maar je weet niet wat je koopt.

ARF(bespannt) - Artikel - Modellbau / RC Helikopter / Modellbau Zubehör

GJ

13. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Is dit niks voor je???

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

GJ

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013

ziet er zeker niet slecht uit, maar mijn vorige tweedehands ervaringen waren niet echt positief te noemen dus ga toch eerst zo nog eens rondkijken. Persoonlijk zou ik niet vlug +600euro geven aan iets tweedehands. Ik heb eigenlijk ook wel wat plezier met het in elkaar puzzelen van een setup dus dat mis ik dan ook weer.

En de afstand is niet min voor mij naar groningen. Ik ben van Lanaken dus een eindje rijden. Volgende week nog eens bij WW langsgaan om te kijken wat daar zoal ligt

Maar toch iets om in het oog te houden

Deel Deze Pagina