Alternatief gloeiplug

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door RCRacer, 14 apr 2013.

1. RCRacer

RCRacer

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hallo,

Ik bezit een TT st-1. Alleen ik word een beetje gestoord van die gloeipluggen. (de sleutel die je in de kop, op de gloeier moet zetten dan). Ik moet hem steeds 24 uur opladen voordat ik er dan eindelijk een keertje mee aan de slag kan..
    Dus hebben jullie misschien een alternatief? Iets simpels, iets wat gebruiksmakkelijk is en wat je langer kan gebruiken.
    Ik zag bij traxxas iets aparts, echter heb ik hier niet veel over kunnen vinden.
    Ik zou de gloeiplug ook op de snellader kunnen zetten, alleen weet ik niet of de NiHM baterij die erin zit dit wel aankan...

Gr.
    Kevin

2. sander_hpi

sander_hpi

Lid geworden:
    13 feb 2010
    ja hoor, een snellader kan prima.
    Je hebt ook gloeiplugstekers waar je losse batterijen in kan doen (D-cell volgens mij)
    En je hebt ze met lipo. die hebben nauwelijks zelfontlading.
    Gewoon even rondkijken.

Traxxas heeft inderdaad een systeem waarbij er standaard een stroomdraadje aan de gloeiplug zit in combinatie met een soort startmotor.

3. marc 2

marc 2

Lid geworden:
    15 jul 2009
    je bedoelt dus niet je plug maar je plugdriver en dan met name de accu daarvan.

heb ik een tip voor je.
    koop een powerpanel en sluit daar een grotere accu op aan.

4. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    of een 2volt lood accutje... kan je de hele dag bezig...

5. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Als je een beetje kunt afstellen, doe je dagen met 1 opgeladen gloeiplugsteker. Ben je daarin nog niet zo bedreven, dan zou je eens kunnen kijken naar een 2V loodaccu en een losse pen. Gebruik dan wel een beetje een lange kabel (een meter of zo), dan kun je starten tot je erbij neervalt.

6. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    De lange kabel zorgt dat de spanning net evne wat lager komt te liggen...(2 volt is eingelijk iets te veel) Zodat de plug wat langer leeft. Voordeel is ook dat hij net wat feller gloeit en soms daardoor net even makkelijker start..

7. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Als je na 24 uur laden maar een paar keer kan starten ben je gewoon aan een nieuwe accu toe....

8. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008

Dat lijkt mij ook, laad hem 1 x in de 3 maand op, gebruikt hem nu 1 x per maand om ca 5 a 6 keer een auto te starten. Heb 3 pennen dus altijd 1 die het doet. Maar na 3 maand kan ik er nog gerust een auto mee starten. Heb wel pennen met losse cel, die ik los oplaad.

9. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    sommigen starten in 3 secs, de andere in 3 mins een auto ;)

10. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008

Daar heb je een punt ;) De eerste keer duurt het wat langer voor die start, de andere keren is het 1 tik.

11. RCRacer

RCRacer

Lid geworden:
    20 jun 2010
    In principe start de auto na een paar seconden. Alleen ben ik niet heel erg actief bezig met de auto op het moment, dus de batterij is vaak na een lange tijd weer wat leger. Als ik dan opeens weer zin krijg om te rijden, kom je er dus achter dat je gloeiplugsteker niet is opgeladen, waarna je vervolgens weer een dagje moet wachten. Ik denk dat een grotere accu dan niet veel invloed zal hebben.

Ik laad momenteel op met de standaardlader die er werd bijgeleverd. Enkel heb ik met mijn snellader alleen ervaring met het laden van lipo's. Maar hoe kom ik er achter met hoeveel ampere ik de nihm batterij (max.) mag laden? Voor zover ik weet, staat er niet zoals bij lipo's een C-rating op.

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Standaard zit er een 1500 of 1800 NiCad cel in dus de lader op NiCad, 1 cell en 1.5 tot 2A moet gewoon gaan.

13. bobo4live

bobo4live Guest

Ja wat word dus meest aan geraden.
    Ik heb er nu een op stopcontact zonder accu.
    Im m'n (gewone)auto heb ik 220v maar moet wel m'n auto in de buurt staan erg onhandig.

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ehm... ben ik de enige die je reactie niet snapt?
    Je hebt nu een gloeier op 220v ? Of heb je een lader die alleen op 220v werkt?

Ik kan uit ervaring spreken dat wanneer je een goede accu in je gloeier hebt en hij vol geladen is je heel gek moet doen wil je die in 1 dag leeg hebben. Een plug trekt maar iets van 2A op 1.2v en zou je theoretisch een uur op kunnen werken. Gezien een start in max 15 sec gedaan is moet je er ruim 200x mee kunnen starten.

15. Afiso

Afiso

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Gewoon een extra gloeiplugdriver kopen.

16. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Al koop je er 20, als je ze niet goed oplaad blijf je het probleem houden.

Deel Deze Pagina