Alteratieve vleugelmontagemethodes

Hoi,

bij mijn Hangar9 Funtana X 50 zit de vleugel aan de voorkant met 2 deuvels aan de romp, en achteraan met 2 nylon bouten. Deze bouten zijn 6cm lang en moeten er helemaal ingedraait worden. De vleugel zit, van onderaf gemonteerd, hoog in de romp. De nylon bouten zullen dus niet breken bij een 'minder nette landing', want de vleugel zit in de romp opgesloten. Ergo, de enige reden voor nylon is minder gewicht. Maar ik draai me een ongeluk met die krengen! Of ik moet de accuschroevendraaier meenemen. Of is er een betere manier? Ik gebruikte voor hele andere projecten ooit DZUS (klik, de standard line) sluiters, zouden die ook bruikbaar zijn voor vleugelmontage? Met een kwartslag draaien de boel vast of los, klinkt aanlokkelijk.

Er zijn best veel verschillende methodes voor. Bijvoorbeeld een 'oog' in beide vleugels en dan daar een elastiek, veer of tiewrap tussen spannen. Of je pakt een deuvel waar je een gaatje in boort en zet daar een 'bodyclip' doorheen, zo'n clip die ze bij auto's gebruiken.

Eenvoudiger, kun je niet gewoon die breekbouten een stuk inkorten, zodat je minder hoeft te schroeven?

kwartslag vast is aanlokkelijk, kwartslag los wat minder met je 4 takt..

Ach, op raceauto's en echte vliegtuigen blijven ze ook zitten, als de voorspanning maar goed is.

Eenvoudiger, kun je niet gewoon die breekbouten een stuk inkorten, zodat je minder hoeft te schroeven?

Heb ik geprobeerd, maar de schroef moet door een buisje (diameter gelijk aan schroefkop)voordat de steel in het kleinere gat komt. Ergo, een kort boutje daarin krijgen vereist veel geduld / geluk.

Heb ik geprobeerd, maar de schroef moet door een buisje (diameter gelijk aan schroefkop)voordat de steel in het kleinere gat komt. Ergo, een kort boutje daarin krijgen vereist veel geduld / geluk.

Ingekorte boutjes in de vleugel gaatjes doen en dan een elastiekje om bijde boutjes aan de schroefdraad kant .

Zo vallen ze niet meer uit de vleugel als je deze afbouwt en je hoeft ook niet meer te friemelen om ze er weer in te krijgen . ;)

Mvg Johan

Kijk, da's een goede tip. Ik heb niet zulke kleine stiekies, maar met een ringetje brandstofslang moet het ook lukken.

Dank,

Back