Ik ben dus op zoek naar een lader die al mijn batterijen aankan. Dit zijn de batterijen die ik momenteel heb: 1x 2V 5Ah loodbatterij voor gloeibougie 1x ontvangerbatterij 4.8V 1800mAh 1x ontvangerbatterij 6V 800mAh 1x zenderbatterij 9.6V 800mAh 4x 7.2V 1600mAh stick 1x 9.6V 1400mAh saddle pack Het is dus de bedoeling om al mijn andere laders opzij te leggen en 1 lader aan te schaffen en in de toekomst ook 2S en 3S Lipo's te kunnen laden. Liefst een lader die ik lokaal kan kopen in de winkel, dus geen hobbyking ofzo... Budget 150-200€ en eventueel later nog ietsje meer voor externe voeding.
Zeker weten dat de Imax dat kan. Als je per se teveel wilt betalen regel ik wel een nieuwe voor je. Maakt maar € 50,- euro over en ik zorg dat ie bij jou wordt afgeleverd. Moet je alleen nog een laptoplader van 18v regelen.
Hoe snel moeten de accu's (batterijen zijn per definitie niet oplaadbaar, primaire cellen) geladen worden, hoeveel tijd? Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans: http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf
De bedoeling is dat ik ze in de club snel kan laden en thuis mag het wat trager gaan. Gisteren eens langs de modelbouwzaak geweest en daar hadden de nieuwe Orian Advantgae Touch binnen. Dat lijkt me wel iets en valt binnen mijn budget. Wordt gevoed op 220V en er kan optioneel een voeding aangesloten worden. Wel 1 nadell, heeft maar 1 uitgang. Misschien toch eens kijken naar de Ultra's van Graupner?
Omdat je waarschijnlijk diverse accus gelijktijdig moet kunnen laden zal je moeten kiezen voor een multilader met div onafhankelijke uitgangen. Dat beperkt de keuze mogelijkheden omdat deze laders voor zo ver ik weet meestal geen inwendige voeding hebben. 1 of meer oude laders blijven gebruiken kan dus voordelig zijn.
De Imax b6 is een perfekt ladertje, hij kan alles aan. Behalve je zender, die blaast hij op zodra je hem via de laadbus gaat laden. Dus moet je de accu van de zender los van de zender laden.
Dat kan nooit aan de Imax B6 lader liggen . Maar aan de gebruiker er van. Verkeerde stekker of te hoge stromen gebruikt. Mvg Johan
Hoewel het natuurlijk veiliger is om je accu buiten de zender te laden, moet het gewoon in de zender kunnen, en zeker ook met de B6. Wat wel soms een probleem kan zijn is als de zender een diode heeft tussen laadbus en accu. Een lader die de spanning van de accu moet kunnen meten tijdens het laden, zal dan een connection break melding geven. Waar je ook op moet letten is dat niet elke zender dezelfde polariteit op de laadbus heeft. Dat kan ook leuke effecten geven... In ieder geval is het zonder meer mogelijk met een B6 zenderaccu's te laden, ik laad er mijn Robbe Starion, Terra Top en Graupner C4X mee op, zonder problemen.
Even hierop inhaken: als je de zender laadt via zo'n diode-laadbus zodat de lader via die weg niet de accuspanning kan meten, maar je hebt tegelijkertijd ook nog de balans-stekker van die zenderaccu op de lader aangesloten, kun je het dan wel op die manier doen? Groet, Jan.
Nu hebben we het wel over een lipo accu. De balans draden zitten dan rechtstreeks op de lader. De dikke draden van de lipo echter via de diode. Laders met pluggen voor de hoofd stroom zien dan nog steeds(via de diode) de accuspanning niet. Alleen met kleine laders die alleen via de balans aansluitngen werken zou het kunnen. Niet doen dus.
De B6 is een snellader, ook al stel je laadstroom laag, gaan er hoge stromen lopen door het laadcirquit van de zender. De lader test namelijk de accu tijdens het laadproces. Deze les heb ik geleerd van Corrien en ik zat op mijn vakantie met een kaduuke zender.
Beste Sebastiaan, zou je willen reageren op mijn mail welke ik enige tijd geleden naar je heb gestuurd? gr
Eigenlijk is het beste een langzaamlader, die is prima bruikbaar voor de genoemde accu's. Je kunt er dan ook nog een snellader bij kopen voor op het veld. Kun je op een veilge manier je zender-/ontvangeraccu laden, de andere lukken ook nog en voor de toekomst zou ik dan idd gaan voor zo'n Imax b6 lader. En dan is er voor het genoemde budget zelfs nog geld over voor een voeding om je Imax ook thuis te kunnen gebruiken. Voor die langzaamlader zou ik zoiets kiezen; Robbe voor NiCd, NiMH, LiPo, LiFe, Lood accupacks in de Conrad online shop
Voor accu,s en batterijen Nicd en Nimh gebruik ik mijn aloude Titan lader . Misschien dat je er nog 1 op de kop kan tikken ergens . Mvg Hans