Algemeen: vervangen olie schokdempers - wanneer?

Hoi,

Ik ben relatief nieuw en ik heb net op een tweede hands model (gelukkig niet mijn enige auto) de voorste schokbrekers aan puin zien gaan, en dat bracht me (wellicht via een zijspoor) bij de volgende vraag:

wanneer en op basis waarvan vervang ik de olie in de schokdempers?

Laat ik bijvoorbeeld een simpel voorbeeld nemen. Ik heb een Rustler (mijn eerste fatsoenlijke kar), omgebouwd tot VXL met vanalles en nog wat er op - en al best wel wat mee gereden. De shocks lijken prima in orde, maar ik heb echt geen ervaring en dus geen maatstaf om dat aan af te meten. Ik heb een flesje olie in huis dat voor road geschikt vooral (en dat is ook waar ik deze auto primair voor gebruik, als niet exclusief), en ik heb de caps enzo eerder vervangen dus ik weet hoe er bij te komen en ook hoe het te vervangen/bij te vullen.

Heeft iemand hier een goede tip dan wel tips voor mij?

Ik zou eerder checken als ze nog optimaal gevuld zijn met olie, dan mij zorgen maken over een 'oliewissel'.

Twee weken geleden nog wel (bij vervangen top caps) dus dat zit dan wel snor, zal er over een tijdje naar kijken. Laat me denk ik ook bij de neus nemen omdat de achterkant flink zwaarder geworden is (motor, extra koeling, wheelie bar, achterverlichting et cetera).

Tenzij er een lek is en echt vuil binnengekomen is of zo, is wisselen zinloos zou ik zeggen. Hoogstens eens bijvullen. Tenzij je natuurlijk van dikte olie wilt wisselen. Veel gebruikte shocks kunnen wel olie hebben die echt grijs geworden is, maar dan nog heb ik volgens mij daarom nooit echt vervangen. Maar ben maar hobbyrijder ook hoor...

Als je een racer bent merk je verschil in wegligging als je de olie regelmatig ververst als je gewoon ergens op een open vlakte rijdt zal je er weinig van merken. Als er lucht in zit zal je dat zeker sneller merken.

Back