Algemeen Tamiya Vintage RC Topic!

Discussie in 'Electro auto's' gestart door RCW, 27 feb 2010.

1. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Gisteren kreeg ik een grote doos. In deze doos oa. een vijftal (zes?) Vintage Tamiya auto's.

Ik ben nu van alles aan het uitzoeken om deze auto's uiteindelijk weer netjes te krijgen. Dit roept, in sommige gevallen, natuurlijk ook vragen op...Je zal maar net komen te zitten met een "bepaald" onderdeeltje, of een vraag die alleen (ex)eigenaren kunnen beantwoorden.

Ik heb gezien dat meer "enthousiastelingen" bezig zijn met een Vintage Tamiya project. Daarom dit topic, zodat hier alle vragen gesteld kunnen worden en we elkaar een stukje op weg kunnen helpen.

Grt, Rinaldo

Relevante Links:

Guidebooks en Manuals.
    http://www.tamiyabase.com/guidebooks/guidebooks.htm
    Tamiya Vintage e-bay shop.
    http://shop.ebay.co.uk/i.html?Brand%252F%2520Manufacturer=Tamiya&_nkw=tamiya%20vintage&_dmpt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p4999.c0.m282
    Tamiyaclub. Vintage liefhebbers.
    http://www.tamiyaclub.com/default.asp

More to come....

Laatst bewerkt: 28 feb 2010
  2. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Vraag 1 : Krijgen we foto's te zien van jou auto's :) ?

3. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Vast wel.....Maar moet ze eerst in elkaar zetten. Weet ik gelijk wat er allemaal nog in "good shape" is. Het gaat i.i.g. om een Monster Beetle, Hornet, Grashopper, Manta Ray (TA02 weet ik ff niet zeker) en een Alfa DTM(TA02). Verder zit er nog een URCO tussen. (Unindentified RC Object;))

Laatst bewerkt: 27 feb 2010
  4. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    :cool::cool::cool:

5. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    'Raad de modelauto'? Laat maar komen ;)

6. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Als ik alles uitgezocht heb komen er zeker foto's:D

In de tussentijd op zoek naar de bestelnummers van wat onderdelen. Op zoek gegaan naar oude catatoges en manuals. Op Tamiyabase staat er behoorlijk wat.

Vintage Tamiya, Decals, Video, Manuals, Catalogs, Guide Books

Wil trouwens alle relevante links verzamelen in de startpost van dit topic. Als er iemand goede links heeft? Laat maar weten!

7. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Eh, mag ik ook meedoen? Raden zal niet lastig zijn, en of de aanschaf verstandig is, is vers 2, maar ik kon deze niet op e-bay laten staan. Is inmiddels in een doos naar mij onderweg:

Eindelijk, 22 jaar nadat ik hem had willen kopen, dan toch eindelijk!

Hugo

Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
  8. Sponge

Sponge

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Ben benieuwd :D Hoewel ik niet veel heb met (in mijn ogen) 'oude meuk'* ;) ben ik toch wel nieuwsgierig :p
    (* niet negatief bedoeld hoor)

9. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Oh, je kan alles zeggen, hoor, de grijns krijg je toch niet van mijn gezicht. Ik heb ooit op mijn 12de de Blackfoot gekocht, destijds nog bij Bart Smit, omdat 'de Monster Beetle uitverkocht was en niet meer zou komen'. Twee weken later stond de MB weer in de etalage, maar was mijn spaarvarken leeg en ik kon de inmiddels gebouwde auto uiteraard niet meer inruilen. Kort geleden zag ik er weer eentje op het www, en dat resulteerde uiteindelijk in deze volledig onnodige maar o-zo-heerlijke aankoop. Hij is in nieuwstaat, alleen het zonnedakje is niet gemonteerd (zit er wel bij).

Hugo

10. Sponge

Sponge

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Klinkt precies als iets wat mij zou overkomen en ik zou zelfs na jaren ook precies hetzelfde gedaan hebben ;)

[offtopic]
    'k kom trouwens ook uit Wijk, 10 jaar geleden verhuist helaas, maar kom er nog wel elke 2 weken (bij m'n vader) :D
    [/offtopic]

11. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    @Hugo: Gefeliciteerd!!!Helaas even niet aan gedacht je terug te contacten..Gaaf dat je een originele MB hebt weten te scoren!!:D
    Leuk ook dat de originele KC daylighters er nog opzitten. Die schijnen moeilijk te vinden te zijn.

Het uitzoeken van alle onderdelen "in de doos" verloopt overigens niet zo snel als gehoopt. De Alfa is inmiddels compleet...Er ontstaat op dit moment een Grashopper...Inmiddels ben ik er wel achter dat er nog best wat MB onderdelen te krijgen zijn. Nu nog een originele body vinden, want dat is geloof ik het lastigste! (wordt vervolgt)

Laatst bewerkt: 21 mrt 2010
  12. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Dank je, ook voor je PM. Ik voelde me een beetje ongemakkelijk dat ik zomaar wat kocht terwijl wij toch ook in gesprek waren, maar ik kon deze niet laten lopen. Fijn dat je het zo opvat.

Meteen maar een vraag:

Ik wil er alleen binnen mee rijden, of voorzichtig op straat. In ieder geval niet door modder en stof en zo raggen, daar is’tie te mooi voor (misschien koop ik er daarvoor nog wel eentje bij…) Maar, met die oude mechanische snelheidsregelaar en Speed 540 borstelmotor vreet het ding op lage snelheid energie, de weerstand die erbij zit wordt gloeiend heet. En de regeling is niet traploos. Dus wil ik de originele motor en MSC in de kast leggen, en het ding van een brushless motor en ESC voorzien, liefst met BEC. Het doel is langere rijtijd en traploze snelheidsregeling. Ik wil niet meer vermogen of snelheid, want ik wil hem heel houden. Helaas vind ik al googlend alleen vervanging van Speed 600 motoren voor vliegtuigen, niets dat 1 op 1 past op zo’n auto. Waar vind ik dat, wie kan mij adviseren?

Dank,

Hugo

13. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Je zou eens kunnen kijken naar een EZ-Run of een Carson setje. Ik zou zelf niet hoger gaan als 12T. Probleem bij de MB kunnen de dogbone's zijn. Deze slijten bijzonder snel, is mijn ervaring. Dus kijk uit met dergelijke brushles setjes in de MB. Het heeft toch net weer iets meer vermogen. Heb overigens zelf een 12T set in mijn (voormalige) Lunchbox gehad. Het Tamiya kunststof kan het dus wel hebben.

Laatst bewerkt: 11 mrt 2010
  14. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    HugoW
    een ezrun crauwler motor is dan wel iets voor je of het hele setje .
    Het is een 32 turns brushless motor eventueel met regelaar .
    Of stop er een langzame vliegtuigmotor in .

Groeten Wiebe.

15. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Is dat niet heel erg langzaam? Of zit er nog best wel een beetje vaart in een dergelijk crawler setje?

Laatst bewerkt: 11 mrt 2010
  16. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Even rekenend aan aantal T en kv snap ik dat, maar hoeveel Watt moet zo'n motortje leveren?

Hugo

17. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
  18. superboe

superboe

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Turns = hoeveel stroom de motor verbruikt
    kv = hoeveel toeren per minuut per volt de motor maakt
    watt = het vermogen (ampère * volt)

als je dus meer kv hebt heb je meer snelheid en minder trekkracht

19. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004

Ik heb vorig jaar een monsterbeetle opgebouwd met een brushless set. Ik heb de ezrun 35A met een 13T motor gebruikt. Je moet wel wat aanpassingen aan de gearbox doen. Als je hier vragen over hebt kun je even contact opnemen of in het bouwverslagen tpoic het bouwverslag van mijn MB zoeken.

20. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Hier mijn Alfa Romeo 155 V6 TI. Het beestje is al zo'n 16 jaar oud...Heb hem in elkaar gezet en proef gereden. (vandaar dat hij een beetje vies is) Ik moet zeggen dat hij prima rijdt. Al ben ik natuurlijk off-road gewend...

Hier met kap. Deze is nodig aan vervanging toe. Maar waar vind ik een dergelijke kap? De binnenbody staat niet op de foto.

Zonder kap. Het TA02 chassis is in een zeer nette staat. Te zien is de Hitec regelaar en de Attack ontvanger.

Het TA02 chassis. Hier is de 22t Kyosho motor goed te zien. Op de achtergrond de Attack zender.

De kyosho motor maakt dat dit karretje best snel is. Hoewel de auto en motor zo'n 16 jaar oud zijn zit er een behoorlijke power in deze auto.
    Het chassis is puntgaaf. Natuurlijk wat krassen aan de onderkant, maar een zeer goed onderhouden auto..Tandwielen zijn goed. Gelukkig ook voldoende spare's aanwezig...En dat voor een "krijgertje";-)

Hoop overigens niet dat de foto's te groot zijn. Is de eerste keer dat ik foto's plaats, dus best wel mee aan het rommelen geweest....Heren Mods: Geef dan maar even een seintje.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina