Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De beelden (zolang de linkt blijft werken).
Op het journaal in Belgie zeiden ze dat het toestel tijdens de landing was ontploft![]()
Wat verstaan ze in Belgie onder 'landing'.... daalhoek van 80 graden?Op het journaal in Belgie zeiden ze dat het toestel tijdens de landing was ontploft![]()
Wat verstaan ze in Belgie onder 'landing'.... daalhoek van 80 graden?
Neee... met het journaal van de zuiderburen. Net zoals dat vaak kan met dat van ons.Hela hela hela Bruno! Zo lachen met de zuiderburen?![]()
Zes mensen zijn dinsdagmorgen in het centrum van Frankrijk om het leven gekomen toen hun vliegtuigje neerstortte. Dat werd vernomen bij het parket van Auxerre.
Het toestel, een TBM-700, stond ingeschreven in de VS en vloog van Annecy, in het oosten van Frankrijk, naar Toussus-le-Noble, vlakbij Parijs. Over de identiteit of de nationaliteit van de omgekomen inzittenden bestaat nog geen duidelijkheid.
Er werd een grote veiligheidszone ingesteld rond het karkas van het toestel, dat in een wei in het departement Yonne ligt.
Gezien dit artikel Russische piloten maakten fouten - NOS Nieuws is de oorzaak duidelijk:
'Toen het vliegtuig snelheid verloor tijdens het klimmen, gaven de piloten vol gas waardoor de neus van het toestel naar beneden dook.
Kort daarna stortte het vliegtuig vrijwel verticaal tegen de grond, met een snelheid van 450 kilometer per uur.'
@Raymond: wat gaat er precies fout als je na FAF de MAP altitude op de
MCP niet (juist) instelt, en je dan TO/GA activeert? Kun je dan extreme input van de FD krijgen?
Ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn?![]()
Maar wat nou als de MAP altitude nog was ingesteld op de MA procedure van Moskou?
De stuwkracht van de motoren geven een heel duidelijk pitch-moment op de B737, maar juist andersom. Als je gas geeft wil de neus omhoog, haal je gas eraf wil de neus naar beneden. Dit komt doordat de motoren onder de vleugel hangen en de thrust-lijn dus onder het zwaartepunt ligt. Op zich helpt dit moment tijdens het vliegen (ware het niet dat het eigenlijk wat te sterk is), maar bij een overtrek kan het tegen je werken. Als je snelheid verliest door een hoge neusstand en je gaat gas bij geven wil de neus verder omhoog. De procedure bij een overtrek op een 737 is dan ook dat je eerst zorgt dat de neus naar beneden komt en dan pas beheerst gas gaat bijgeven.'Toen het vliegtuig snelheid verloor tijdens het klimmen, gaven de piloten vol gas waardoor de neus van het toestel naar beneden dook.
Zou ik toch graag van de resident 737 piloten op het forum eens horen of het echt zo'n slecht ontwerp is.
Geef je vol throttle, krijg je een onbeheersbaar nose-down moment.
Of is dat zoals ik al vermoedde, een onzinbewering?
Ik kan zo snel niet vinden wat voor 737 versie het geweest is. Voor het gewicht moet je bij een -700 denken aan 39 ton + 5 ton payload + 2 ton brandstof = 46 ton. Bij een -800 zal het rond de 50 ton liggen. De stall speed van een 737 moet je zoeken in de buurt van 100 knopen voor een licht vliegtuig. Ik zou verwachten dat als er bij 125 knopen een duidelijke nose-down input gegeven wordt de boel nog beheersbaar zou moeten zijn. 85% N1 op de motoren bemoeilijkt de zaak wel, maar dan nog zou ik geen 80 graden nose-down duik verwachten na de overtrek.Normaal gesproken zou de neus van het toestel bij een GA 15° omhoog wijzen, maar in dit geval was het 25°. Dit is vreemd, want de FD geeft de benodigde pitch attitude op.
Flaps werden volgens standaard procedure naar 15° gezet, en LG ingeklapt.
Het toestel verloor echter snelheid door de te hoge pitch attitude.
vanaf 125 KIAS werd dit gecorrigeerd door nose down input. Is dit een voldoende lage snelheid voor een stall? Het toestel zal niet zwaar beladen zijn geweest. (Gokje: slechts 50 mensen aan boord, landing na een vlucht van 1 1/2 uur: 45 ton?) De landingssnelheid voor die configuratie met 15° flaps is 135 KIAS. Dan geloof ik niet dat je direct uit de lucht dondert bij 125 KIAS met 85% N1.
Maar indien er ijsvorming op de vleugels aanwezig was, kunnen er gekke dingen gebeuren.
Volgens mij zou er niet veel fout moeten gaan bij een verkeerd ingestelde missed-approach hoogte. Ik kan geen situatie bedenken waarbij het vliegtuig zelf (of de flight director) meer dan 15 graden pitch up geeft.@Raymond: wat gaat er precies fout als je na FAF de MAP altitude op de
MCP niet (juist) instelt, en je dan TO/GA activeert? Kun je dan extreme input van de FD krijgen?