algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Ehm, Berto... touch en go zijn in mijn belevenis altijd volledige landingen waarna weer gas wordt gegeven... dus geen waveoff of iets dergelijks. dus wel degelijk weight on weels... en zonder weight on weels zou hij al weer gevlogen hebben...

enige moment dat ik me voor kan stellen dat dit gebeurd is (als het al zo gebeurd is) is op short final vlak voor de landing. als ik het zo lees was dat hier eerder het geval denk ik. short final, close throttle and gear up... ehm... oeps...
 

Flugzeugabsturz: Berliner Pilot fliegt kopfüber und kommt ums Leben - Brandenburg Aktuell - Berliner Morgenpost

Stunt plane crashes at rockabilly festival in Germany

Sportflugzeug-abgestuerzt.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook niet helemaal. Zal vanavond wel even het verhaal achter deze toch enigszins geplande landing even neerpennen. Ben zelf immers ook actief in het ballonvaren :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aaah... Rode 7.. Zonde! :-( Waanzinig mooi toestel :-(


Een ervaren ballonpiloot kan wel degelijk bepalen waar hij zijn ballon aan de grond zet. Dat is een kwestie van ervaring, je ballon kennen en inschattingsvermogen waardoor hij van een afstand al een veld kan kiezen die op zijn route ligt, uiteraard is dat pas in de laatste fase van de vaart.

Terug naar de landing in het Gooimeer: Beknopte toelichting: De betreffende piloot is overvallen door hogere windsnelheden op lage hoogte. Toegegeven dat op veel plaatsen in NL het weersysteem redelijk onstabiel was en er waarschuwingen waren voor onweer ( mijn vaart is toen ook gecanceld ).

Schijnbaar was het weer op zijn locatie in het begin van de vaart goed genoeg om op te stijgen. Je gaat immers geen risico nemen met 18 ( uit mijn hoofd) zielen aan boord.

In het laatste deel van de vaart overvallen door hoge windsnelheden op lage hoogte ( opkomende bui aan de donkere lucht te zien die zich misschien sneller dan verwacht met meer activiteit heeft ontwikkeld? ).

Na een paar landingspogingen boven land gedaan te hebben, welke allemaal afgebroken werden door de hoge snelheid van de ballon kwam hij met het Gooimeer in zicht voor de volgende keuzes:

1) Doorvaren richting Almere, geen landingsplek/mogelijkheid kunnen vinden en met nog voor 20 min gas boven het IJsselmeer uitkomen. Uitkomst daarvan hoef ik niet uit te leggen denk ik. :shock:

2) De mand in het Gooimeer laten zakken, waardoor de ballon afremt en zo tegen de wal aan laten slepen, daarmee mens en ballon met minimale kans op letsel en schade aan de grond krijgen.

Laatste keuze gemaakt, en perfect, ja perfect uitgevoerd. De 2 gewonden waren pasagiers die ondanks het nadrukkelijke bevel van de piloot toch uit de mand gesprongen zijn. Ook bij een "normale" landing is het verboden de mand te verlaten zonder toestemming van de piloot. Die mand is je bescherming en gaat echt niet snel kapot.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het dan ook niet zozeer om. Dat de Ballonvaarder de goede keuze heeft gemaakt is alleen maar bewonderenswaardig. Dat de landing een nat pak op leverde en vele malen beter was in het Gooimeer dan in het Ijsselmeer staat ook niet ter discussie.

Wat wel ter discussie staat is de opmerking dat dat niet hier thuishoort. Ik ben van mening dat ieder luchtvaartongeval, of dat nu een noodlanding is of een crash gepost mag en moet worden.

Ash.
 
eigenlijk zou het draadje "neergestorte luchtvaartuigen" moeten heten, want heb hier ook al heli crashes voorbij zien komen.
 
Natuurlijk mag dat gepost worden. Titel van het draadje is neergestort... Deze ballon is alles behalve neergestort. Dat het topic uitwaaid naar mishaps en ander klein ongemak... Dat is een tweede. Zou het topic eigenlijk "luchtvaart mishaps" moeten heten o.id. ;-)

Een neerstorttende ballon ziet er spijtig genoeg iets anders uit:

Hot air Balloon crashes in Egypt - footage - YouTube
 
Back
Top