Airboat bouwtips?

Hallo Allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een airboat ontworpen en gebouwd. Op zich loopt hij lekker, maar ik denk dat het wel een stuk beter kan.

De setup waar ik hem nu mee vaar is:
- 2200Kv Brushless motor
- 20A regelaar
- 1000Mah 3S Lipo
- 5045 Drieblad propeller.

Lengte airboat is 50cm met een breedte van 18 cm. Zijkanten van de airboat zijn 90 graden en zijn haaks geschuurd.

Motor en propeller setup is van een race drone die er ook vlot mee weg gaan.

Punten waarvan ik denk dat beter kan, en waarvan ik graag tips voor wil ontvangen is voor de opbouw van de romp, aansturing roeren, en mogelijke motorsetups.

Film van de proefvaart is te vinden op Youtube:
IMG_8850.jpg
IMG_8851.jpg
 
Het is voor mij al ruim 20 jaar geleden, toen had ik er ook één!

Wel met brandstofmotor, want lipo en brushless was nog niet voorhanden.

Hij vaart dankzij het lage zwaartepunt prima. Met een zwaardere (gewicht) motor zou hij breder moeten.
Tevens zijn de 90° hoeken voor de zijkanten te scherp. Dat zie je ook in je vaarbeeld terug: hij snijdt de bocht op zijn kant, terwijl een propellerboot juist hoort te driften als een malle! Alsof je met een AWD offroad buggy door los zand aan het crossen bent.

Wat je vaak ziet is dat airboatrompen naar achteren toe iets breder worden, en bovenal nooit haakse zijkanten hebben. Vaak een minder scherpe hoek.

Een goed voorbeeld de airboat van HK. Zowel voor het rompontwerp als de motorisering.

Wat mij tevens opvalt is het strut ontwerp, of de paal waar de motor aan zit. Deze is aerodynamisch niet goed. Een deel van je propeller draait voor die strut, waardoor hij minder efficient lucht kan aanzuigen. Ik zou die smaller of open maken!

Voor de rest prima eerste poging!
Het model vaart dirwkt al leuk.
 
DSCF3226.jpg




moerasboot.png


Om je een idee te geven wat ik heb gebouwd ,2 foto's.
Wel een propeller die ik toevallig had en een beetje overgedimensioneerd .
De zijkanten staan onder een hoek van 45 graden .
Wel heb ik onderop 2 lange kieltjes aangebracht voor de rechtuit stabiliteit.
Overigens is de wind soms een roet in het eten gooier want de stuurflappen zijn iets te groot waardoor enige onstabiliteit instaat tijdens volle kracht.
Maar door attent te zijn met sturen is dit te overkomen.
Hopelijk heb je hier wat aan voor een volgend idee
Gr]
Rins
 
Deze was eerst met een speed 400 gemotoriseerd, maar nu staat er een brushless buitenloper op voor nog meer fun en driftwerk. Afmetingen zijn: 45cmx18cm alles in vliegtuig triplex van 1mm.
Moerasboot 03-02-2016 001.JPG
Moerasboot 03-02-2016 002.JPG
Moerasboot 03-02-2016 002.JPG
Moerasboot  18-01-2016 003.JPG
 
Allemaal mooie reacties, dank daarvoor.

Zal inderdaad de rompzijkanten wat schuiner gaan zetten. Al lijkt me de 45 graden van Rins iets teveel.

Heb de airboat van HK eens bekeken op het net. Wat ik daar zie is dat de bodem aan de achterkant een V vorm heeft. Is dat iets wat positief werkt voor een dergelijke boot?

Misschien even proberen met de zijkanten onder een hoek van 15 tot 20 graden te plaatsen?
 
Ziet er goed uit.
Ik vroeg mij wel af of het wellicht verstandig
Was Om er ook een propeller bescherming voor te maken ( printen).had er ook een vroeger zonder bescherming.daar zijn mijn vingers niet knapper van geworden toen ze er tussen kwamen.kijk er maar goed mee uit zonder afscherming van die prop.
Grt Tom
 
- 2200rpm/volt
- 1000mAh 3S Lipo
- 5045 Drieblad propeller.
Onbelast toerental van 26.000toeren per minuut. Dat resulteert in een zeer hoog en bijgevolg onaangenaam geluid. Lagere toerentalen, in de buurt van 10.000rpm, hebben als voordeel dat je grotere, effectievere props kunt gebruiken.
Duwopstelling geeft meer geluid dan trekopstelling. Hoe ' vrijer' de prop draait, hoe minder geluid.
Daarbij ook nog een 2-blads prop, 50% hogere/vervelende geluidsfrequentie vergeleken met 2-blads.

Beter: 2s i.p.v. 3s, prop met grotere diameter, als motor de stroom aan kan. Resultaat: stillere en effectievere aandrijving, hogere snelheid. En een buurt die weer met je wil, en kan, praten.
Gokje: ik denk dat 2s met zelfde prop niet zo veel verschil in snelheid zal maken, maar wel groot verschil in geluid.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de wetenschappelijke benadering Ron.

Geluid is een ding die ook in de nieuwe prototype wordt aangepakt. Zit inderdaad te denken aan een trekprop ipv duw, met een tweeblad prop. Eerst wil ik het vaar gedrag verbeteren door schuine kanten.
 
Heb de airboat van HK eens bekeken op het net. Wat ik daar zie is dat de bodem aan de achterkant een V vorm heeft. Is dat iets wat positief werkt voor een dergelijke boot?

Misschien even proberen met de zijkanten onder een hoek van 15 tot 20 graden te plaatsen?

Ik bedoel deze:
XJ2zjG


Bodem is gewoon vlak.

Ik denk dat 20° voldoende zal zijn. Andere optie is een afschuining maken op je huidige ontwerp. 45° en 10mm hoog bijvoorbeeld.
 
Back
Top