Ahoy

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Modelsmurf, 7 jul 2015.

1. Modelsmurf

Modelsmurf

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Hallo Allemaal ,
    Vandaag maar eens ook de stoute schoenen aangetrokken en een account aangemaakt
    Ben al wat bekent met de modelboten, voornamelijk begin jaren 80 tot begin 2000
    o.a zwartezee , de smit pioner/Enterprise (van beide heb ik nog steeds een kopie van de originele smit tak tekening )

Doordat mijn allergrootste hobby destijds electronika en knutselen met hout was ,
    werd ik vrij snel over de streep getrokken toen er een opendag (vaardag) van de lokale modelbouw vereniging was , in de modelboten kon ik mijn twee grote hobby's samenvoegen in 1 :)
    Echter Door vele verhuizingen (werk) is deze hobby verwaterd en ben toen uiteindelijk ook ermee gestopt en heb alles verkocht (aan de ene kant Spijt spijt spijt , aan de andere kant alles steeds meeslepen terwijl je er niks meer mee deed is ook weer zoiets )

Helaas enkele jaren geleden gedeeltelijk in de wia beland , hierdoor werk ik nog maar een paar uurtjes per week
    en ja ineens een zee van tijd over , ok in het begin heb je wel wat anders aan je hoofd :)
    maar om een lang verhaal kort te houden , begon het toch weer te kriebelen
    beetje rond gekeken op het net en ook hier op het forum en ja hoor heb het virus weer te pakken !
    Bedankt MBF haha

maar jeetje allememachies , de prijzen die je nu betaald voor een leuke kit , en of accessoires lijkt wel of er goud in zit verwerkt :)

maar ok daar ik weer helemaal opnieuw moet beginnen via een bekende veilingsite alvast een zender ,ontvanger en aanverwante dingen aangeschaft en veel zal nog moeten komen maar alles op zijn tijd :)
    wat het bouwen betreft ,, hier en op het net een beetje rond gesnuffeld en aangezien ik weer eenvoudig en niet al te duur wil beginnen maar wat tekeningen van eenvoudige boten gedownload , waar ik dan weer de fijne kneepje weer mee wil leren
    enfin genoeg getypeld jullie zullen me wel vaak hier op het forum tegen komen
    groetjes Koen

Laatst bewerkt: 7 jul 2015
  2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hallo Koen,

Allereerst welkom op dit forum en alvast succes met de vernieuwde bouwdriften!
    De prijzen van de kits vallen mij ook elke keer weer ongelofelijk tegen, maar zijn aan de andere kant wel begrijpelijk als je ziet wat er aan werk en materiaal in gaat - de meeste kits van tegenwoordig komen van kleinere bedrijfjes die de spullen handmatig of slechts deels geautomatiseerd produceren en dat kost nou eenmaal veel tijd.
    Zelf bouwen is daartegen de remedie, en gelukkig is er veel te maken zonder gelijk de hoofdprijs te moeten betalen voor een kit of accessoires.
    Doe vooral eens inspiratie op bij de EeZeBilts (jaja.... stokpaardje...), dat zijn leuke en vrij eenvoudige modelletjes die ook prima een beetje te vergroten zijn - en dan prima detailleren. Er staan daar ook ideeën hoe je van eenvoudige materialen je accessoires en details kan fabriceren. En als u een stootwilletje wil maken - in mijn youtube kanaal staan howto-video's hoe dat moet :D

Laatst bewerkt: 7 jul 2015
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  3. Modelsmurf

Modelsmurf

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Hallo Setsunakaede,
    Hartelijk dank voor je reactie , dat is inderdaad een leuke site !
    heel hartelijk dank voor de tip !
    vooral toen ik de neptune zag haha
    destijds een bejaarde man in onze vereniging vaarde ermee , (vraag mij nu wel af hoe hij in hemelsnaam eraan kwam :) )
    erg leuk om weer te zien en wie denk dat ik de neptune op het bouwlijstje zet just for the fun :D
    Maar ook inderdaad de accessoires zijn wel interessant welke ik eens op mijn gemak zal bekijken
    vroeger of ja vroeger 30 jaar geleden maakten we ook een hoop zelf , maar helaas ook veel vergeten maar komt wel weer
    je youtube kanaal ga ik zeker bezoeken , je ziet wel een reactie tegemoet
    mvg Koen

4. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Zelf accessoires maken is vooral een kwestie van "zijdelings denken".
    Zo had ik voor mijn Beaver bij voorbeeld een "motor" nodig voor de sleeplier. Ik piekeren en pijnzen.... Uiteindelijk op het forum gesmeten, binnen 10 minuten zegt iemand "Deuveltje?" Antwoord had dus al die tijd letterlijk voor mijn neus gelegen, netjes opgeborgen in de bak kastenbouwspul....

Railingen? VD-draad...

Haspel voor een lier? Kijk eens bij moeder de vrouw voor een leeg garenklosje

Etc. etc.

En weet je? Het is nog leuker ook dan alles kopen!:cool:

Overigens, mócht u een EeZeBilt gaan bouwen - bouw ze iets groter dan origineel. Ze zijn nogal klein van zichzelf, uitzonderingen (Sea Princess.....) daargelaten. Gewoon de A4 plannen op A3 uitprinten en de spanten uit overeenkomstig dikker hout snijden/zagen.
    Wel dan even de huidplaten etc. iets te groot uitsnijden, door het vergroten wordt alles, dus ook de onnauwkeurigheden, uitvergroot.

Modelsmurf vindt dit leuk.
  5. Modelsmurf

Modelsmurf

Lid geworden:
    7 jul 2015
    inderdaad je moet je fantasie even los laten zo maakte ik vroeger de koperen lampjes van dun koperbuis
    en de kapjes die erop kwamen van punaises deze tikte ik dan iets bol (met behulp van twee oude aangepaste centerpoints 1 bol en 1 hol, daarna in een boormachine vijl erlangs tot de juiste maat
    dan van buiten verwarmen en van binnen met een beetje tin werkte perfect
    relingen sommige ladders enz inderdaad van koperdraad

zal zeker het forum gaan raadplegen als ik weer iets moet weten er is zoveel veranderd
    sjee vroeger had je gewoon in een klein model een accupack en in een groter model of een accu van een motor of als je een heel groot model had een auto accu ,nu heb je lipo en weet ik wat er allemaal is , moet eerst eens kijken wat het inhoud enz ,,

ook de motors voor de aandrijvingen haalde we gewoon uit sloop auto's (motor van een aanjager)
    beetje spul ervan af slopen en je had een super sterke motor,,
    en voor de kleine bootjes kocht je soms wel eens een electro motor

maar is inderdaad veel leuker als je zoveel als mogelijk zelf maakt en de vrouw des huizes houd je dan ook te vriend :D

Tussen haakjes was net even wezen neuzen voor je youtube kanaal , maar zie hem 1 2 3 niet zo snel ?
    heb je misschien een linkje ? alvast hartelijk bedankt
    Koen

6. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Het lijkt misschien of er veel is veranderd in de tussentijd, maar een motor blijft een motor, een accu blijft een accu, een zender blijft een zender... Niet al te benauwd over zijn! Gewoon goed inlezen.
    LiPo's zijn gewoon accu's, ze leveren stroom en mits je ze netjes behandelt (niet overbelasten, niet te ver ontladen, netjes met een geschikte lader opladen en halfvol opslaan) zijn ze prima veilig en betrouwbaar.
    Brushless motoren: Aansluiten, gaan. Per motor een regelaar. Voor schaalmodellen/werkschepen zijn de outrunners (buitenlopers) beter geschikt, achterlijk sterke krachtpatsers voor hun maat. hoe meer polen, hoe soepeler vooral de langzame loop.
    2,4GHz zenders: niets nieuws onder de zon behalve dat je geen vlaggetjes meer nodig hebt om je frequentie af te bakenen. enige nadeel: De meeste 2,4GHz zenders hebben niet zo veel kanalen (8 ofzo max) dus als je heeeel veel functies wilt moet je toch een 40MHz pakken - of zelf wat gaan spelen met Arduino/Raspberry/WiFi/weetikveel.

Yoetjoep kanaal: https://www.youtube.com/playlist?list=PLq05wiX3JH59ui1_BIwUeBOQLScWxEgJ1
    Er staan trouwens ook howto's hiervan op het forum, met ook linkjes naar de video's. Waarschuwing: er zijn brei- en naainaalden voor nodig :D

Deel Deze Pagina