afwerking balsa romp

Wat is de "juiste" afwerking voor een (vol)balsa romp (vleugel word met oracover) ben bezig met een Auster AOP 9 spanw. 1900 mm 4t brandstof.
Ik wil eventueel gebruik maken van japans papier en/of porie vuller , spanlak en/of ps 100
liever geen afwerking met glas vezel enz.
De afwerking word in kleur gespoten.
b.v. dank voor de adviezen
lex
 
Er bestaat een overspuitbare Solartex, het is cremekleurig en kan als normale solartex aangebracht worden. Daarna kan je het in elke kleur verven (spuiten) die je maar wilt. Het eindresultaat ziet er uit als het origineel.
 
Ik heb het nog even na gekeken, Ik heb destijds Solartex Linnen gebruikt. Dit is Solartex dat de kleur van linnen heeft. Het bestaat nog steeds en het assortiment is zelfs groter geworden. Er zijn nu ook kleuren te koop zoals olijfgroen en marine blauw. Je kan dus een passende grondkleur kiezen zodat je zelf minder hoeft te schilderen. Dat heeft als voordeel dat het ook lichter blijft.
Solartex moet door iedere modelbouwwinkel te bestellen zijn als ze het niet in voorraad hebben.
Wil je meer weten over Solartex tik dan eens Solartex covering in bij Google dan krijg je een enorme lading info en recenties (het meeste in het engels).
 
Dag Lex (Mao 8O )

Met papier en spanlak kun je een geweldig resultaat bereiken. Als gewicht niet belangrijk wordt geacht kun je inderdaad met porienvuller werken, anders geeft een paar maal spanlakken een even glad resultaat. Natuurlijk schuren tussen het lakken in en opletten dat de lak goed dun is.

Ik bespan (weliswaar kleine) rompen met papier dat ik uit servetten haal en werk dan met spanlak. Om een net resultaat te krijgen moet je met stukken papier werken want je kunt het beperkt in een meervoudige bolling krijgen. Beste resultaat met dun papier en meerdere lagen. Permiteer je geen enkele vouw en lak het papier rond en vast. Gelakt papier kun je perfect schuren.

Na voldoende glad resultaat kun je spuiten, rollen of kwasten. Als je dan zijdeglans of zelfs mat gebruikt steekt je kist lekker af tegen al dat polyester geglitter. De beperkte degelijkheid vraagt een beheerste vlieg- en landingsstijl, maar zo maak je de mooiste kisten (my two Eurocents worth :wink: )
 
@peytr
wat is nu precies het verschil tussen spanlak en porienvuller?
Mij is verteld dat je ook porienvuller kan gebruiken met papier en dat dit beter is
Lak goed dun , houd dit in dun verven of verdunnen met water?
Papier eerst nat maken?
Mij is verteld :2X porienvuller dan papier nat daar overheen nog 2X porienvuller en als laatste ps 100.
Ik wil / ga simprop verf (airbrush) met daar overheen 2K lak zo mat mogelijk.
Gr. lex (mao is de bijnaam en lex de afkorting van alexander)
 
om een snel en gladde romp te krijgen is een simpele manier;
neem latex verf en doe er een hoeveelheid talk in.
Schuur daarna alles met een 180.
Herhaal dit nog eenmaal en je romp is spiegelglad zonder nerven kun je nu overspuiten met de kleuren die je wil.
Deze manier heb ik reeds meerdere malen toegepast.
 
wat is nu precies het verschil tussen spanlak en porienvuller?

Spanlak is spanlak :?: en porienvuller is spanlak met een of ander fijn spul erin waardoor het vult. Net zoiets als 'extra' aanraad. Voordeel is dat je er een spiegelglad resultaat mee kunt maken (en niet per se krijgt, zoals wel wordt veronderstelt). Belangrijk nadeel is dat het zwaar is.

Mij is verteld dat je ook porienvuller kan gebruiken met papier en dat dit beter is
Zie hierboven. Met uitsluitend papier en spanlak kun je (door het beschreven schuren) ook een glad resultaat krijgen. Het voordeel is echter dat de boel wat lichter blijft en dat papier een belangrijke versteviging van met name balsahout verzorgt. Je kunt papier met porienvuller gebruiken, maar......juist ja.


Lak goed dun , houd dit in dun verven of verdunnen met water?
Goed verdunnen met speciale verdunner. Die koop je bij dezelfde handel als de spanlak. Eventueel met thinner, gaat ook wel.


Papier eerst nat maken?

Kan en is vooral nodig als je veel kromming nodig hebt en/of spanning in het papier nodig hebt. Overigens is nat maken een groot woord. Even nevelen met de plantespuit en laten intrekken is beter. Het gaat erom dat de papiervezel uitzet en soepel wordt.

Mij is verteld :2X porienvuller dan papier nat daar overheen nog 2X porienvuller en als laatste ps 100.

Als gewicht geen probleem is kan dat. Ik zal het echter nooit zo doen, maar dat heeft veel te maken met de vliegtuigjes die ik maak: hele kleine zwevertjes. Als bij mij de behuizing van de ontvanger gaat en de pull-pull besturing toegepast wordt om een paar gram te besparen is het kul om er lagen porienvuller in te smeren. Bovendien wordt een model nooit beter van porienvuller. Als je een model netjes schuurt, 2 x spanlakt en weerom schuurt gaat er reteglad papier omheen. Is meer een kwestie van zorgvuldig bouwen. Dus vuller onder het papier is echt niet nodig. Over het papier vullend kun je de boel erg glad krijgen, maar nodig is het niet.


Ik wil / ga simprop verf (airbrush) met daar overheen 2K lak zo mat mogelijk.
2K lak is mooi maar erg hard. Ik vind 2 k lak over een relatief zwak systeem met papier niet zo geweldig. Het onderliggende materiaal is niet helemaal drukvast en de lak kan zodoende scheuren. Reparatie is dan moeilijk. Eigenlijk komt 2k lak pas tot zijn recht op kunststof of kunststof versterkte delen.
Ik pas zelf liever acrylverf toe, eventueel met een lichte vuller. Niet het toppunt qua degelijkheid maar eenvoudig te schuren en van een nieuw, fris laagje te voorzien. Desnoods kun je het systeem dat Extra omschrijft (met de talk) gebruiken. Ik vermoed trouwens dat Extra ook acrylverf bedoelt, met latex lijkt het me niet zo'n succes.
 
Even en rechtzetting;het is inderdaad acrilverf als basis.
 
Back
Top