afstelling dubbele servo alevator

Heb hier 2 losse hoogte roeren en daarvoor ook 2 dezelfde servo,s met de zelfde hevels.

Krijg ze alleen nog niet identiek lopend. betreft
hitec 5245mg.

* zender instelling staat alles op begin stand
* hevels erop gezet maar beide staan niet 100% haaks op de servo, kan niet anders ivm tandjes van de hevel dus heb ze beide met de subtrim in de zender wat verzet. hier heeft de ene servo iets meer trim nodig dan de andere. Dit heeft dan wel invloed op de eindstand van de servo.?
* hoogteroeren vlak gezet met de draadeinden.
* oke servo,s lopen up gelijk maar bij de max uitslag is er verschil.
waarschijnlijk door de verschillende subtrim.
* Nou dan veraander ik de endpoint van de servo met de grootste uitslag en zet deze iets lager zodat hij gelijk staat met de andere servo.
* maar nu komt het mooie, de begin stand is nu weer niet gelijk?

Zal het wel goed krijgen maar is er eigenlijk een betere volgorde?
Zet er 2 rechte latjes op de roeren met een klem en deze laat ik voorbij het richtingsroer samenkomen zodat je verschillen goed kunt zien.

Lijkt dus wel dat de endpoint de rest beinvloed?

Bij midden stand moeten de hevels exact gelijk en haaks staan tov de stuur stangen. Dit kan je inderdaad regelen met de subtrim op de zender. De eind uitslagen moeten normaalgesproken nu overeen komen. Zoniet dan zit er een verschil in de roeren in de afstand tussen hevel en scharnierpunt OF de servo's lopen niet gelijk.

Deze servo's zijn programmeerbaar dus je zou ze perfect af kunnen regelen in de servo. In de ontvanger zou je de verschillen in uitslag ook kunnen oplossen door de endpoints van de kanalen aan de passen.

Toch zou ik eerst mechanisch de boel nog eens goed nakijken. Vergelijk ook de servo's eens naast elkaar en kijk of de hoek identiek is. Controleer ook de zender nog eens op mixers of andere instellingen doe invloed kunnen hebben.

Er zat nog iets verschil in de 90 graden hoek bij beide servo,s.
Dus is nu al minder.

Verder als ik heel nauwkeurig kijk dan lijkt de hevel van 1 hoogteroer +- 1@1.5mm verder naar achter te staan. Zal dit zoveel uit maken op bijna 20cm?
Hevel staat wel net zover van het roer als de ander en in dezelfde lijn.

Het is nu eigenlijk bijna alleen nog bij maximale uitslag down.
Tot +- 80% is er nauwelijks verschil.

Moet wel zeggen dat het 3D uitslagen zijn voorbij de 45 graden.
Ga toch even zon HPP-21 plus bestellen.
Want ik verdenk 1 servo ervan toch iets verder uit te slaan dan de andere.

Wat ik wel raar vind is dat mijn zender bij E-point(end point)
ook de andere waardes veranderd.
Want:
Stel, roeren staan gelijk in neutraal.
Als ik dan wat draai aan mijn end point dan veranderd de neutraal stand ofwel ik kan de maximale stand wel gelijk zetten maar dan veranderd de rest weer.

Bij Futaba servo's zitten de servoarmpjes verschoven t.o.v. de interne vertanding. Als je een vierdelig servoarmpje gebruikt kan je door het armpje steeds 90 graden verdraaid op de servo te paatsen een betere middenstand krijgen zodat de subtrim niet nodig is.

Gebruik zelf een Futaba zender, Het onderstaande heeft dus betrekking op Futaba.

De subtrim heeft geen invloed op de eindposities. Als je de subtrim gebruikt worden de servo-uitslagen a-symetrisch. Dat is precies de reden dat ik de subtrim niet graag gebruik.

Wijzigen van de servo-uitslag heeft geen invloed op de middenstelling.

Klopt de calibratie van de sticks? Als de sticks en de trim's in de middenstand staan moet in de servomonitor op het display van de zender (die de servouitslagen aangeeft) de middenstanden op 0% staan. Is dat niet zo, dan krijg je onvoorspelbare zaken.

Bij mijn Hitec HS 81 werkt de truk om de servoarmen een kwart slag te verdraaien niet. Dit in tegenstelling tot Futaba servo's.

Laatst bewerkt:
Verder als ik heel nauwkeurig kijk dan lijkt de hevel van 1 hoogteroer +- 1@1.5mm verder naar achter te staan. Zal dit zoveel uit maken op bijna 20cm?

Daar zit je probleem. De afstand tot de servo arm is niet het probleem maar de afstand van het scharnier tot het gat in de hevel is niet gelijk. Dat zorgt voor een verschil.

Je bedoelt dus scharnierpunt hoogteroer tegenover het gat van het hevel
in het hoogteroer.

Ik ga eerst aan de gang met het programmeren van de servo,s als ik dat binnen heb.
Als dat het ook niet oplost, dan moet ik het aanpassen.

Moet wel kijken hoe ik dat oplos want hevel eruit snijden zal niet makkelijk gaan denk ik.
Andere optie is misschien laatste gaatje van de glasvezel hevel eraf dremelen.
en nieuwstuk glasvezel er tegen aan lijmen en daar een gaatje inboren gelijk aan de andere hevel.

Evt dat stukje glasvezel nog borgen met 2 miniboutjes.

Verloop van de middenstand van een servo als de slag wordt vergroot komt niet door een verkeerd geplaatst heveltje.

Eigenlijk klopt dat niet en de oorzaak moet je in de zender zoeken.

Back