afstand bediening

goeden middag,

ik ben een figee kraan aan het maken, en ben nu op zoek naar een afstand bediening. wie kan mij vertellen wat voor afstand bediening en waar ik hem kan kopen.

(lier omhoog/omlaag. links omdraaien/rechts omdraaien. arm in/uit zwenken)

alvast bedankt.

met vriendelijke groet,
Joeri van Megen

je moet denk ik tellen welke functies je wil. en dan het aantal kanalen bepalen.

qua merk lijkt mij spectrum een goed geschrikt merk

"Wij willen met de auto op vakantie gaan. We zijn met 3 personen en willen naar Italië. Wat voor auto moet ik dan hebben?"
Op zo'n vraag kan je toch geen antwoord geven? Je zal toch echt moeten vertellen wat je wil, wat het kosten mag en eventuele andere eisen.
Thijs vindt Spektrum (niet Spectrum) een geschikt merk. Dat kan heel goed zijn maar Futaba, Graupner, FlySky, Turnigy en andere merken kunnen net zo geschikt zijn. En dan gaat het niet alleen over een merk want elk merk heeft een heleboel typen zenders.
Ga dus eerst voor je zelf op een rijtje zetten wat je allemaal wil. Wat moet er allemaal bestuurd worden en wat zou je misschien ook willen besturen maar is niet echt noodzakelijk. Bijvoorbeeld wil je ook lampen aan en uit kunnen zetten?
Als je daar een lijst van hebt kan je gaan zoeken naar manieren om dat ook werkelijk te besturen. Daar kan je onze hulp misschien bij nodig hebben want hoe laat je een kraan bijvoorbeeld draaien?
Succes.

Ik vind dat jullie wat erg kort door de bocht zijn. Joeri geeft duidelijk 3 functies aan en dat zijn voor bepaalde kranen de 3 basis functies. Stel dat hij ook nog verlichting zou willen dan kom je op een zender met minimaal 4 kanalen.

Ik ben geen echte kenner. Niet zolang geleden een 6 kanaals 2,4 GHz zender/ontvanger gekocht bij Hobbyking. Is erg goedkoop (rond de 25 $) maar moet uit Hongkong komen en dat betekent dat er meestal verzendkosten, BTW en douanekosten bijkomen. Dan zit je toch al weer rond de 60 €, en je hebt een beetje houtje-touwtje systeem dat je alleen via een link met de computer kunt instellen.

Ik denk dat ik dan liever voor een iets duurde "merk" setje zou gaan. Daar ben ik zelf minder ervaren mee, maar Spektrum is al genoemd. Ik zie hier bijvoorbeeld een 4 kanaals DX4e 2,4 GHz zender en ontvanger voor € 65 en een 5 kanaals DX5e 2,4 GHz zender met ontvanger voor € 80 (ik zie dat deze bij veel winkels is uitverkocht, maar weet niet of dat een bepaalde oorzaak is). Verder zie ik hier een 4 kanaals 2,4 GHz Robbe/Futuba zender met ontvanger voor net onder de 100 €.

Wellicht komen er nog adviezen van andere, meer ervaren rc'ers. Wat ik nog wel kwijt wil is dat je er ook over na moet denken wat je in de toekomst wilt. Als je hierna nog andere rc dingen wilt gaan maken is 4 of 5 kanalen wellicht wat krap, en zou ik eerder denken aan minimaal 6 kanalen, zoals de Spektrum DX6i voor € 150.

Ik heb de links vrij willekeurig gekozen, misschien zij er goedkopere opties. Je geeft geen woonplaats of regio, dus kan ik ook geen winkelsuggesties doen. Het is zeker verstandig om wel een regio in je profiel te zetten, want kopen bij een echte winkel is altijd prettig in verband met garantie en service.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
eigenlijk zou bijna elke werkschepen modelbouwer of kranen / trucks het beste doen aan een zogeheten "stoeptegel" zender.

Dit zijn de robbe f-14, fc-16, fc-18 en graupner MC serie.
De f-14 en fc-16 worden nog nieuw verkocht.

Het grote voordeel van deze zenders is simpelweg het feit dat je eenvoudig modules bij kunt plaatsen voor meer functies. Je noemt nu 3 basis functies op maar mijn ervaring met deze kant van de hobby is dat er heel snel veel meer kanalen bij komen.

tevens kan je prima beginnen met 40mhz dat is tegenwoordig een stuk rustiger. En dan later overstappen naar 2.4ghz. Dan heb je de tijd om alles op te bouwen en te beslissen wat je nog meer wilt met je model, denk aan verlichting bijvoorbeeld.

fernsteuerung-robbe-futaba-f-14-40mhz-inkl-3-empfaenger.jpg

goeden middag,

ik ben een figee kraan aan het maken, en ben nu op zoek naar een afstand bediening. wie kan mij vertellen wat voor afstand bediening en waar ik hem kan kopen.

(lier omhoog/omlaag. links omdraaien/rechts omdraaien. arm in/uit zwenken)

alvast bedankt.

met vriendelijke groet,
Joeri van Megen
Hallo Joeri van Megen

Misschien weet U of nog ergens foto,s/tekeningen van de Figee lading winches zoals veel gelevert aan Vracht schepen van rond 1960.
De zelfde winches staan ook op de SS. Rotterdam .
Ik heb veel gevaren met figee kraantjes bij de KJCPL oa Tjiwangi.
De weerstandbanken hadden nog wel eens kuren.

Mvg
Antoon

Back