5
De blokken maak ik allemaal zelf van perenhout. De methode is de bekende zoals al vaker is beschreven.
Het benodigde touw komt niet uit de modelbouwhandel, maar maak ik gedeeltelijk zelf. Vanwege de kleine schaal is het niet doenlijk om exact de dikten aan te houden die je wel volgt bij modellen op veel grotere schaal. Ik beperk me eigenlijk tot dun en heel dun.
Zoals ik al eerder beschreef op het forum gebruik ik hier voor zwart en wit garen dat op grote klossen zit met een dikte van 1,5 mm. En dat te koop is in winkels voor vissersbenodigdheden. Het bestaat uit 12 strengen.
Een stuk van ca 1,5 meter knip ik af en alleen al dat stukje is ruim voldoende voor al het tuig van de Ghanjah.
Ik pluis het uit tot ik touw heb van 2 en 3 strengen. Voor iets dikker gebruik ik dan 4 strengen.
Dat maak ik nat in lijmwater, ongeveer eenderde houtlijm rest water. Ik zet op een boormachine een schroefoogje en knoop bijvoorbeeld het touw van 2 strengen daar aan vast, terwijl het nog nat is van het lijmwater. Het andere eind knoop ik aan een oogje bevestigd in een vast punt. Dan laat ik de boormachine net zo lang draaien totdat ik het resultaat goed vind. Je hebt dan een gedraaid stukje touw dat ik daarna nog even opnieuw nat maak en dat hang ik op om te drogen. Oppassen dat het niet uit zichzelf terug draait. Na droging heb je een mooi stukje katoentouw, zonder nylon, in een dikte van minder dan een mm. Door het lijmwateren draait het niet meer teug.
Het voordeel is ook dat door het lijmwateren er geen stukjes draad haaks op het touw gaan staan. Iets wat ik erg storend vind bij draad dat in de modelbouwhandel is te krijgen. Die touwen trekken dan enorm veel stof aan dat aan die uitsteekseltjes gaat zitten. Als het dan ook nog nylon bevat is het touw moeilijk te lijmwateren. Het touw dat ik zo maak is zonder enige moeite vast te zetten met houtlijm.
Omdat het witte touw dan nog erg wit is neem ik een beetje modder uit de tuin en wrijf hier het touw mee in. Daardoor wordt het wat smoezelig, dat het vele gebruik op een schip goed imiteert.
Het “witte” touw gebruik ik voor het lopende want, het zwarte gebruik ik voor het staande want. Het zal duidelijk zijn dat voor de Ghanjah nauwelijks zwart touw nodig is, eigenlijk is alles lopend want. Dat wordt bij het optuigen van het schip van Barents wel anders.
Links en rechts touw uit de modelbouwhandel (Artesania Latina) midden het touw dat ik zelf maakte en behandelde met lijmwater. Het afgebeelde touw uit de handel bevat geen nylon, dus het is evenzogoed te lijmwateren en dan krijg je een mooi strak resultaat.
Rechts de methode die ik gebruik voor lijmwateren. Een oud doosje voor fotorolletjes voorzie ik van lijm en water. Dekseltje er op en goed schudden. Daarna leid ik het touw er langzaam door, onder water gehouden door een gevorkt latje.
Constant
De blokken maak ik allemaal zelf van perenhout. De methode is de bekende zoals al vaker is beschreven.
Het benodigde touw komt niet uit de modelbouwhandel, maar maak ik gedeeltelijk zelf. Vanwege de kleine schaal is het niet doenlijk om exact de dikten aan te houden die je wel volgt bij modellen op veel grotere schaal. Ik beperk me eigenlijk tot dun en heel dun.
Zoals ik al eerder beschreef op het forum gebruik ik hier voor zwart en wit garen dat op grote klossen zit met een dikte van 1,5 mm. En dat te koop is in winkels voor vissersbenodigdheden. Het bestaat uit 12 strengen.
Een stuk van ca 1,5 meter knip ik af en alleen al dat stukje is ruim voldoende voor al het tuig van de Ghanjah.
Ik pluis het uit tot ik touw heb van 2 en 3 strengen. Voor iets dikker gebruik ik dan 4 strengen.
Dat maak ik nat in lijmwater, ongeveer eenderde houtlijm rest water. Ik zet op een boormachine een schroefoogje en knoop bijvoorbeeld het touw van 2 strengen daar aan vast, terwijl het nog nat is van het lijmwater. Het andere eind knoop ik aan een oogje bevestigd in een vast punt. Dan laat ik de boormachine net zo lang draaien totdat ik het resultaat goed vind. Je hebt dan een gedraaid stukje touw dat ik daarna nog even opnieuw nat maak en dat hang ik op om te drogen. Oppassen dat het niet uit zichzelf terug draait. Na droging heb je een mooi stukje katoentouw, zonder nylon, in een dikte van minder dan een mm. Door het lijmwateren draait het niet meer teug.
Het voordeel is ook dat door het lijmwateren er geen stukjes draad haaks op het touw gaan staan. Iets wat ik erg storend vind bij draad dat in de modelbouwhandel is te krijgen. Die touwen trekken dan enorm veel stof aan dat aan die uitsteekseltjes gaat zitten. Als het dan ook nog nylon bevat is het touw moeilijk te lijmwateren. Het touw dat ik zo maak is zonder enige moeite vast te zetten met houtlijm.
Omdat het witte touw dan nog erg wit is neem ik een beetje modder uit de tuin en wrijf hier het touw mee in. Daardoor wordt het wat smoezelig, dat het vele gebruik op een schip goed imiteert.
Het “witte” touw gebruik ik voor het lopende want, het zwarte gebruik ik voor het staande want. Het zal duidelijk zijn dat voor de Ghanjah nauwelijks zwart touw nodig is, eigenlijk is alles lopend want. Dat wordt bij het optuigen van het schip van Barents wel anders.
Links en rechts touw uit de modelbouwhandel (Artesania Latina) midden het touw dat ik zelf maakte en behandelde met lijmwater. Het afgebeelde touw uit de handel bevat geen nylon, dus het is evenzogoed te lijmwateren en dan krijg je een mooi strak resultaat.
Rechts de methode die ik gebruik voor lijmwateren. Een oud doosje voor fotorolletjes voorzie ik van lijm en water. Dekseltje er op en goed schudden. Daarna leid ik het touw er langzaam door, onder water gehouden door een gevorkt latje.
Constant