(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

En we zijn weer een stap verder.

De eerste drie luiken zitten vastgelijmd:
6B1C2C13-4E33-4B4C-A75A-3F12EE82ECB1.jpeg

Ze passen nog precies onder het berghout, en dat geld voor alle volgende luiken ook.

Even wat gestoeid met de touwtjes, door het oogje, gedraaid en ingesmeerd met verdunde witte houtlijm:
BF5759B5-1E78-42E3-85CF-E094CA1A82CF.jpeg
81FB3460-7FC3-4C21-AF7A-7E7875401D2F.jpeg

En nadat de eerste droog was kon ik het niet laten, de eerste van het binnenluiken werd in de poort gelijmd:
4582948C-84E3-4499-8A65-C9770809CA8A.jpeg

0A51337E-10AA-4CE2-BA83-DB48FB2E11B1.jpeg

Precies zoals ik het gedacht had met een klein boogje erin, hier staat immers geen spanning op.

En dan gelijk maar het eerste kanon erin gelijmd:
5F809B10-91D0-455C-A77D-B9F70ACAC2BF.jpeg

En dat zit ook hartstikke mooi naar mijn bescheiden mening.

Het buitenluik touwtje moet nog in de romp gelijmd worden maar hiervoor moet ik nog kijken wat de juiste hoogte is en dat dient dan weer voor alle luiken. Dus dat word nog even puzzelen maar ook dat komt weer goed, dus tot de volgende update maar weer.
Gr Koos.
 
Laatst bewerkt:
We gaan terug naar het jaar 1610:

Opperkoopman Hendrik Brouwer, die in 1610 een nieuwe route van Kaap de Goede Hoop naar
Java uitprobeerde, deed na aankomst enthousiast verslag van zijn voorspoedige reis. Het zou de reisduur van
Nederland naar Oostindië met vele weken bekorten. In plaats van langs Madagaskar en Mauritius en dan dwars
de Indische Oceaan over, ontdekte Brouwer een nieuwe route die op kaart een stuk langer leek, maar in de
praktijk een stuk sneller zeilde. Vanaf Kaap de Goede Hoop een zuidoostelijke koers tot het schip op ongeveer
35 graden zuiderbreedte was. Op die hoogte heersen krachtige westenwinden en het was zaak daar zolang
mogelijk van te profiteren. Daarna een scherpe koerswijziging om, gebruikmakend van de zuidoostpassaat, met
een noordelijke koers recht op Java aan te sturen. Zo kon op het gehele traject met wind in de rug worden
gezeild. Bijkomend voordeel was dat het klimaat een stuk aangenamer was dan op tropische breedtes,
waardoor bemanning het beter uithield en proviand minder snel bedierf. Omdat deze route zo gunstig was
werd ze in 1616 door de VOC voor alle schepen op de uitreis verplicht gesteld.

Deze route had echter ook onvoorziene nadelen. Volgens instructie moest vanaf de Kaap ongeveer duizend mijl
naar het oosten gezeild worden, maar het was erg moeilijk om de afgelegde afstand goed te schatten. Een
exacte bepaling van de lengtegraad was in die tijd nog niet mogelijk, en er waren onderweg geen vaste
herkenningspunten. De schippers wisten dus nooit hoever ze al gevorderd waren. Dit was bijzonder riskant;
schepen die te ver naar het oosten door zeilden belandden op het ‘Zuidland’, de in die tijd nog nauwelijks
verkende kust van Australië.

Deze kust was echter al wel berucht om haar scherpe riffen en verraderlijke ondiepten….
 
En we gaan weer verder met de luiken, alle touwen hangen klaar, ingesmeerd met de witte houtlijm:
6DFCC061-7073-4E5B-AC88-AAE3B86BC844.jpeg


En na droging werden deze in de poorten en in de romp gelijmd:
748A8921-A124-4384-BA4F-69FA2775A250.jpeg


En klaar met Stuurboord inclusief de kanons:
C2058897-C9DB-424F-8DA0-7AE8876FAD77.jpeg

En nu nog “even” de handel aan de andere kant, Bakboord dus, maar eer dat weer zover klaar is zijn we weer een paar avonden verder.
Dus tot zover maar weer,
Gr Koos
 
Piet en Peter bedankt voor jullie lovende woorden......

Het gaat niet hard, maar vanavond toch de luiken aan bakboord kunnen plaatsen:
2BF9F797-B336-45D8-859C-7C331D4EE016.jpeg

0F50D39E-F4FA-40E2-8B17-0749D6572A01.jpeg

En nog even het eerste touwtje in de witte houtlijm gezet, deze van het blinde luik aan de voorzijde:
18806996-5070-402E-BC6B-451AAF4A2F8D.jpeg

Ik zie nu dat het rechtse “scharnier” nog even wat korter gemaakt dient te worden, is met het blote oog nauwelijks waar te nemen...... maar toch.....

Tis niet veel deze keer maar af en toe word er toch nog wat gebouwd in het Brabantse land, dus tot de volgende keer maar weer.

Gr Koos.
 
Foto's zijn wat dat betreft onverbiddelijk, soms kom ik wel eens in de verleiding om wat verder af te fotograferen om lelijke details te vermijden.. :rolleyes:

Maar mooi werk hoor.
Maar ja dan staan er weer fietsen op de achtergrond heey Hans...:rofl::rofl::rofl::p:p
Grapje.... Dank voor het compliment, en dat geld uiteraard ook voor de anderen.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt voor alle complimenten mannen, dus maar even doorgebuffeld en ja hoor de luiken zijn allemaal klaar en de kanons zijn geplaatst:
B66745B8-6664-49DF-AAC1-4D55D50347B2.jpeg

Nog wat touwtjes ingesmeerd met witte houtlijm

EBC71879-5E69-43F7-A45D-2A4A14E3D6AA.jpeg

En in de poorten en de romp gelijmd

A68350B4-2BE8-43CC-A231-27525AD2DEB4.jpeg

Vanaf onderen

5CEEB4DE-9C15-418D-91D0-3A0B664DB503.jpeg

En alle touwen op zijn plaats gelijmd

Dus nu nog de kanons:
2FECA2EA-E893-41CE-AE56-F6D3AA49520A.jpeg

Alles geplaatst en ze zitten mooi in de zeeg
C0C8AB61-4FB4-45C0-90D5-69D3F1165174.jpeg

Het is wel een indrukwekkend gezicht zo.....

Dus weer een klus geklaard, nu nog wat ogen op de afgeschuinde latten en dan is het werk aan de romp gereed....

Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Allemaal weer bedankt voor jullie leuke reactie’s, dat is toch waar we het voor doen op dit forum......

Dus maar weer vlug verder met mijn bouwwerk, en dan met name de “oogplaten” op de afgeschuinde blokken. Hier komen uiteindelijk de pardoens aan. Even aan het puzzelen geweest hoe het een en ander uitgevoerd dient te worden want er komen best wel wat krachten op, en dan is het best lu...ig als deze loskomen bij het aanspannen. Dus de eerste poging met “te”.dunne draad ging niet lukken dus uiteindelijk maar wat dikkere messing genomen. Hier weer een oogje aan gebogen, een pootje op maat geknipt en het langere pootje haaks omgebogen:
06477672-14E0-4978-AA79-A335ACB354FB.jpeg

En de twee einden werden aan elkaar gesoldeerd, glad gevijld en gezwart. Totaal 8 langere en 4 kortere voor de blokken op de achterste verschansing.

2765138A-FA98-497F-8AC4-749DDB18DBF9.jpeg

In de romp een gaatje geboord waar het haaks omgezette pootje in gelijmd kon worden, dus die kunnen niet meer los getrokken worden.

De andere konden zo ook in productie genomen worden:
9E78CB84-5EDD-476D-8D1D-24BC565E3A4E.jpeg


En nadat de verlengde pootjes op maat geknipt waren, werden ze in de patina gedoopt om te zwarten:
E9CBB56C-FF34-49C1-BB25-2AFB759682DB.jpeg

Twee avondjes knutselen maar dan heb je ook iets, nietwaar.....

En alles werd hierna met de benodigde schuinte in de romp gelijmd:
9D18706D-DEDC-4CCB-B219-C13C2EBCB1D2.jpeg

Nadat de lijm droog was de volgende avond even eroverheen met een zwarte permanent marker om ze mooi zwart te krijgen. En weer een klus klaar.

En nu de penterbalken:
Voor diegene die het verslag van Danny nog op het netvlies hebben staan weten wat hier al eerder aan naslag werk aan vooraf ging (Danny bedankt hiervoor....:)) Maar deze Jacques zou het weer eens effe anders gaan doen (Dit na enige bemoeienis van mijn Directrice, en tja wie ben ik dan om dit tegen te spreken nietwaar, ik wil morgen weer wel mijn koffie gebracht hebben.....) Kortom die van mij komen naast elkaar tegen de eerder op het dek gelijmde sloffen.

Dus eerst maar wat touwtjes aan de splitpennetjes geknoopt:
DD5ECDA2-D7FB-43CC-8C93-26AB02AB7D93.jpeg


Gaatjes in het dek geboord en daar de pennetjes ingestoken waarna de balken op het dek gebonden werden:
BA9941BB-AAFC-4368-9202-D9268E3A1FC2.jpeg


En nummer twee erachteraan:
2665ECD5-2DA8-4911-84A1-EE89C2DDDC67.jpeg

Is weer wat anders, maar ik vind het er wel goed uitzien zo.....

Tot slot nog een overzicht van de penterbalken en de eerder geplaatste kraanbalken:
21B5655F-D7A7-4B65-8B98-AF78DCE1D81D.jpeg

En hiermee sluit ik ook zo’n beetje het hoofdstuk “romp” af, volgens mij moeten alleen de ankers nog gemaakt en eraan gehangen worden, maar dat doe ik in een ander stadium want die gaan dus gruwelijk in de weg hangen bij het aanbrengen van de tuigage....:p:p

Zo weer een heel verhaal, dus het is weer genoeg deze keer, dus tot de volgende keer of misschien wel tot Zondag in Lelystad..............
Gr Koos.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top