De motorkap. Eerst in mijn CAD-programma de contouren van de motorkap op de tekening overgenomen zodat ik deze kon printen. Met pritstift de uitgeprinte contouren op 3mm triplex geplakt en uitgezaagd. Vervolgens heb de twee triplex delen aan elkaar geplakt.
Ik had nog platen 20mm XPS-schuim op voorraad liggen. Die had ik al eens eerder gekocht met het doel om te gebruiken voor het maken van mallen. In het CAD-programma de diameters bepaald en getekend voor 20mm dikke halve cirkels voor de opvulling van de mal. Deze allemaal uitgeprint en op het schuim geplakt en daarna uitgezaagd. Vervolgens al deze schuimdelen op de mal geplakt. En dan ziet het er zo uit.
Vervolgens dacht ik slim te zijn door een mal van de ronding van de motorkap te maken en daar met behulp van tapijttape schuurpapier op geplakt, om zodoende de juiste ronding in het schuim te schuren.
Nou, dat werkte dus mooi niet. Het schuurpapier hapte stukken uit het schuim. Toen maar met een stift lijntjes getrokken op het schuim en dan maar met het schuurblok schuren tot aan de lijntjes. Het viel gelukken mee om er een enigszins mooie gelijkmatige ronding in te schuren.
Daarna de mal in de plamuur gezet. Mijn malletje voor de contour had ik gelukkig niet voor niets gemaakt. Ik heb het ontdaan van het schuurpapier en gebruikt als een soort rei om het plamuur de juiste vorm te geven. Ik heb ook een klein malletje voor de ronding van de lip van de motorkap gemaakt. Dit werkte best goed.
Niet in een keer perfect, maar naar licht schuren zag het er zo uit.
Toen de oneffenheden weer in de plamuur gezet en weer met mijn rij erlangs. Dit heb ik nog twee keer herhaald en vond toen de mal goed genoeg voor een laagje glasvezel.
Nadat de gladvezel droog was de mal weer bijgeplamuurd.
Omdat ik steeds maar een paar minuten aan de mal kon werken om daarna een paar uur te moeten wachten totdat de plamuur droog was, ben ik in de wachttijd ook maar begonnen aan het maken voor de mal van de cockpitkap. Eerst weer de contouren in mijn CAD-programma overgenomen en een constructie voor de mal bedacht en getekend.
Alle onderdelen uitgezaagd.
En alle onderdelen in elkaar gezet.
Vervolgens de tussenruimtes van de mal opgevuld met schuim.
Eerst met een ijzerzaagje het overtollige schuim grotendeels weggezaagd. Om daarna de mal met de vlakschuurmachine te bewerken met het volgende resultaat.
Daarna de mal in de plamuur gezet. Dit was vanochtend en staat nu te drogen. Ik hoop dat het vanavond droog is om te schuren.
groeten kjel