De bekendste "spijtoptant" is Somenzini die in 2006 zijn "hacker" inleverde voor een verbrandingsmotor en in 2007 wereldkampioen werd in Argentinie.
En waarom werd ie wereldkampioen? Omdat CPLR z'n YS in de vlucht afsloeg..
Echt, ik snap heel goed dat je de techniek van een verbrandingsmotor mooi vind, maar naar mijn mening heeft iedereen die nu nog brandstof F3A vliegt om een andere reden dan financieel, een gaatje in z'n hoofd
Ook als je het om financiele redenen doet overigens, want je verdiend de investering binnen 100 vluchten terug. Coolpower 20 of 30% is niet bepaald gratis te noemen.
Zoals gezegd, een afslaande brandstofmotor heeft CPLR het wereldkampioenschap gekost, maar dichter bij huis ken ik helemaal geen enkele brandstofvlieger die geen problemen heeft met z'n motor.
Als ik mij niet vergis, leek het alsof jouw dubbeldekker op de wedstrijddag niet voldoende vermogen had; bij navraag bleek ook dat ie niet lekker liep, dat ie de dagen ervoor beter gedraaid had, maar het op de wedstrijddag een beetje liet afweten.
Heel waarschijnlijk is het gebonk en gemor van de YS van Fred de Wit ook de reden van zijn crash de eerste wedstrijd.. de hele handel trilt zo hard, dat ook voedingsstekkertjes los kunnen trillen. Dat was overigens al nadat Fred z'n kist al 2 keer opnieuw gespoten had, omdat de lak er steeds afkwam door de brandstof..
Bij elke brandstofvlieger zie ik hetzelfde; zaken trillen los, worden smerig, vet, motoren slaan af, enzovoort. Schitterend weer en dan zit je op het veld te klooien met je motor, misschien een ander plugje? te arm? te rijk?
Nee.. ik stap uit, draai 2 schroefjes in m'n kist, leg de accu erin, en ga vliegen. Van auto naar 'in de lucht' hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.
Als ik geland ben, haal ik de accu eruit, 2 schroefjes los, en de kist kan zo weer de auto in. Van landing tot in de auto hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.
Je hoeft je kist maar eens in de 50 vluchten een keertje echt schoon te maken, wat dan voornamelijk gras en dode vliegjes betreft.
"met brandstof kun je meer vliegen".. ik heb in de ca. 1 jaar en 3 maanden dat ik nu met de WindS 110 vlieg, ca 1050 vluchten gemaakt tot nu toe, dat heeft mij 4 accupacks van ca. 130 euro gekost, dus in totaal 520 euro. Met brandstof kost je dat ongeveer 90 cans coolpower á zeg 27 euro de gallon, oftewel 2430 euro.
Dan heb ik het nog niet over het feit dat je na een seizoen brandstofvliegen je lagers mag gaan vervangen en alle tandwielsetjes in je servo's.. of over schades die gevlogen worden omdat 'die k*tmotor weer eens afsloeg'...
Mijn excuses voor het ietwat vlammende betoog, maar als iemand wil gaan beweren dat brandstof een betere keuze is.. tsja.. dan heb je geneens een rode vlag meer nodig
Electro is ook niet heilig, ik heb zelf in het begin een motoruitval gehad, dat had met de koeling van de regelaar te maken, en er is een keer een as geknapt in de lucht. Máár, op 1050 vluchten misschien 4 keer dat iets niet werkte, en alle andere keren werkte het probleemloos en had ik altijd de beschikking over het volledige vermogen. Er zijn geen brandstofvliegers die dat na kunnen zeggen. Doen ze dat wel, dan liegen ze
Disclaimer: Dit alles te lezen als twee mensen die in goed humeur een beetje tegen elkaar aan staan te blaten in de kroeg.