Aanpassingen aan een trainer; De maiden wankelde

Hee Huib,

stuur de film even naar mijn hotmail dan host ik hem wel zolang voor je.

Groet,
Berto.

Herejezus heeft 5G aan dataverkeer per maand, maar toch was het deze maand dus teveel.... 8O

Er wordt aan gewerkt om het filmpje weer beschikbaar te krijgen (en dus ook mijn verslag van de Corsair.... :(

Denk dat ik maar een apart account ga aanmaken voor filmpjes.

Hee Arvid,

Misschien helpt het door toch het filmpje maar wat intekorten of te verkleinen.

Of er in ieder geval een .wmv van te maken ipv .mpg dat scheelt ook al heel veel.

Je weet hoeveel filmpjes op mijn server staan en ik heb een limiet van 10Gb uiteindelijk heb ik dat nog nooit bereikt terwijl er toch veel gekeken wordt.

Maar als je met een film van 33 mb dat doet dan zit je er zo aan (vandaar ook dat ik .wmv gebruik ondanks de iets mindere kwaliteit).

Grz,
Berto.

Met dank aan Berto die het filmpje tijdelijk wil hosten. Meteen even, zoals Berto aangaf, omgezet naar WMV. Nu is het nog "maar" 8MB.

Sorry Berto voor de spam van deze morgen.

http://www.bosmodelair.nl/VEM_bestanden/film/maidenwankel.wmv

@Huib,

Ik vind het mooi gevonden en mooi rond gemaakt. Alleen zou ik zelf toch iets gaan werken met schuim om de batterijen meer trillingsvrij te maken en meteen ook er voor te zorgen dat er niet zo snel olie bij kan komen via het gat wat in de pijp zit.

Leuk dat hij lekker vliegt. Toch heb ik een beetje het gevoel dat de motor niet helemaal lekker op toeren komt. Je zou eens een 9x6 of misschien een 9x7 prop kunnen proberen. De motor zal met een 9x6 flink toeren moeten maken. De kans is dan behoorlijk groot dat je vliegtuig makkelijker los komt. Misschien vliegt hij ook nog wel sneller maar dat is niet echt nodig denk ik.
Wil je alleen meer trekkracht bij het starten en weinig of geen extra snelheid dan kan je een 10x4 prop proberen. Ook dan zal de motor meer toeren gaan maken en zal je makkelijker los komen.

Hoi Ernst,

Ten opzichte van de specs was het toerental inderdaad wat aan de lage kant. Ik had er meer van verwacht, te meer ook omdat O.S. zelf voor algemeen gebruik 9x5~6 of 10x5 opgeeft en voor het inlopen 10x4. Ik heb het sterke vermoeden dat de door O.S. opgegeven waarden gemeten zijn bij 12 - 15% Nitro. In de handleiding wordt, voor groter vermogen brandstof met 12% Nitro geadviseerd. Ik denk dat ik een volgende keer eens een blikje 10% mee neem en kijk wat ie dan doet.

gr. Huib

Ernst Grundmann zei:
Wil je alleen meer trekkracht bij het starten en weinig of geen extra snelheid dan kan je een 10x4 prop proberen. Ook dan zal de motor meer toeren gaan maken en zal je makkelijker los komen.

@Ernst. Heb gisteren gevlogen met een 10x4. Ging als een speer. Dik 14.000 rpm op de grond. Kwam vlot los en had meer kracht en snelheid dan met de 7,5 cc Magnum en een 10x7.

De bevestiging van de uitlaat is overigens waardeloos. Die zit vast met twee schroefjes M 3,5 die constant lostrillen. Ben er dus al een van verloren.

Groeten Huib

Bruno van Hoek zei:
De grijze -met blauwe opdruk- 10x7 drieblad van graupner heeft in werkelijkheid nergens meer dan 5,5 spoed. Heeft een LB-collega van mijn ooit eens nagemeten.

Hoi Bruno, Ik heb een nieuwe prop nagemeten met het volgende resultaat.

normal_dakota_00A_W.jpg

Kennelijk heeft Graupner toch een en ander aangepast :wink:

Steven D zei:
Niet per omwenteling van de zuiger, Ron, maar van de as.

Precies, zuiger doet 1/3 van de omwenteling tegen 1 van de kruk-as.

3 van de krukas is 1 van de rotor.
1 van de rotor is 3 verbrandingen.
dus 1 verbranding per krukas omwenteling.

ron van sommeren zei:
De vertraging heeft er in dit geval niets mee van doen. De zuiger is 'driehoekig', per omwenteling van de zuiger komt elke zijde van de driehoek één keer langs de bougie/gloeiplug dus drie volledige cycli per omwenteling.
Maar uiteindelijk zit je prop aan de kruk-as. Als we het over RPM's hebben, praten we over omwentelingen van kruk-as, en niet van de zuiger.

Sorry, ik kom hier net, zie hier een interressante discussie over de wankel/rotatie motor, waar ik zelf (door mijn 1:1 auto hobby) ook eens in gedoken ben (omdat 200+ PK uit 1300 athmosferische CC's niet niks is) ;)

Huib zei:
De DC-3 van Top Flite die ik aan het bouwen ben, wordt uitgerust met twee wankelmotoren van O.S.. Volgens de specificaties leveren deze 4,9 cc motoren ongeveer 1,2 pk bij 17.000omw/min. Voordat ik met deze motoren met de Dakota ga vliegen, leek het me nuttig om er althans enige ervaring mee op te doen. Gezien het vermogen zou het vliegen van een Yamaha Tri-40 trainer met deze motor geen probleem mogen zijn. Dus maar weer een kleine verbouwing aan een trainer gestart.
Deze ben ik van plan ook nog te bouwen, hoe vliegt ie? helaas heb ik een geld voor de dure wankel motoren en de scale retracts, want ik moet het van mijn zakgeld betalen...

Hoi Danny,

Welkom bij de Dakota club. Hoedie vliegt kan ik je nog niet vertellen want, zoals Berto al zei, ik ben nog aan het bouwen.

Wel schijnt het zo te zijn dat ze aan de lopende band aan gort gevlogen worden. In Engeland was een bouwer die na drie keer een zware crash bij de (drie maal) maiden het maar opgegeven heeft en hier in Nederland is nog niet zo gek lang geleden een fantastisch mooie schaalkist bij het vuil terecht gekomen. Weet dus waar je aan begint.

Wat betreft de retracts zou je eens op het draadje van de fotoserie van Han moeten kijken. Die heeft ze zelf gebouwd (gelijmd) van alu profiel.

Groeten Huib

Ok, bedankt voor de info :D !! ik zal m dus nog niet zo mooi aankleden voor de maiden, dan doet het ietsjes minder pijn dan wanneer hij in alle detail de grond in gaat..... :robot:

Tri40_Flaps_Vleugel_01.jpg
Filmpje van flaps vleugel

Volgorde in het filmpje:
- Eerste keer hoog met full flaps
- Laag over met full flaps
- Vol remkleppen draait links weg
- Vol met remkleppen en vol vermogen
- Landing met flaps

Back