Bruno,
Zou Graupner dat ondertussen al niet aangepast hebben?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Daar staat tegenover dat per volledige omwenteling van de 'zuiger' drie volledige verbrandingscycli doorlopen wordenErnst Grundmann zei:... Starten is niet moeilijk maar je hebt er wel een startmotor voor nodig. Inwendig draait de motor namelijk maar 1/3 van het toerental van de "krukas"...
Niet dat ik weet.....Ernst Grundmann zei:Bruno,
ron van sommeren zei:Daar staat tegenover dat per volledige omwenteling van de 'zuiger' drie volledige verbrandingscycli doorlopen wordenErnst Grundmann zei:... Starten is niet moeilijk maar je hebt er wel een startmotor voor nodig. Inwendig draait de motor namelijk maar 1/3 van het toerental van de "krukas"...
Nee Steven helaas niet goed!Steven D zei:Niet per omwenteling van de zuiger, Ron, maar van de as.
Een viertakt heeft hier inderdaad 2 rotaties voor nodig, wat zelfs per rotatie van de krukas op het 6-VOUDIGE neerkomt tov de wankel.
Bij viertakt: 1 rotatie krukas: 1/2 detanoatie
wankel: 1 rotatie, 3 detonaties (bij de 3-kamerige)
2-takt: 1 detonatie per omwenteling.
Dat is nou net het probleem Packard. Toen de motor net in productie was werd hij wel eens gekscherend een drietakt genoemd. Twee en viertakt zijn overigens geen fases, maar zuigerbegingen. Het aantal zuigerbewegingen (op of neer) per volledige cyclus bepaald of het vier of tweetakt is.Vanaf de buitenkant geredeneerd heb je per uitgaande as-omwenteling een arbeids fase . Daarom toch een tweetakt ?
Zie hier de prop in gebruik (op een 7,5 cc Super Tigre G21/46) van 1985 tot 1990:Huib zei:Bruno, wat betreft die prop verbaast het mij een beetje dat de opgegeven specificaties niet kloppen. Van 7 naar 5.5"spoed is nogal een verschil. In ieder geval bedankt, ik ga kijken wat ik er mee kan.