Aanpassingen aan een trainer; De maiden wankelde

Ernst Grundmann zei:
... Starten is niet moeilijk maar je hebt er wel een startmotor voor nodig. Inwendig draait de motor namelijk maar 1/3 van het toerental van de "krukas"...
Daar staat tegenover dat per volledige omwenteling van de 'zuiger' drie volledige verbrandingscycli doorlopen worden
 
Dat klopt helemaal. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dan een Wankelmotor een kuising is tussen een twee takt en een viertakt motor is. Dat is natuurlijk niet zo maar toch is het idee niet zo gek.
Maar goed we hoeven hier de werking van een Wankelmotor niet helemaal uit te gaan leggen. Dat wordt een beetje te veel :offtopic: denk ik.
 
ron van sommeren zei:
Ernst Grundmann zei:
... Starten is niet moeilijk maar je hebt er wel een startmotor voor nodig. Inwendig draait de motor namelijk maar 1/3 van het toerental van de "krukas"...
Daar staat tegenover dat per volledige omwenteling van de 'zuiger' drie volledige verbrandingscycli doorlopen worden

Niet per omwenteling van de zuiger, Ron, maar van de as.

Een viertakt heeft hier inderdaad 2 rotaties voor nodig, wat zelfs per rotatie van de krukas op het 6-VOUDIGE neerkomt tov de wankel.

Bij viertakt: 1 rotatie krukas: 1/2 detanoatie
wankel: 1 rotatie, 3 detonaties (bij de 3-kamerige)
2-takt: 1 detonatie per omwenteling.
 
over de Wankel :

Beweeg in gedachte even mee met een werkruimte in de "rotor".
Volg de fasen : inlaten , comprimeren , verbranden (niet detonatie s.v.p), uitlaten. Wanneer je goed telt heb je vier fasen waarvan een fase arbeid levert. Toch een viertakt ?

Vanaf de buitenkant geredeneerd heb je per uitgaande as-omwenteling een arbeids fase . Daarom toch een tweetakt ?
 
Steven D zei:
Niet per omwenteling van de zuiger, Ron, maar van de as.

Een viertakt heeft hier inderdaad 2 rotaties voor nodig, wat zelfs per rotatie van de krukas op het 6-VOUDIGE neerkomt tov de wankel.

Bij viertakt: 1 rotatie krukas: 1/2 detanoatie
wankel: 1 rotatie, 3 detonaties (bij de 3-kamerige)
2-takt: 1 detonatie per omwenteling.
Nee Steven helaas niet goed!
Een Wankel motor heeft 1 verbranding per omwenteling van de as (net als bij een tweetakt Packard) en er zijn drie omwentelingen van de as nodig om de "zuiger" 1 maal rond te laten gaan. Dus 3 verbrandingen per omwenteling van de "zuiger"!!!!! Ron heeft het dus 100% bij het rechte eind.
Kijk maar eens op de site die Satoer opgeeft. Daar kan je het als bewegend beeld zien en dat is duidelijker dan ik hier kan omschrijven.
 
Yep het klopt, er zit een vertraging op via het tandwiel, ik had even m'n verstand in m'n broekzak.....
 
De vertraging heeft er in dit geval niets mee van doen. De zuiger is 'driehoekig', per omwenteling van de zuiger komt elke zijde van de driehoek één keer langs de bougie/gloeiplug dus drie volledige cycli per omwenteling.
 
wat een interesse in voor een wankelmotor mensen. Bleek wel nodig dat er over de werking even goed nagedacht werd. Maar ja, het is ook al weer even geleden dat dat ding ontwikkeld is (1954 de eerste motor en 1967 de eerste productie auto NSU RO 80) en het is "een bijzonder ding" om maar even de moeder van Dik Trom met een kleine aanpassing te citeren. overigens hoorde ik dit weekend dat ze in Zwitserland bezig zijn dit type verder te ontwikkelen. Voor de geinteresseerden is hier de geschiedenis te vinden.

Bruno, wat betreft die prop verbaast het mij een beetje dat de opgegeven specificaties niet kloppen. Van 7 naar 5.5"spoed is nogal een verschil. In ieder geval bedankt, ik ga kijken wat ik er mee kan.

Vanaf de buitenkant geredeneerd heb je per uitgaande as-omwenteling een arbeids fase . Daarom toch een tweetakt ?
Dat is nou net het probleem Packard. Toen de motor net in productie was werd hij wel eens gekscherend een drietakt genoemd. Twee en viertakt zijn overigens geen fases, maar zuigerbegingen. Het aantal zuigerbewegingen (op of neer) per volledige cyclus bepaald of het vier of tweetakt is.

Groeten Huib
 
Huib zei:
Bruno, wat betreft die prop verbaast het mij een beetje dat de opgegeven specificaties niet kloppen. Van 7 naar 5.5"spoed is nogal een verschil. In ieder geval bedankt, ik ga kijken wat ik er mee kan.
Zie hier de prop in gebruik (op een 7,5 cc Super Tigre G21/46) van 1985 tot 1990:
Bluegrass%20baby%20'85.jpg

In actie:
B&H%20F'hafen%20%2087.jpg
 
antwoord aan Huib . Door mijn specialisatie in verbrandingsmotoren meen ik dat ik wel het verschil weet tussen zuiger bewegingen en fasen van een verbrandingscyclus. Wat ik wilde zeggen was , dat de verbrandings cyclus in een wankel vier fasen kent , waarvan een arbeid levert. Dat is , als je plaatjes van de motor bekijkt, niet zo evident. Het grapje over de propeller as en de arbeid per as omwenteling was niet meer dan dat: een grapje. Ik kon daar vroeger mijn hoogleraar woest mee krijgen !
 
En jawel hoor, de wankel heeft het toestel het luchtruim laten verkiezen. Hier het filmpje, commentaar laat ik aan Huib over. Let op: het filmpje is 33 Mb geworden. Moest toch wat om het beeld een beetje zichtbaar te houden. :oops:

Filmpje niet meer beschikbaar. Verder op deze pagina wordt een nieuwe link aangeboden.
 
Tja, wat moet ik op zulke beelden zeggen.

Ben begonnen met een 10x5 prop (12.200 rpm) en het taxien ging daar vrij redelijk mee ondanks het lange gras en de hooibalen die op het veld lagen. Starten was helaas niet mogelijk. Acceleratie was goed, maar dan speelde de weerstand van het gras en de plukken hooi, die beurtelings achter het linker en rechter wiel bleven hangen, een te grote rol.

Heb er na een paar pogingen een 10x6 prop (12.000 rpm) opgezet. Met veel moeite was een start toen mogelijk. Verder bleek de kist een beetje staartlastig te zijn; wat vooral bij de landing, samen met de turbulentie, me even behoorlijk parten speelde.

Eenmaal in de lucht bleek het motortje aan alle verwachtingen te voldoen. Het trok goed, reageerde snel en gaf geen enkele hapering. Al met al toch wel een succesvolle eerste vlucht. Vliegtijd wordt echter als gevolg van het hoge brandstofberbruik behoorlijk bekort (t.o.v. de 7,5 cc Magnum)
 
Bij controle bleek het zwaartepunt 1 – 1,5 cm te ver naar achter te liggen. Berekening gaf aan dat, om dit met verplaatsen van de motor te compenseren deze (te) ver naar voren geplaatst zou moeten worden. Dit was dus geen optie. Evenmin het aanbrengen van extra gewicht aan de voorzijde door b.v. lood bij de motor te plaatsen. Het toestel is van zichzelf al vrij zwaar en nog meer gewicht verergert alleen maar het probleem van het opstijgen. Blijft alleen het naar voren schuiven van (liefst zware) onderdelen over. Al snel kom je dan op het accu pakket. In de polyester afstand koker achter de motor was nog een loze ruimte die hiervoor benut kon worden. Echter, het pakket was te dik en de cellen te lang.

Dus toch maar even terug gegrepen naar een eerder experiment met de PVC buis. Een constructie hiervan had ik in eerste instantie afgewezen omdat die niet sterk genoeg was. Dit gebrek aan sterkte was echter ontstaan doordat de koker, om gewicht te besparen, aan de zijkant voorzien was van 4 grote gaten.

Probleem is altijd om de buis recht af te zagen. Even een kleine tip. Kost een bocht of mof, maar het werkt goed.

Zaag van die bocht of mof het deel dat om de buis past af.


normal_wankel-23_W.jpg



Je hebt nu een ring die heel nauwkeurig om de buis past en waarvan één zijkant absoluut recht is. Verwijder de braam en schuif de ring over de buis tot de rechte rand op de plaats is waar je de buis af wilt zagen.


normal_wankel-24_W.jpg



Zaag nu de buis cirkelvormig langs de ring in tot de buiswand helemaal door is.
De cellen passen in groepen van 2 / 1 / 2 tussen de kolommen heel mooi langs de wand.


normal_wankel-25_W.jpg



een paar gaatjes voor de binders om de cellen vast te zetten;


normal_wankel-26_W.jpg




normal_wankel-27_W.jpg



een gat in de zijkant voor de brandstofslangetjes, de motor nog even monteren en wankel kan weer vliegen.

O ja… en het zwaartepunt :roll:
Nou dat ligt (met een lege tank) keurig op zijn plaats. Althans gemeten 8O

In de praktijk zal moeten blijken of het werkelijk ook zo is :wink:
 
Hee Huib (en Arvid :) ),

Ik ben weer terug van vakantie en heb weer zin om te bouwen en te vliegen.

Gefeliciteerd met de maiden van de wankelende trainer zag er goed uit (wel nog even op de landing letten :wink: )

Verder lijkt het projekt te slagen en een goede start voor de motorkeuze voor de DC-3 (waar is het bouwverslag nou??? :( ).

Ik spreek jullie weer.

Greetingz,
Berto.
 
Hoi Berto,

Goede vakantie gehad? Moeten maar weer eens wat afspreken.

De Dakota wordt aan gewerkt, tenminste aan het bouwverslag.

De kop
dakota_086_2W.jpg


en de staart
dakota_087_2W.jpg
zijn er al.

Nu nog het stuk er tussen.
 
Sorry guys and girls,

Kreeg net een berichtje van Arvid dat het filmpje niet meer beschikbaar is. Kennelijk is het zo vaak bekeken dat de datalimiet overschreden is.

Helaas het is niet anders :hammer:
 
Back
Top