Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Het model moet je dus niet zien als een "zeil demonstratie", maar meer als waar men wat voor soort zeil kon voeren.

Daar heb je een mooi punt te pakken. En de foto laat exact zien wat ik probeerde te beschrijven. Zo is het punt dat het tuig waar je ook zo hard aan gewerkt hebt nog mooi te zien is en niet weg valt achter de zeilen.
 
...Of redeneert men dan dat elk beetje zeil (dus windkracht) is meegenomen ? ...

Jan Zwart

Jan
Het is eigenlijk nooit mogelijk om het maximale rendement uit alle zeilen tegelijk te halen.
De driehoekige latijnzeilen (zoals op een arabische dhow) doen het beter met de wind schuin van voren, en werken als een windgeleider, net als een vleugel.
De vierkante zeilen (zoals op Vikingschepen en koggeschepen) doen het beter met de wind in de rug en werken meer als windvangers.
De Noormannen onder Willem de Veroveraar moesten maandenlang wachten voordat ze het kanaal naar Hastings konden oversteken omdat de wind ongunstig stond en ze geen latijnzeilen hadden. Het is ook pas vanaf ca 1400 toen de Portugezen de beide typen zeilen op één schip gingen combineren, dat de grote ontdekkingsreizen rond de ‘moeilijk te ronden’ kapen een succes werden.
De Vikingen konden wel de Atlantische oceaan oversteken als de wind en golfstroom gunstig stonden, maar vlot terugkeren was vrijwel onmogelijk, laat staan om even om een continent heen te navigeren.
 
Ik vindt dit wel interessant, zijn vaak zaken die mij niet eens opvallen:o
 
Dat is bij de meeste mensen zo Germt,
Juist daarom probeer ik wel de mensen bewust te maken. Omdat er toch wel veel mensen zeilen en die zien dit weer wel. Als je het eenmaal gezien hebt, kan je het ook niet meer... niet zien.

Iedereen kan elkaar zo echt dingen leren en zo worden we beter in onze hobby. :p
 
Verslag 1: HMS Victory, DeAgostini's doorsnede.


Het begin is er. Het spantenraam zit in elkaar en de ledjes voor de eerste aanpassing zijn binnen.

full


Spantenraam
Jan Zwart
 
Laatst bewerkt:
Marsen.
De Victory heeft op elke mast een mars, of gevechtsplatform. In de volksmond ook wel kraaienest genoemd.
De bovenkant is niet mooi vlak maar bevat een heel stel schuin aflopende schoren. Niet handig om daarop te lopen.
McKay toont de volgende layout van de schoren.
11-1-Mars_zps5747d53b.jpg


Het zijn er 32 en na nauwkeurige opmeting van de dikte van de schoren (met een USB microscoop) kom ik op ongeveer een dikte van 10 cm. Op 1:84 dus 1,2 mm.


DeA lost het als volgt op:
11-Dea-Mars_zps45c8c51b.jpg


Goed tellen, dan zie je 27 schoren en DeA gebruikt hiervoor 2 mm dikke latjes.


Dat kan dus weer beter.
Ik gebruikte 1,5 mm dikke latjes en maakte er wel 32. Met dit als resultaat:
11-3-My-Mars_zpsb2e133b3.jpg


De onderste schoor zit wel echt in het midden. De foto vertekent.
Dit zijn foto's van de grote mars. De fokkemars en bezaanmars heb ik overeenkomstig gemaakt.


Na montage is dit het resultaat. Uiteraard met brandende lantaarn en een extra net (van DeA hoeft dit niet) langs de reling.
11-4-My-MarsGemonteerd_zpsf3d0e618.jpg


Wordt vervolgd
Jan Zwart


Het Spijt me Jan maar je hebt de Marsen verkeerd omzitten
De Schorren horen aan de onderkant te zitten dat zijn niets meer dan een soort Dekbalken voor het loopvlak van de Mars (Als men erover nadenkt eigenlijk logisch)
Bron Manhoudt Hidde Zeilschepen en hun Tuigage, Underhill H Masting and Rigging, Middendorf F L Bemastung und Takelung der Schiffe, en Eigen Ervaring Daar ik al Jaren dwarsgetuigde schepen vaar
 
Ik denk dat hier wat benamingen onjuist zijn. De mars rust op de langs- en dwarszaling (géén dekbalken). En de "schoren"?? heten snaphanen.
Ter verduidelijking hier twee foto,s,


 
Laatst bewerkt:
Falco-DE,
Leuk dat zelfs in Duitsland mijn bouwverslag wordt gevolgd. Maar je laat me wel schrikken met je opmerking dat de marsen verkeerd om zitten.
Ik heb het meteen nagekeken, maar ik denk dat ze toch goed zitten. Hoewel jouw verklaring dat de schorren als het ware dekbalken zijn wat een vlak oppervlak oplevert wel logisch is.
Echter op deze schepen worden de dekbalken gevormd door de zalingen en dwarszalingen. Daarop liggen de bodemplanken van de mars gekruist op, en daarop weer wat jij de schorren noemt.
Om dit wat meer kracht bij te zetten hier een foto van een mars op de Victory. (Daar zal hij toch wel goed zitten?)


En een tekening uit Longridge: “The anatomy of Nelson's ships” waar hij de bovenkant van de marsen laat zien.

Foto verwijderd

Jij noemt zelf ook enkele bronnen waaruit je jouw mening hebt afgeleid. Zou je daar wat meer van kunnen laten zien? Ik heb alleen van Harold A Underhil: ”Plank on Frame models” Volume I en daar kan ik niets over marsen in vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het alleen over genomen zoals het er stond en ik schreef "zijn niets meer dan een soort Dekbalken"
En de Langs en Dwars zaling zijn een vast onderdeel van de Mars dus ze Rust er niet op

Voor de rest zier het er goed uit vooral hoe je die Vitrine Kast gemaakt vind ik geweldig

Michael
 
De boeken heb ik Hier niet liggen maar we hadden ze nodig voor de Lessen Scheepsbouw
Wat wel zou kunnen zijn is dat de balken dunner zijn en meer diende om grip te krijgen/houden op de Mars maar dan zouden ze een stuk dunner zijn

En Ja ik neem aan dat ze op de Victory juist zitten ;)
 
Gelukkig zijn we het met vereende krachten weer met elkaar eens geworden.
Ik moet er niet aan denken om de marsen om te draaien, dat zou een ramp zijn.
 
Ik heb het alleen over genomen zoals het er stond en ik schreef "zijn niets meer dan een soort Dekbalken"
En de Langs en Dwars zaling zijn een vast onderdeel van de Mars dus ze Rust er niet op

Voor de rest zier het er goed uit vooral hoe je die Vitrine Kast gemaakt vind ik geweldig

Michael
Normaal gezien voer ik geen persoonlijke discussies in andermans draadje. Maar hier word gewoon verkeerde info gegeven. De zalings zijn onderdelen van de mast, mars- en bramzaling. en op de marszaling rust de mars! Hier onder een kopietje uit één van mijn boeken,

Ik doe dit omdat andere modelbouwers dit ook lezen, en foute info word niemand wijzer van!
 
Dan zal ik in dit geval eens met mijn Leraar scheepsbouw moeten gaan praten want dan verstrekt hij ons valse informatie
Al vaart hij zelf al Jaren lang Dwars getuigd als Kapitein

Maar ik zie het inderdaat staan

Maar ik kan er ook totaal naast zitten een idd Rust de Mars op de Mars zaling die weer rust op de Hommer en de wangen die zijn weer onderdeel van de mast die weer rust op de mastvoet die weer rust op de Kiel

I get the point
(en sorry ik ben eigenwijs als ik eenmaal iets op een manier geleerd heb en ik dat op het Examen zo moet laten zien tekenen uitleggen etc blijft dat aardig hangen bij mij sorry)
Michael
 
Laatst bewerkt:
Prachtig geworden,:thumbsup::wave heb het verslag even goed doorgelezen. Ook mooi dat je al die fouten verbeterd heb, hoop uw verslag te gebruiken om de grootste fouten eruit te halen! :)
 
Anatomy of the Ship " The 100-gun ship Victory" geschreven door John McKay
ISBN 0851777988 in de uitgave van Conway Maritime Press
Met enig zoeken in PDF op tinternet te vinden.

Persoonlijk vond ik Tha Anatomy of Neslons Ships van C.Nepean Longridge beter.
Dit laatste boek is geschreven door een modelbouwer voor modelbouwers, met een gedetailleerde beschrijving hoe hij tewerk ging.
Ik heb enkel McKay geraadpleegd voor de touwdiktes die mooi in een tabel staan, en voor de sperenrekken aan de voet van de masten, waar Longridge niets over zegt.
 
Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk.
Wanneer een schip zeilt en de wind komt van af de achterkant zeg maar. Dan zullen alle zeilen haaks staan. Dit heet dan voor de wind zeilen. Er zullen dan geen zeilen in de lengte richting van het schip staan. Als voorbeeld de bazaan en kluivers staan bij jou dus in de lengte terwijl alle ra's haaks staan.

Wanneer je wat scherper gaat zeilen, dus niet met de wind exact in de rug, dan zul je de ra's moeten draaien. Die komen zo'n beetje diagonaal te staan. En de bazaan kluivers komen dan half aangetrokken. Het schip zal dan schuin komen te liggen vanwege de wind.

Nu heb je de kluivers aangetrokken. Dan doen ze helemaal niets, de ra's in de stand voor de wind. Wanneer dit het geval zou zijn, zouden er aan de ra's een aantal zeilen bij gezet worden. De ra's worden voorzien van een extra rondhout waar het zeil dan weer aan vast zit. De kluivers zullen er dan tussen uit gehaald worden en de bazaan krijgt een ander zeil die breder is.

Hoop dat je het zo een beetje snapt omdat ik het een beetje met jip en janneke taal wilde uitleggen. Dit is de basis van het zeilen met 3 masten.
Kan iemand hier een tekeningetje van maken, met de verschillende situaties die er zijn? Ik vind dit namelijk wel interessant. Zijn er ook boeken over te vinden?
 
Heel eenvoudig gezegd: De stand van de ra's moeten de hoek tussen de richting waarin het schip vaart en de richting vanwaar de wind komt door midden delen.
Er zijn verder zat boeken te vinden over hoe je moet zeilen.

Ik vond een beschrijving hoe je een square-rigged ship kan keren. Best doenig.
i.php
 
Laatst bewerkt:
Back
Top