Aandrijving bijbootsleep Robbe Berlin

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Petje, 15 mei 2012.

1. Petje

Petje

Lid geworden:
    17 apr 2008
    Inmiddels heb ik een Robbe Berlin incl. alle optiesets weten te bemachtigen. Wat echter ontbrak was set 1154 "Funktieset Bijboot opname en achterklep".
    Die set heb ik nu ook via Robbe kunnen regelen echter zonder de aandrijving (motor met vertraging cq tandwielkast).
    Nu zal ik die zelf moeten samenstellen.

Kan iemand die deze set ingebouwd heeft mij info verschaffen over de gebruikte motor, tandwieloverenging/vertraging en eventuele foto's hiervan?
    Of heeft iemand in dezelfde situatie dit ook zelf opgelost en met name hoe?

2. vciebrant

vciebrant

Lid geworden:
    23 aug 2011
    Ik heb even gekeken voor je op de onderdelen in de set 'FS-HECKKLAPPE BERLIN no. 1154'. Maar op de motor met aandrijving staat helemaal niets vermeld. Geen voltage of overbrengings-verhouding. Kan je dus ook niet veel verder helpen.

3. Petje

Petje

Lid geworden:
    17 apr 2008
    Inmiddels heb via een Duits forum een tip gekregen om een zeilservo te gebruiken icm een proportioneel kanaal. Een eenvoudige oplossing waarbij de micrswitches voor afschakelen overbodig worden. Je hebt dan ook een minder storingsgevoelige oplossing.

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik zag je topic daar al voorbij komen (mijn nickname daar is "Rettungskreuzer" vanwege mijn voorliefde voor duitse reddingsboten). Inderdaad een mooie oplossing. Wel opletten dat bij een zeilservo de eindstanden door het per ongeluk verzetten van de trim kunnen verschuiven, en daarmee dus ook hoever hij opwindt of afwindt. Een systeem met schakelaars die de motor stoppen als hij een bepaald punt heeft bereikt, kent dat probleem niet. Dus of wat marge inbouwen, of het geheel zo afstellen dat zelfs met trim volledig naar in kant, de lijn niet te ver naar binnen wordt getrokken, wat schade zou kunnen opleveren.

5. Petje

Petje

Lid geworden:
    17 apr 2008
    Of misschien een combinatie van beiden waarbij de eindafschakeling gebruikt wordt als extra beveliging.

6. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Klinkt als "best of both worlds" in mijn oren.

7. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    De fijntrim op het kanaal voor je zeilwinch/ zeilservo vastzetten na de afregeling als je zonder eindloop contacten werkt.

8. speedierc

speedierc

Lid geworden:
    3 feb 2007
    Hallo petje,

Ik ben ook een
    Sar Berlin aan het opknappen en zoek handleidingen of dergelijke om te weten hoe alles van binnen zou moeten zitten.

Deel Deze Pagina