Inmiddels heb ik een Robbe Berlin incl. alle optiesets weten te bemachtigen. Wat echter ontbrak was set 1154 "Funktieset Bijboot opname en achterklep". Die set heb ik nu ook via Robbe kunnen regelen echter zonder de aandrijving (motor met vertraging cq tandwielkast). Nu zal ik die zelf moeten samenstellen. Kan iemand die deze set ingebouwd heeft mij info verschaffen over de gebruikte motor, tandwieloverenging/vertraging en eventuele foto's hiervan? Of heeft iemand in dezelfde situatie dit ook zelf opgelost en met name hoe?
Ik heb even gekeken voor je op de onderdelen in de set 'FS-HECKKLAPPE BERLIN no. 1154'. Maar op de motor met aandrijving staat helemaal niets vermeld. Geen voltage of overbrengings-verhouding. Kan je dus ook niet veel verder helpen.
Inmiddels heb via een Duits forum een tip gekregen om een zeilservo te gebruiken icm een proportioneel kanaal. Een eenvoudige oplossing waarbij de micrswitches voor afschakelen overbodig worden. Je hebt dan ook een minder storingsgevoelige oplossing.
Ik zag je topic daar al voorbij komen (mijn nickname daar is "Rettungskreuzer" vanwege mijn voorliefde voor duitse reddingsboten). Inderdaad een mooie oplossing. Wel opletten dat bij een zeilservo de eindstanden door het per ongeluk verzetten van de trim kunnen verschuiven, en daarmee dus ook hoever hij opwindt of afwindt. Een systeem met schakelaars die de motor stoppen als hij een bepaald punt heeft bereikt, kent dat probleem niet. Dus of wat marge inbouwen, of het geheel zo afstellen dat zelfs met trim volledig naar in kant, de lijn niet te ver naar binnen wordt getrokken, wat schade zou kunnen opleveren.
Of misschien een combinatie van beiden waarbij de eindafschakeling gebruikt wordt als extra beveliging.
De fijntrim op het kanaal voor je zeilwinch/ zeilservo vastzetten na de afregeling als je zonder eindloop contacten werkt.
Hallo petje, Ik ben ook een Sar Berlin aan het opknappen en zoek handleidingen of dergelijke om te weten hoe alles van binnen zou moeten zitten.