4D motorsetje als luidspreker gebruiken?

• Topicstarter Topicstarter JiB
  • Startdatum Startdatum
J

JiB

Guest
Een tijdje terug kwam er op /. een site langs waar men op een hele aparte wijze een bas-luidspreker had gemaakt. In plaats van een statische conus heen en weer bewegen, hadden ze een soort propellor genomen warvan de instelhoek snel gewijzigd kon worden. De fan draaide op constante snelheid, het muzieksignaal veranderde de stand van de bladen en zo werden verschillen in druk/luchtstroom bereikt, bij sommige mensen ook wel bekend als muziek.
Aan de titel kan je al concluderen dat dit qua constructie best wel op zo'n 4D motorsetje lijkt: een motortje houdt de propellor op een vast toerental, de regelservo stelt de stand van de bladen in en regelt daarme de druk die van de prop af komt. Als je nou met een spreekspoeltje van een luidsprekertje de instelas beweegt, zou je dan een soortgelijke luidspreker kunnen maken?
Met een beetje handigheid zou je dat ook nog wel met de mechanische signalen van de spreekspoel en de servo kunnen mixen, dan heb je een vliegende luidspreker. Misschien een idee om te zorgen dat je schaal model ook het juiste geluid heeft in plaats van dat typische electro geluidje?

Een andere mogelijkheid is misschien om gewoon de prop wat sneller of minder snel te laten draaien, bijvoorbeeld door een spoeltje in je brushless motor als spreekspoel te gebruiken (je krijgt dan vast interferentie met de frequentie van de motor zelf (~3000 rpm* 6 dubbele polen in de rotor/60 sec=300 Hz, dat is een standaard D ongeveer) Op die manier moet je wel meer gewicht bewegen al is een beetje prop vast nog lichter dan de conus + spoel van een 15 inch basspeaker.

Bestaat er al een dergelijk systeem, of heeft iemand wel eens iets dergelijks gezien? Zou dit de moeite zijn om eens wat experimenten mee te doen?

Of is dit meer iets voor de halfbakery?

mijn brushless maakt muziek tijdens het opstarten door mn controller.. ik weet niet of je de prop zelf ook geluid kan laten maken, maar het motortje kan deuntjes en geluidjes.

geinig idee, maar denk niet dat het verder enig nut heeft behalve het herkennen van programmeerfuncties :( (namelijk de spoed van de prop bepaalt bij de modelvliegers natuurlijk meer dan alleen het geluid, lijkt me niet handig om daar aan te gaan prutsen :P

Ja inderdaad, en volgens mij gaat dat gewoon via de motor/prop.
En of het nut heeft? Net zoveel als het modelvliegtuigje waar het in zit. Maar het lijkt mij wel leuk om zo'n heel klein onding ineens de brul van een 24-cylinder te laten maken. Of je eigen spannende soundtrack bij het opstijgen. Of icm zo'n hobbyzone sonic combat ding (oid) je piloot te kunnen laten roepen "I've been hit, i'm going down!"
Natuurlijk zal zo'n toeterbel wat kosten qua efficientie, maar een symmetrische 4D instelprop is ook niet echt super efficient lijkt mij.
Als je kleine veranderingen aan de instelhoek voert, worden die toch behoorlijk versterkt door het draaien van de prop, je zal dus in verhouding minder inputvermogen op de instelas nodig hebben dan wat er aan geluid uit komt. Die 50 watt die je motor levert is voor groot gedeelte beschikbaar om geluid mee te maken (geluid is drukverschillen, je voorstuwing is gemiddelde druk per tijdseenheid. Je kan het een krijgen zonder het ander op te geven), en bv een 50 of 100 watt speaker kan je ook nog wel op 100 meter hoogte horen (en alle klagende omwonenden ;)

Back