4 takt of 2 takt het verschil

  • Topicstarter Topicstarter japser
  • Startdatum Startdatum
Hallo Hugo,

Proficiat met je nieuwe motor. Houdt ons op de hoogte met/van de resultaten.

Is er ergens een mogelijkheid binnen jouw club of in jouw omgevening om deze motor eens goed te vergelijkenn met een zelfde Magnum?? Ik heb zelf een XL 80 AR FS van Magnum en deze motor loopt geweldig.
Er gaat monenteel op dit Forum al een discissie hierover en ik ben ook benieuwd naar het verschil.

ASP-Magnum

Ik heb de handleiding van ASP uitgeprint en als ik die vergelijk met de die van Jamara ( duitse leverancier van Magnum) dan zie ik dat bijvoorbeeld de uitgewerkte tekening van de motor identiek is!!
 
Hallo Hugo,

Kun jij niet een paar foto's van je nieuwe motor plaatsen? Kunnen we eens vergelijken met wat wij aan OS of Magnum motoren hebben en waar misschien de verschillen zitten.
 
HugoW zei:
Maar door die haakse overbrenging kan je wel gelijke lengte stoterstangen gebruiken, en da's goedkoper produceren. Heel officieel zijn verschillende lengtes stoterstangen niet goed (verschillende massatraagheid en buiging...) maar op deze kleine dikke stangetjes maakt dat geen fluit uit.

Eh.. mijn Saito FA82a heeft geen haakse overbrenging en dezelfde lengte stoterstangen..
 
Uh...

safa82a.jpg


Aangezien de ene verder naar voren zit dan de andere bij de nokkenas, en ze op gelijke afstand van de cilinderkop eindigen, zullen ze verschillende lengtes hebben. Een beetje, misschien, maar verschillend. Tenzij ze bijvoorbeeld verschillende tuimelaars hebben gemaakt, die het (geringe) gebrek aan lengteverschil van de stoterstangen zou compenseren. Maar er blijft een verschil in overbrengingslengte.

Groeten,
 
Uh...
Aangezien de ene verder naar voren zit dan de andere bij de nokkenas, en ze op gelijke afstand van de cilinderkop eindigen, zullen ze verschillende lengtes hebben. Een beetje, misschien, maar verschillend. Tenzij ze bijvoorbeeld verschillende tuimelaars hebben gemaakt, die het (geringe) gebrek aan lengteverschil van de stoterstangen zou compenseren. Maar er blijft een verschil in overbrengingslengte.

Ik weet niet hoe ze dat opgelost hebben. dat kan met de tuimelaars opgelost zijn, het kan ook zijn dat de een iets onder de rechte lijn ligt, de ander iets erboven, het kan ook zijn dat de nokkenas voor de een dieper is dan voor de ander.. maakt allemaal ook niet uit want,

als je het ding uit elkaar schroeft zijn de stoterstangen EXACT even lang. Daar hoeven we geen discussie over te voeren, dat is een feit. Kan er een foto van maken als je dat wilt ;)
 
Ik weet niet hoe ze dat opgelost hebben. dat kan met de tuimelaars opgelost zijn, het kan ook zijn dat de een iets onder de rechte lijn ligt, de ander iets erboven, het kan ook zijn dat de nokkenas voor de een dieper is dan voor de ander.. maakt allemaal ook niet uit want,

als je het ding uit elkaar schroeft zijn de stoterstangen EXACT even lang. Daar hoeven we geen discussie over te voeren, dat is een feit. Kan er een foto van maken als je dat wilt ;)

Het hoeft per definitie ook niet zo te zijn dat de kleppen even ver openen. Ik kan me zo voorstellen dat de gassen die bij de verbranding uitzetten onder hoge druk een ruimere uitgang nodig hebben waardoor de uitlaatklep iets verder opent dan de inlaatklep... of de uitlaatklep moet iets langer openbijven...

Wel interessant onderwerpje... :cool:
 
Back
Top