4-takt motor meer dan 90 graden monteren?

  • Topicstarter Topicstarter Benno Z
  • Startdatum Startdatum
B

Benno Z

Guest
Op mijn Cessna komt een ASP 4-takt motor en deze "hoort" 90 graden naar links gemoneerd te worden, dus cilinder op zijn zij, uitlaat naar onderen gericht. Helaas past dit niet omdat de uitlaat tegen de onderkant aan komt. Wat wél lukt is de motor nóg verder linksom te monteren, een graadje of 125.
Geeft dit problemen met zo'n motor of is 90 graden de maximale hoek?
 
Dat maakt niets uit. Je kan de motor in vrijwel elke positie monteren.
Het enige waar je op moet letten is dat de carburateur niet volloopt met brandstof. Als dat gebeurt kan de motor totaal verzuipen en wordt starten lastig. Als je dat starten dan verkeerd doet kan je zelfs de motor beschadigen.
 
Je plug moet ook niet vollopen met brandstof. Als hij niet wil starten maar wel brandstof lijkt te hebben, draai dan de plug er eens uit.. staat die vol met brandstof, dan de prop een slinger geven zodat hij de overtollige brandstof eruit spuwt.
 
Okee, bedankt. Ik meende dat ik ooit ergens gelezen had dat een 4-takt motor niet op zijn kop gemonteerd mag worden. Nu komt de mijne niet helemaal op zijn kop natuurlijk, maar het scheelt niet heel veel.

@ Ernst
Wat bedoel je met verkeerd starten? Ik heb geen startmotor en start altijd met de hand.
 
Zoals ik het lees bedoeld Ernst dat de cilinder dan volloopt met brandstof waardoor de zuiger blokeert (Hydraulic Lock) mocht je dit niet doorhebben tijden het starten dan kan dat je je krukas of drijverstang kosten.

Niet op z`n kop monteren ben ik ook wel eens tegen gekomen maar het wordt heel veel gedaan zonder problemen dus jouw opstelling is prima.
 
Een motor op zijn kop geeft toch problemen bij het aanzuigen van de brandstof, verzuipen, olie op de plug e.d. De shoke-klep werkt bij mij via een servo omdat alles onder de kap zit. Het starten ging niet erg vlot.
Ik zet het toestel nu op zijn kop, even shoken door de klep dicht te zetten en de gasklep open, even ronddraaien, klep dicht, gas op 1/4, spanning op de gloeiplug, enkel tikken en lopen...
Ook ligt het toestel op zijn kop, dus de motor rechtop, in de "hangar", dat is op zolder. Mijn ervaring is dat dit de oplossing is.
Met mijn HB-1 ga ik dezelfde oplossing toepassen.
 
Tja, ik heb in het verleden ook problemen gehad met het starten van de 4takter op de kop. Bij mij was het probleem dat met het volgen van de instrukties voor het starten van 4takters niet echt overeenkwam met het starten op de kop. De motor was binnen no time 'verzopen'. Wat ik nu doe is minimaal choken door voorzichtig met de vinger op de uitlaat de prop één maal rond te draaien. Al is het alleen maar om wat brandstof in de carburateur te krijgen. Starter erop en lopen zonder problemen.
Ik weet het, het is nogal omstreden om hiervoor de starter te gebruiken maar met de hand vond ik het voor de 25cc iets te link en deze Saito heeft tig vluchten erop zitten en is altijd elektrisch gestart zonder problemen.

Laat ik er wel bij vermelden dat ik niet "ruchsichlos" de starter eropzet, er zijn wel een aantal zaken die gecheckt dienen te worden voordat er elektrisch gestart kan worden ;).
 
De motor zit inmiddels niet helemaal op zijn kop maar een beetje scheef:

IMG_2527.JPG


Tot nog toe levert dit geen problemen op bij het starten met de hand. Een electrostarter heb ik niet :p
 
Een electrostarter heb ik niet
Maar die heeft ie af en toe wel moeten lenen voor zijn Calmato Sport ;-)

We zullen eens kijken hoe de beide motoren van de 337 willen starten, die zitten beiden op de kop m aar met aanzuigen lijk ik vooralsnog geen enkel probleem te hebben.
Heb ze wel voorzien van een gloeisysteem.
 
Even nog een kleine verklaring, al is het misschien wat mosterd na de maaltijd: 'onze' viertakters lopen om mengsmering, worden gesmeerd door de vettigheid die langs de (nooit perfect passende) zuiger geblazen wordt. Het maakt dus inderdaad niet uit, op enige startperikelen na, in welke stand je hem monteert.

Maar er zijn ook grotere viertakters (denk aan een automotor) die niet op mengsmering lopen. Die hebben een carter met olie en een oliepomp. Als je nu de motor in een andere stand dan bedoeld monteerd, dan zit de olie niet meer onderin het carter, waar de oliepomp uit opzuigt. En dan draait de boel in puin.

Overigens bestaan er ook tweetakters met oliecarter die niet op mengsmering lopen, scheepsdiesels bijvoorbeeld. Die kennen het zelfde probleem als de viertakters met oliecarter en kunnen dus ook niet op zijn kop lopen.

Last but not least zijn er motoren (zoals in echte propellorvliegtuigen) die wel een aparte olievoorziening hebben, maar gaan carter. Dit heet een dry-sump systeem en zorgt ervoor dat een motor met aparte olie voorziening (geen mengsmering dus) wel in iedere stand kan vliegen. In de autoracerij zie je dit systeem ook, omdat anders de olie in het carter zo heen en weer schudt door de G-krachten.

Zo, heel verhaal, hopelijk verhelderd.
 
ik heb niet zoveel ervaring met 4T modelbouw motoren, maar wel met echte, maar hoe wordt de smering dan voorzien? dry sump?
 
tja boomhauwer, dat zal effe een teleurstelling zijn.
De modelviertakt motoren draaien op mengsmering en worden gesmeerd door het lekprincipe. Er "lekt" meer dan genoeg olie langs de cilinder naar de rest van de motor om te zorgen voor een goede smering.
 
Maar nu heb ik meer ervaring met grote 2-takten. Als de smering tot stand komt door lekkage langs de zuiger, hoe moet zo'n model 4-takt dan in bedrijf gesteld worden met o draaiuren? Is het drijfwerk klaar voor gebruik en is preservering na gebruik aan te raden?
 
Vandaar ook dat men zo weinig mogelijk de modelmotoren droog door moet draaien. Dit geld trouwens ook voor de 2 takt motoren en speciaal voor de ABC varianten. Sommigen van deze ABC varianten krijg je nog niet eens droog doorgedraait of als dat wel lukt beschadig je de cilinderwand of de rand van de zuiger en dan kun je de cilinderbus en zuiger weggooien.
 
Vandaar ook dat men zo weinig mogelijk de modelmotoren droog door moet draaien. Dit geld trouwens ook voor de 2 takt motoren en speciaal voor de ABC varianten. Sommigen van deze ABC varianten krijg je nog niet eens droog doorgedraait of als dat wel lukt beschadig je de cilinderwand of de rand van de zuiger en dan kun je de cilinderbus en zuiger weggooien.

Door schade en schande wordt men wijs zegt men wel. Alleen lijkt het me niet leuk om een nieuwe motor af te schrijven door verkeerde montage. Afgezien van de bittere noodzaak verstandig om te gaan met de techniek om er lang plezier aan te beleven. Zo leert men nog wat...
 
Let wel, ik heb het nergens over verkeerde montage.

Bij een ABC motor is er een aluminium cilinder die in een bronzen bus met een chroom coating werkt. Daarnaast is de bus meestal ook nog eens licht conisch geslepen waardoor hij op het bovenste dode punt smaller is dan op het onderste dode punt. Dit betekend dat de zuiger onderin heel goed past en op het bovenste dode punt eigenlijk iets te groot is. Als de motor op temperatuur is dan zet de bus iets uit en past de zuiger perfect en dicht ook goed genoeg af om voor een optimale loop te zorgen.

Chips, en dat allemaal voor een electro piloot...............
 
Back
Top