3dhs 87 extra 300 shp setup

Hallo,
Ik heb een 3dhs 87 extra 300 shp besteld.
http://extremeflightrc.com/87-Extra-300-SHP--Red_p_635.html
Die komt helaas maar eind november binnen.
In afwachting ben ik mijn setup aan het samenstellen en heb dit draadje gestart om hier wat vragen te kunnen stellen.
Later plaats ik misschien ook nog een klein bouw verslagje.
Ik wil het simpel houden en wil geen gebruik maken van dure powerboxen enz.
Op deze klasse is dit volgens mij niet echt nodig.
Dit ga ik gebruiken.

DLE55 + mtw75k.

Prop 23x8. Misschien deze maar daar ben ik nog niet uit. Deze pt model props schijnen ook goed te zijn.
https://aerobertics.be/nl_be/accessoires/propellors/23x8-carbon-prop-4743
Suggesties zijn welkom.

servo's worden 5x hitec hs7955TG.
1x gewone mg servo voor trottle. Welke weet ik nog niet.
Suggesties zijn welkom.

Voor voeding gebruik ik terug een jeti maxbec2 zoals op mijn pilot decathlon.
https://aerobertics.be/en_be/maxbec2-12a
Samen met 2x life-po 2s 6,6v 2000mah batterijen.
http://www.modellhobby.de/Batteries...a=article&ProdNr=0319645&t=10&c=37000&p=37000
Hopelijk is 2000 mah voldoende.

Bekabeling word getwiste servokabel van 22awg.
En waarschijnlijk gebruik ik voor de vleugels deze set.
https://aerobertics.be/en_be/cable-set-wing-fuselage-one4one-40-120cm

Verder twijfel ik ook nog wat nu meestal gebruikt word voor kill switch.
Er is me de gewone dle kill switch aangeraden en deze te gebruiken met een 2s lipo ofwel life pack.
Wat voor mij ok lijkt.
Maar sommigen gebruiken blijkbaar geen extra ontstekingsbatterij maar gebruiken een ibec.
Bv deze: http://www.tech-aero.net/ultra-ibec
Zo hoef je geen extra batterij gebruiken voor de ontsteking.
Wat denken jullie?

Mvg Wes.

He Wes

Mooi kissie....maar geen powerbox gebruiken .....ja dat kan.....ik zou de powerswitch van powerbox gebruiken en de sparkswitch voor de onsteking het is namelijk niet zo best om spanning voor je onsteking uit je ontvanger te halen ivm spanningsval ...zeker als je 7955tg gaat gebruiken die lusten nog wel wat aan spanning.
Prop ben ik een voorstander van Engel maar dat is wat ieder gewend is ik vlieg nu met een mezlik en ben er niet zo tevreden over.... maar dat is waar iedereen zijn ervaring mee heeft.

Verder de kisten van 3DH zijn mooi en goed afgewerkt en vliegen super.
ik zelf vlieg met de Edge Demonstrator 106'' en ben er nog elke dag van onder de indruk

Have fun met de Extra

Bijlagen

• 20160813_131449_005.jpg
    20160813_131449_005.jpg
    339,1 KB · Weergaven: 271
Ja die edge demonstrator ziet er ook vet uit.
Ok de powerbox power en sparkswitch lijken me ook wel wat.
Dus als ik het goed begrijp gebruik ik dan beter geen ibec en gebruik ik beter de dle killswitch ofwel de powerbox sparkswitch met aparte batterij.
Ok dat is al iets.
Mvg Wes.

Welke zender heb je?
Spektrum heeft een mooie oplossing met z'n AR9110 dit ik ga gebruiken in een Pilot Yak55 88" die ik op dit moment aan het samenbouwen ben.

9 kanaals unit met 3 satellietontvangers (kan eventueel nog een 4de bij). Standaard uitgerust met 2 EC3 connectoren. Kan 35A trekken en pieken tot 50A. Geschikt tot 10V, dus meteen maar voor High Voltage Hitec HS8335SH servo's gekozen.

Aandrijving wordt eveneens DLE55 met MTW uitlaat. Ga de DLE kill switch toepassen.
3 Thunderpower 20C lipo's van 2400 mAh komen erin.

Laatst bewerkt:
Bij ons op de club werd verteld dat heel wat jaren geleden toen de 2,2m acro klasse opkwam er inderdaad zonder powerbox werd gevlogen. Vandaag de dag zijn toestellen en techniek echter geëvolueerd tov die periode (grotere roeren, meestal uitgerust met digitale servo's) waardoor het mij afgeraden werd om te vliegen met servo's rechtstreeks aangesloten op de ontvanger vanaf 2,20 m (en dan spreken we over acro/3D modellen).

Het zou jammer zijn dat je een toestel verliest omdat er wat doorbrandt in je ontvanger natuurlijk.

Ik begrijp dit dat het zeker een pluspunt is.
Maar denk je dit ook bij die 5x hites 7955tg servo's die ik wil gebruiken?
Het is niet dat dit een groot aantal servo's zijn hé.
Ik denk moest ik ook high voltage servo's nemen het misschien wel raadzaam is om een powerbox te gebruiken.
Dus in mijn geval denk ik toch niet dat dit problemen zal geven met die jeti bec2.
Hier zijn er nog die deze gebruiken:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/power-voor-de-ontvanger-55cc-pitss-python.147606/

Goed kijken wat die servo's pakken.
Ik weet dat een swash servo in een heli 2 ampere stuk pakken.. Ze me niets verbazen als die 7955 dit ook doen.

5 x 2 ampere is 10 ampere.

Daarna de vraag hoe vaak je de volle snelheid of volle kracht van zo'n servo gebruikt, en hoe vaak meerdere servo's dit doen..
Kortweg, hoe agressief vlieg je?

Stel, we gaan ff uit van 5 ampere.
Een servo stekker kan maar 2,5 ampere continu doorgeven.
Piek van 5 amp.
Dus moet je minimaal met 2 stekkers de ontvanger voeden.
Doe je dat niet, zal het voltage in elkaar zakken, waardoor het spul reset.
Ff de vraag of de servo eerst reset, of de ontvanger

Stel, je zou analoge servo's gebruiken, gaat de stroom een factor 10 omlaag.

Maar, bovenstaande moet je zelf even uitvogelen.
Je kan stug vinden dat je geen powerbox nodig hebt.. Maar het toestel heeft daar doorgaans zijn eigen gedachtes bij..
En die van hem zijn doorslaggevend :D
Als het moet, zal het moeten.. Zo niet, hoeft het ook niet.

Let ook goed op de specs van de switch.
Als de switch uitfikt, is het toestel ook weg.

Ik zelf vlieg ook met een powerbox van Weatronic een Gizmo 12/22 die ik 2x 2s 3300 mah aanbied in mijn Edge maar die zit vol met stroomvreters 7955tg die ik op 6 volt heb staan(instelbaar ol deze powerbox van uit de zender)
ik weet niet of de Hitec ontgvangers zulke stromen mogen of kunnen hebben geen ervaring mee
maar dan zou ik zelf een powerbox inbouwen in me kist want die tg's vreten stoom en als alles over je ontvanger loopt is dat best veel en bij de heli zit de flybarles er tussen apart van de regelaar.

Denk er niet te licht over met een 50 cc kist die trekken ook best flink aan de servoos onderschat dat niet

Mijn set up
20160810_123225.jpg

Ik denk moest ik ook high voltage servo's nemen het misschien wel raadzaam is om een powerbox te gebruiken.

Eigenlijk zijn de stromen die HV servo's trekken lager dan van servo's die op een lagere spanning werken (bij dezelfde omstandigheden). Er is een bepaald elektrisch vermogen om een roer in een stand te houden, hoe hoger de spanning waarbij dat gebeurt, hoe lager de stroom die daarvoor nodig is. Net daarom wordt de noodzaak voor een powerbox dus (theoretisch) minder... Maar ik persoonlijk zou het risico niet nemen.

Ok stel dat ik toch een powerbox neem is dit dan ok?
https://aerobertics.be/nl_be/evolution-incl-sensorswitch-4230
Ik bedoel dan of ik niks anders nodig heb uitgezonderd de kabeltje voor verbinden naar ontvanger.

Stel ik toch gewoon voor een bec ga misschien is deze van powerbox dan beter dan de jeti max2?
https://aerobertics.be/en_be/gemini-ii-with-sensorswitch-and-patchcables
Omdat volgens mij maar ben dit niet zeker is dat powerbox 2 uitgangen heeft die elk waarschijnlijk gescheiden zijn.
Terwijl de jeti enkel 1 uitgang heeft.
Klopt dit?

En ook hieronder blijken er toch mensen te zijn die het onzin vinden om een volledige powerbox te gebruiken. post21.
Powerbox evolution of Emcotec DPSI RV Mini 6 Magic

Lang leve internet.
Zoek, en je vind.
Alles.

Voorstanders, en tegenstanders van letterlijk alles.

Denk ook zelf even mee, het is jouw toestel wat de lucht in gaat.

Voor het idee.
Er worden nog genoeg heli's aangeboden waarin een futaba schakelaar wordt gebruikt om de ontvanger van voeding te voorzien.
De standaard schakelaar is net als een servostekker, op 2,5 amper voorzien.

Vaak zitten in deze instappers normale servo's, analoog of niet zo extreem vermogend.
Volgende keer worden deze geupgrade.. En begint het gerommel.

Powerbox wel of niet..
Als er maar voldoende vermogen naar de servo's kan.
Kan ook worden gedaan door alle + op 1 plek aan elkaar te knopen, en alle - op 1 plek aan elkaar.
Daar de voeding in solderen.
Dan de signaaldraden naar de ontvanger, met minimaal 1 x voeding.
Bec erop. En klaar.
Ben je wel een hoop draden in elkaar aan het bakken. Servo's moeten ook nog los kunnen. Grote kluwen met draad. Onoverzichtelijk.
Powerbox is dan handiger.

Een ontvanger zelf kan best wel wat amperes hebben. 5 tot 10 wordt wel eens in het rond gesmeten. Is intern een dikke koperbaan. Maar, verwacht je serieus veel stroomverbruik, handiger om het niet via de servo te laten lopen.

Wil je het echt zeker weten, kun je earobatics ook ff bellen.
Die vliegen zelf ook met allerlei maten en merken toestellen.

ik kan op het internet niet vinden wat de maximale stromen zijn die je ontvanger zijn.
ik denk dat het verstandigst is om toch voor een powerbox te gaan. je kan beter meteen in een keer 100 euro meer uitgeven dan dat er door een lullig ongeluk de hele kist naar beneden gaat.
als je motor uitvalt kan je nog landen, maar zonder servo's kan je niks.
verder een super vette kist!

Volgens aerobertics was mijn setup ok met die jeti max2 bec.
Maar binnenkort spring ik eens binnen en vraag ik wat meer info over de bowerboxen.

Jeti max bec 2 levert stabiel 20A wat meer dan genoeg is.

Enig puntje waar je op moet letten is hoe aan te sluiten op je ontvanger.
De output van de bec moet je niet met slechts 1 servo kabeltje inprikken op je ontvanger.
Doet dit met minimaal 3 en er gaat zeker hier niks fout, 2 zal in de praktijk altijd eigenlijk al volstaan omdat de piekbelasting in de praktijk veel hoger is wat er even door een servokabel kan.
Maar wil je wat extra zekerheid.....

Voordeel powerbox is gewoon, slaat je servo vast en gaat in rook op dan schermt die de boel af.
Loopt deze kortsluiting door je ontvanger dan kan dat je de kist kosten.
Zelf nog nooit gezien, maar komt voor.
Nog iets eerder als je met giga uitslagen vliegt.
Bij 100cc+ kisten nog iets meer noodzaak omdat je dan met meerdere servo,s op 1 vlak vliegt.
Kans dat 2x servo op 1 vlak elkaar toch tegen werkt ook al werkt het goed op de grond is aanwezig.
+ nog meer servo,s.....

Persoonlijk vind ik tot 60cc met 5x servo een powerbox geen noodzaak.
Wel een stabiele stroom toevoer.

Je kan zelfs zonder max bec want extra elektronica kan ook weer stuk.

7955tg kan rechtstreeks 2 cell lipo aan volgens hitec zelf ook al geven specs doos anders aan.
Anders optie die nog best safe is gezien iets lagere spanning:

Rechtstreeks dik life pakket aansluiten, via minimaal 2x servo stekker en je gasservo ook HV servo nemen.

Ik begin toch meer goesting te krijgen voor de powerbox evolution.
Ok zo'n jeti max2 bec is misschien wel voldoende maar volgens ik zo lees is de powerbox gemini2 (wat gelijkaardig is als de jeti) misschien toch iets veiliger omdat deze volledig 2 gescheiden regelaars heeft.
Hij heeft dus ook 2 uitgangen terwijl de jeti maar 1 uitgang heeft.
Waar je wel meerdere kabeltjes samen op kan solderen maar het blijft dus 1.
Dus als de stroomregeling van de jeti inwendig stuk is heb je niks meer. Terwijl met die gemini je normaal gezien er dan nog wel ene hebt. Tenzij ze alle twee gelijktijdig kapot zijn.
En voor het prijsverschil van de gemini met de powerbox evolution moet ik het niet meer laten dan.
Scheelt misschien maar een 80 euro.
Dus als dit zo een meerwaarde heeft neem ik waarschijnlijk wel die evolution.

Net in de winkel geweest en inderdaad die gemini van powerbox is nog iets veiliger dan de jeti max2bec omdat deze inderdaad dubbele uitgangen hebben dus alles blijft gescheiden tot het einde.
De jeti heeft maar 1 uitgang.
Dus ging mijn keuze eerder naar een powerbox gemini 2 bec.
Blijkbaar als je zelfs zo'n powerbox evolution neemt kan je daarin ook rechtstreeks je kill switch inpluggen om deze te voeden. Alhoewel ik hier nog vragen bij heb.
Dus spaar je daarbij nog een 3de batterij uit.
Wat het prijsverschil bijna niks meer is t.o.v. die gemini 2.

Laatst bewerkt:
Dus ik neem zo goed als zeker een powerbox evolution.
Graag nog wat tips over welke kill switch.
Ik twijfel hierover.

Volledig apart en een gewone dle RCEXL kill switch met extra batterij.

Of kan je bijvoorbeeld de powerbox spark switch rechtstreeks voeden via de powerbox evolution?
Weet niet of deze gefilterd zijn.
Zo spaar ik een extra batterij uit.

Ofwel de tech aero ibec waar je veel goede verhalen over leest.
Deze is zeker rechtstreeks te voeden via ontvanger of powerbox.

Hmmm het blijkt mogelijks nog moeilijk om aan een 3dhs 87 extra te raken volgens waar ik hem heb besteld.
Natuurlijk hangt hier dan ook een nadeel aan vast.
Stel ik crash en ik heb reserve onderdelen zoals vleugels ofzo nodig kan dit wel eens serieus lang wachten worden.
Ik wacht nog wat af maar zijn er nog mensen die alternatieven hebben wat een zeer goede kist is?
Gewoon al eens voor in mijn achterhoofd moest die 3dhs extra niet te verkrijgen zijn.

De 89 aj slick is wel op voorraad in de winkel en behoort tot z'n gamma.
Wat ik ook wel een vette kist vind.
Dus reserve stukken mogelijk maar een collega piloot bij ons in de club heeft er net zo ene.
Wil dus ook niet dezelfde.

Een extreme flight 88 edge lijkt me ook een mooie kist.

Nog tips????

Back