370km/uur met buitenloper

ron van sommeren

Forum veteraan
Vliegtuig en motortechniek:
http://www.powercroco.de/18N12P5x118YYspeed.html

IMAG0002.jpg

Mooi motortje.
Alleen nu nog de praktijk met een vliegtuig er aanvast (snelheid technisch)

Die 370 KM per uur IS de praktijk:

Hier die graphische Auswertung einer Sequenz aus einem Trainingsflug, aufgenommen mit dem Unilog von Stefan Merz
Der relativ kleine Motor ist in der Lage bis zu 3,6kW leistung umsetzen und den Flieger bestückt mit einem 6,5"x13" bis auf 370km/h zu beschleunigen.

Ongelooflijk wat een power uit zo'n licht "dingetje"!

Greetz van Aldert

Mooi project.

Ik ben erg benieuwd naar het gewicht van de motor.
Volgens mij is het rendement erg laag door het grote vermogen.

Maarja, de koeling is dan natuurlijk ook prima bij 370km/uur :P

@Michiel
"Der komplette 185g schwere Motor ..."

@Dennis
Dit diagram staat onder aan genoemde pagina.

291207-1.gif

Laatst bewerkt:
Lache ding! En 77% is zeker niet slecht voor zo'n motortje.
Blij ook om te horen dat Ralph Okon weer wat op RCgroups laat horen! Was wel jammer toen hij al het engelstalige de deur uit ramde...

maar die prop ook echt.... 6.5x13... die bladen staan bijna 90 graden dan. bijna vaanstand.... maar goed, wel lekker hard :)

Super gave motor echt! alleen welke accu's hebben ze gebruikt? A123 of lipo?
leuk voor een slowstick ^^

maargoed, wil een 6s lipo ??mah 150Ah willen leveren continue moet het een flink accutje zijn. En aan de romp te zien past daar echt niet veel in...

Wat is trouwens de max pitch van een prop als bij 13' de bladen al zo schuin staan. Je komt dit soort props niet veel tegen.

Dat soort props heb ik ook nog nooit gezien.
maar goed de theoretische max prop snelheid is ca 420 km/uur (rpm x spoed), 370 km zou mogelijk kunnen.

EDIT:

Ik heb de foto's op de link van Ron nog even beter bekeken, de spoed staat daar op de andere props niet in inches maar in cm's
Als dat zo is dan is die 370km/uur nooit haalbaar, de prop draad dan niet harder als 167km/uur.
21500 RPM is ook niet zo heel erg snel

F3D racers vliegen ook dat soort snelheden, maar die motoren draaien dan ook ca 35000 RPM

Laatst bewerkt:
berichtje 14 :),
"we used 5s 3200 H5.
voltage was round about 17V.
the rest you can calculate by yourselves....."

"throttle was just closed at 370km/h, because the plane was loosing his "structural integrity" (fludder of ailerons).
the motor temperature was 60°C there - after 15sec full throttle.
If the plane is improved, we want to see, which speed is reachable with this setup.
then will will increase the voltage from 5s to 6s."

Nu word het leuk!
Gaat over de wikkelingen. Vet stoer om 2 motoren op 1 stator te maken. Prachtig als je dat idd met 2 regelaars zou kunnen aansturen!

En die lipo's kunnen het wel ff aan hoor. kijk maar wat ze hier uit sommige setups al trekken!
http://www.rcgroups.com/high-performance-9/
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=774765&highlight=ariane+v10
die lui hebben ook propmaten als 16x17 inch en trekken zo 150 amp uit een 3500mah lipo.... (vaak Neu energie volgens mij)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=794186
6S3700mah lipo, 17x18 prop, 3000 Watt

Laatst bewerkt:
;)
maargoed, wil een 6s lipo ??mah 150Ah willen leveren continue moet het een flink accutje zijn. En aan de romp te zien past daar echt niet veel in...

Het is niet 150Ah natuurlijk maar 150A. Dat is een heel verschil.
150Ah is capaciteit, dat zou inderdaad een hele grote en zware Lipo zijn :-(
Deze gebruikte Lipo kan blijkbaar gedurende korte tijd (15 seconden) een stroom leveren van 150Ampere, dat zegt vooral iets over de Ri (inwendige weerstand) van de Lipo, die moet dus zeer laag zijn. Deze Lipo zou best redelijk klein en licht kunnen zijn ;)
Eens rekenen, gedurende 15sec. 150Ampere leveren is 15/3600x150 = 0.625Ah = 625mAh volgens mij. Het gebruikte pack zal wellicht wel wat groter zijn, maar met 1500mAh moet het goed kunnen, de Ri is wel heel belangrijk, dus het zal een goed pack moeten zijn ;)

Laatst bewerkt:
;)
Eens rekenen, gedurende 15sec. 150Ampere leveren is 15/3600x150 = 0.625Ah = 625mAh volgens mij. Het gebruikte pack zal wellicht wel wat groter zijn, maar met 1500mAh moet het goed kunnen, de Ri is wel heel belangrijk, dus het zal een goed pack moeten zijn ;)

Het rekensommetje klopt op zich wel maar als je in 15 sec. een pack zou leegtrekken zou je dus 240C stroom trekken! Dat kan natuurlijk geen enkele Lipo aan. Als je een 10x zo grote capaciteit zou hebben (6.25Ah) dan zou je op 24C zitten, hetgeen wel mogelijk is.

100C is wel heeeel veel! Ik ken geen cellen die dat aan kunnen, maar ja, dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Op welk merk/type cellen doel je?

Ben.

Het rekensommetje klopt op zich wel maar als je in 15 sec. een pack zou leegtrekken zou je dus 240C stroom trekken! Dat kan natuurlijk geen enkele Lipo aan. Als je een 10x zo grote capaciteit zou hebben (6.25Ah) dan zou je op 24C zitten, hetgeen wel mogelijk is.

Ik had het over een Lipopack van 1500mAh bij 150A, dat is dus 100C, nog steeds erg veel natuurlijk ;)
Met 625mAh bedoelde ik de gebruikte capaciteit in die 15 seconden, niet de gebruikte accu.
Na veel zoeken is er wel veel info over de motor te vinden maar nauwelijks iets over de gebruikte accu. Ik krijg de indruk dat ze de nieuwste Kokam H5 cellen gebruiken en dan als 5S2P 3200mAh Dat zou inhouden dat de belasting per cel ongeveer 25C is :rolleyes: 1 cel weegt 89gram, dus het komplete pakket zou dan bijna 900gram wegen, veel meer kan het gebruikte model ook niet dragen lijkt me :confused:

Laatst bewerkt:
Back