Een tijdje terug had ik een projectje aangenomen betreffende een betere stabilisator voor de nieuwe Fenix auto omdat de originele toch voor de betere rijder een probleempje kent. Ook in een tijd waar chassis flex een grote rol speelt in de wegligging vond ik het uit het midden gemonteerde stuurservo aan het chassis een rare beslissing waardoor flex aan 1 kant meer is dan aan de andere kant, hiermee was ik begonnen. Er ging al een smal plaatje boven de servo langs voor de body paaltjes waar ik een andere versie voor heb gemaakt, nu met gaten voor de servo montage. Hierdoor ligt de servo vrij van de bodem, en zit ook niet meer A-symetrisch aan de bodem geschroefd.
:strip_exif()/f/image/Szz2Uf6PAYHjJQRp4dof2JRz.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de stabi.....
Ik moest voor 3 auto's x4 per auto = 12 houders maken voor nieuwe stabilisatorstangen. Vrolijk een middagje blokjes gezaagd met de frees en netjes gaatjes geboord maar die bleken niet recht te zitten en kon ik opnieuw beginnen. Belangrijk was dar de schroefgaten ook precies parallel aan de gat voor de stabi-stang moest komen. Op de draaibank kan ik wel heel precies recht boren en heb ik een houder gemaakt met 2 schroefgaten voor de blokjes en dat het midden van het blokje ook precies op center van de boor is.
:strip_exif()/f/image/v9F0u6TjmSpgNL5wCk3R4aL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Missie geslaagd
:strip_exif()/f/image/vJh4sNsxwbpIdN1cjgzFkeDf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij zo'n stabilisator komen links en recht samen met een kogelkopje in een cupje. Het kogelkopje heb ik bij een viswinkel gevonden als zijnde messing vislood. De cupjes heb ik zelf gedraaid uit messing en deels aan de stang gesoldeerd en voor een ander deel met groene loctite gelijmd.
:strip_exif()/f/image/THt9YNt7jtZfHM8dQ4uvwOOw.jpg?f=fotoalbum_large)
De verende stangen zitten in korte messing buisjes die verschuifbaar zijn. De dikkere messing buis veert niet echt waarmee je het verende deel van de stabi langer en korter kan maken of wel losser of stijver.
Losse stabi:
:strip_exif()/f/image/rKXW4LTNZXiAsavdW5kRNolU.jpg?f=fotoalbum_large)
Stijve stabi
:strip_exif()/f/image/HzZ9AVAejtYGiTAmfK3d4YZr.jpg?f=fotoalbum_large)
En alles er tussenin is mogelijk....
Vrijdagavond nog tot 23:30 bezig geweest om het af te krijgen en zaterdag naar Deventer geweest waar de IDFM bezig was en ook de man van Fenix aanwezig is. Eerst even langs mijn maat die Fenix hier in Nederland promoot en die was zeer tevreden, daarna bij Fenix langs en die vond het ook erg mooi. Hij wist er al van en gaat het zeker proberen, ook de servomontage.
Wie weet als een update in de volgende productieserie.
:strip_exif()/f/image/Szz2Uf6PAYHjJQRp4dof2JRz.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de stabi.....
Ik moest voor 3 auto's x4 per auto = 12 houders maken voor nieuwe stabilisatorstangen. Vrolijk een middagje blokjes gezaagd met de frees en netjes gaatjes geboord maar die bleken niet recht te zitten en kon ik opnieuw beginnen. Belangrijk was dar de schroefgaten ook precies parallel aan de gat voor de stabi-stang moest komen. Op de draaibank kan ik wel heel precies recht boren en heb ik een houder gemaakt met 2 schroefgaten voor de blokjes en dat het midden van het blokje ook precies op center van de boor is.
:strip_exif()/f/image/v9F0u6TjmSpgNL5wCk3R4aL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Missie geslaagd
:strip_exif()/f/image/vJh4sNsxwbpIdN1cjgzFkeDf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij zo'n stabilisator komen links en recht samen met een kogelkopje in een cupje. Het kogelkopje heb ik bij een viswinkel gevonden als zijnde messing vislood. De cupjes heb ik zelf gedraaid uit messing en deels aan de stang gesoldeerd en voor een ander deel met groene loctite gelijmd.
:strip_exif()/f/image/THt9YNt7jtZfHM8dQ4uvwOOw.jpg?f=fotoalbum_large)
De verende stangen zitten in korte messing buisjes die verschuifbaar zijn. De dikkere messing buis veert niet echt waarmee je het verende deel van de stabi langer en korter kan maken of wel losser of stijver.
Losse stabi:
:strip_exif()/f/image/rKXW4LTNZXiAsavdW5kRNolU.jpg?f=fotoalbum_large)
Stijve stabi
:strip_exif()/f/image/HzZ9AVAejtYGiTAmfK3d4YZr.jpg?f=fotoalbum_large)
En alles er tussenin is mogelijk....
Vrijdagavond nog tot 23:30 bezig geweest om het af te krijgen en zaterdag naar Deventer geweest waar de IDFM bezig was en ook de man van Fenix aanwezig is. Eerst even langs mijn maat die Fenix hier in Nederland promoot en die was zeer tevreden, daarna bij Fenix langs en die vond het ook erg mooi. Hij wist er al van en gaat het zeker proberen, ook de servomontage.
Wie weet als een update in de volgende productieserie.