Hoelang blijft ons zelf gemengde benzine/olie mengsel stabiel? Uit het FMT van dec. 2014, pag 97; De brandstof-motoren expert Dieter Werz schrijft in zijn testbericht van de SAITO drie cilinder benzine motor ook iets over de benzine/olie mengsels. De 95 octaan benzine van de pomp bevat ethanol en dit kan corrosie veroorzaken in onze motoren. Ook geeft hij aan dat de zelf gemengde tweetakt benzine zijn "smeer capaciteit" na drie maanden grotendeels kwijt is. Om corrosie te vermijden is het zaak bij een warme motor de benzineleiding dicht te knijpen tot de motor afslaat. Voor deze expert is Stihl motomix een juiste brandstof en heeft een houdbaarheid van twee jaar. Wie heeft ervaringen met Stihl en/of mengt zelf een tweetakt brandstof die na lang gebruik geen nare bijwerkingen veroorzaakt?
Voorlopig kan ik dat niet bevestigen. Ik heb tweetaktbenzine staan voor de marder, gewone pompbenzine 1:25 met Castrol TTS, en dat is al minstens twee jaar oud, zo niet ouder. Hij loopt er prima op. De benzine heli's draaien bij mij op dezelfde mix alleen dan 1:40, en dat maak aan vanuit een voorraad jerrycan van 20 L. Dat die jerrycan staat ook wel eens ruim een jaar voor hij leeg is (ik maak dan dus "verse" mix aan met benzine die een jaar oud is) en ik heb daar in de tien jaar dat ik benzine vlieg, nog geen problemen mee ondervonden. Sterker nog, ik heb tot nog toe bij geen van de drie motoren nog iets aan filters, membranen of wat dan ook hoeven doen. Gek genoeg vertoont de motorfiets (oude Duc) wel problemen met starten als hij langer als 4 maanden stilstaat, maar de vlotterbak aftappen, en hij start weer net zo makkelijk op dezelfde oude benzine.... Hier aan boord (zeeschip) hebben we een aanhangmotor voor de resque boot, en die motor loopt iedere week 10 minuten proef, verbruikt dus niks. Motor hangt in weer en wind, en de benzinetank ligt vanwege regelgeving ook altijd in de boot. Ook in weer en wind, zon en regen, storm en mooi weer. Ook die motor moet dus eigenlijk altijd draaien op oude benzine. Zelden tot nooit problemen mee. Moet wel gezegd: die motor draait op klare benzine, met een apart smeersysteem (klein smeerolietankje en doseerpompje) Ik hou dat verhaal voor uiterst onwaarschijnlijk, en misleidende reclame voor Aspen en Stihl, want ik "bewijs" wekelijks in diverse omstandigheden, dat het gewoon domweg niet waar is. Maar je moet WEL je motor voldoende lang gebruiken per run, om hem volledig door te warmen, dat wel, en zowel de voorraadkan als de tank (als je daar benzine in laat staan) moeten goed afgesloten worden als je de boel niet gebruikt, en mix moet je wel schudden voor gebruik, want sommige oliesoorten zakken langzaam uit. Groet, Bert
Ik heb een paar jaar geleden een motorfiets gekocht voor mijn vrouw die 2 jaar had stilgestaan in een droge garage. Starten ho maar. De oude benzine wilde domweg niet mee voldoende branden om de motor te laten lopen. Na de tank bijgevult te hebben bij de pomp was de motor weer te starten, echter bij bleef beroerd lopen waarbij 1 cyl helemaal niet mee deed. Thuis de 4 carburateurs open gemaakt en gereinigd waarbij er een duidelijke residu in de vlotterkamers zichtbaar was. De carb van de niet meelopende cylinder was echter hemaal dicht geklot. Na reinigen en nieuwe brandstof loopt de motor weer als een zonnetje. Oplossing: koop een flesje forte bij een autogarage en meng daar een heel klein beetje van bij. Probleem opgelost!
Benzine verouderd wel, dat is al lang bewezen. Alleen de mate van veroudering en de snelheid is wel te beïnvloeden. Benzine bestaat uit een mengsel van heel veel verschillende koolwaterstoffen. Die koolwaterstoffen hebben allemaal een eigen kookpunt waardoor ze bij verschillende temperaturen verdampen. Enkele van de lichtste koolwaterstoffen verdampen al bij zo weinig als 30°C de zwaarste pas bij 200°C. De sterkste veroudering treed op doordat de lichtste koolwaterstoffen er al bij vrij lage temperatuur uit verdampen. Hierdoor zal de benzine slechter ontsteken waardoor de motor slechter zal starten. Ook kan de motor hierdoor slechter lopen bij lagere toeren. Een ander probleem is dat er dat er ook vocht uit de lucht door de benzine wordt opgenomen. Dat is meestal heel weinig maar op de lange duur kan dat ook problemen geven. Dat vocht kan binden met bepaalde onderdelen van de benzine en wat daarvan de gevolgen zullen zijn is niet goed te voorspellen. Een derde probleem is dat er stoffen in de benzine kunnen zitten die bepaalde onderdelen van de motor of carburateur kunnen aantasten. Zo kunnen rubber membranen en slangetjes op de lange duur aangetast worden, maar zelfs aluminium kan er door worden aangetast! Nog een probleem is dat sommige "onderdelen" van de benzine langzaam oxideren met de zuurstof uit de lucht. Daar is zuurstof en licht voor nodig. Dan is er nog een probleem waar ik ook van opkeek toen ik daar van hoorde. In benzine kunnen bepaalde bacteriën groeien! In de natuur komen bacteriën voor die zich voeden met bepaalde onderdelen van olie! Om te kunnen leven hebben ze wel vocht nodig dus moet er op de ene of andere manier vocht in de benzine zijn gekomen. Daarom zal je ze vrijwel alleen tegen komen in echt heel oude benzine, meer dan een jaar oud. Maar als er dan bacteriegoei ontstaat kan dat behoorlijk snel gaan. In de tank waar de benzine in zit zal een soort slijmerige draden zichtbaar zijn. Ook de wanden zullen slijmerig aanvoelen. Als je dat in je tank vindt is de benzine totaal onbruikbaar geworden. Al deze dingen kan je voor een heel groot deel voorkomen of op z'n minst vertragen. Door de benzine in een goed sluitende tank te bewaren kunnen de lichte delen er niet uit verdampen en kan er geen zuurstof uit de lucht bij. Er zal wel een lichte druk in de tank ontstaan maar dat is geen echt probleem. Je moet natuurlijk niet de tank regelmatig openen om de druk te laten ontsnappen, dan raak je die lichte stoffen toch kwijt! Ook moet de tank lichtdicht zijn, een min of meer doorzichtige plastic jerrycan is niet ideaal. Het mooiste is een stalen tank of een plastic tank van waar echt geen licht doorheen kan komen. Als je die tank opent om benzine te gebruiken zorg er dan voor dat je hem zo snel mogelijk leeg maakt. Op het moment dat je hem opent ontsnapt er een deel van de lichte koolwaterstoffen en komt er zuurstof en vocht in. Hoe vaker je dat doet des te meer verdwijnt er en des te meer zuurstof en vocht (en bacteriën) er in komt.
Dat is niet zo gek. In benzine zit een klein deel wat zeer makkelijk verdampt en moet helpen bij het starten. In het vlotterbakje staat maar een klein beetje benzine, waarvan ook nog eens een relatief groot oppervlak in contact staat met de lucht (het is een klein, ondiep plasje zeg maar). De benzine in de tank houdt daarom die vluchtige delen veel beter vast. Als je motor na 4 maanden niet wil starten kun je hem even op zijn kant leggen (vlotterbakjes lopen leeg) en je zult zien dat hij daarna vrijwel zeker probleemloos start. Zeker als je er voor zorgt dat je tank vol zit als je hem weg zet. Ik heb een poos in een motorzaak gewerkt en heb op deze manier heel wat motoren na de winterstalling "gerepareerd". Dat voorgemengde benzine na 3 maanden zijn smeercapaciteit zou verliezen heb ik vaker gehoord maar zelf heb ik dit nooit kunnen constateren. Ik wordt ook altijd achterdochtig van mensen die zeggen dat hun olie (Stihl in de openingspost) daar geen last van heeft. Beetje raar dat Castrol dat dan niet onder de knie zou hebben.....
Aspen (met Aspen olie) staat bij mij max 2 jaar, dat word ook gebruikt in de grasmaaier en de kettingzaag, en die staat ook maar eens meer dan 1 jaar stil, dus geen probleem.
Klopt 100% Dan heb je niet echt goed opgelet.... 99% van de carburateurs heeft speciaal daarvoor een aftap schroefje in de vlotterbak, wat keurig netjes via een slangetje onder de motorfiets uitkomt. Stukken beter voor je lak (niet alle tankdoppen sluiten 100%) en je accu (cellen houden er niet van als alle zuur naar de meest linkse of rechtse cel loopt), en ook stukken beter voor je rug.... Meestal is het voldoende om één vlotterbak af te tappen, de tweede cylinder komt dan na starten vanzelf na een aantal seconden mee, tenzij er ook water in de vlotterbak zit, want vrij water gaat om een of andere reden niet door de sproeiers en vormt dan letterlijk een waterslot Natuurlijk veroudert benzine, en precies om de redenen die Ernst ook al noemde. Maar onder normale omstandigheden gaat dat VEEL langzamer dan die vier maanden.... Daar hoef je helemaal geen echt gekke of ingewikkelde dingen voor te doen. Als je bacterie groei in je benzine hebt, is het enige probleem wat je gaat krijgen, dat filters en sproeiers verstoppen, maar dat kun je oplossen door ofwel speciale biociden door de brandstof te mengen (vermoed dat de watersportwinkel wel zoiets heeft, want in de scheepvaart is deze bacteriegroei in dieselolie heel "gewoon"), en een uurtje na toevoeging en schudden, de benzine via een filter in een schone kan te doen. Zolang je maar oppast dat je het laatste beetje met het water niet meegiet. Bacteriën zijn dan dood, water zit er niet meer in, en probleem is (voorlopig) opgelost. Voor de rest is die brandstof nog gewoon bruikbaar, tenminste, gasolie wel, ik zie geen reden waarom benzine anders zou zijn in dat opzicht. Groet, Bert
Jawel...vaak was het al voldoende om de motorfiets in de bus te duwen (schuin omhoog tegen de oprijplank) als je hem op ging halen. Maar dat mocht de klant niet weten natuurlijk Vlotterbakjes lopen al heel snel over, je hoeft een motor echt niet plat te leggen. Als je tank dan al gaat lekken zou het er onder het rijden ook uit moeten klotsen. Maar goed, bakje aftappen of de motor 10 seconden scheef houden - het kan allebei. Maar om weer on-topic te gaan, benzine veroudert - maar er wrdt in de openingspost geciteerd dat de smerende werking van de olie na 3 maanden verdwenen zou zijn. Dezelfde spookverhalen hoor je over aangebroken flessen olie die niet houdbaar zouden zijn. Ik weet het niet, ik heb het nog nooit kunnen constateren.
Deze discussie onlangs ook gevoerd op ons forum, waarbij Ernst de leverancier van Aspen in NL is. Interessant verhaal over hygroscopische eigenschappen van benzine, smeermiddelen, e.d. Paramotor forum.NL ? Bekijk onderwerp - Hoe snel verouderd brandstof?
Wat in dit soort discussies steeds terug komt zijn theoretische verhalen over wat er allemaal kan gebeuren (en dan gaat het over motorschade/storingen) maar dat er tegelijkertijd heel veel mensen zijn die al jaren heel lang met hun voorgemengde brandstof doen en nooit een storing of motorschade hebben gehad. En van die laatste groep ben ik er zelf één van. Conclusie (voor mij dan): er kán van alles mis gaan maar dat hoeft zeker niet. En dus is het aan jou zelf hoeveel risico je wilt lopen. Geen enkel risico? Dan kleine hoeveelheden op voorraad houden en zorgen dat je altijd verse benzine en olie gebruikt. Zelf denk ik, zeker bij mijn modelvliegtuig: in het ergste geval start hij een keer niet meer. Dat zien we dan wel weer Tot die tijd doe ik er niet al te spastisch over. Kleine restjes bewaar ik niet maar redelijk volle flessen olie en jerrycans kun je volgens mij heel lang bewaren. (als ik een paramotor vlieger was zou ik er anders over denken trouwens!)
Nou, dat fabeltje kan ik wel vlot uit de wereld helpen: De boot waar ik nu op vaar, ben ik HWTK op sinds mei 2013. Toen ik aan boord stapte, werd er net een nagelnieuwe motor geïnstalleerd, en die is opgevuld met olie die deels reeds sinds maart 2012 aan boord was, deels al vééél langer, opgeslagen in een tank, niet in afgesloten vaten. Die motor bevat ongeveer 1000 liter olie, en in de afgelopen twee jaar hebben we die uitsluitend aangevuld (verbruik ongeveer 80 L per maand, dus ruwweg 1000 liter per jaar). Olie verliest NIET zijn smerende werking in een aangebroken fles, dat is complete onzin. Mengsmering ook niet, want het enige wat verdwijnt zijn de lichte bestanddelen van benzine, en dat zijn nu net de bestanddelen die de smerende werking aantasten. De benzine zelf gaat alleen maar beter smeren, en de in die benzine aanwezige olie, daar gebeurt helemaal niets mee. Hooguit zakt de olie uit, dat heb ik wel eens meegemaakt met een rescue-boat met ingelamineerde tank van 100 L. Na een half jaar begon de outboardmotor steeds vetter te lopen (wat we aanvankelijk niet snapten), na nog een half jaar was dat over (was achteraf gezien, de uitgezakte olie allemaal opgebruikt) en daarna liep hij in elkaar omdat de rest van de tankinhoud veel te schraal geworden was. Je kunt een boot van een kleine ton nu eenmaal niet in zijn geheel schudden om de brandstof te mengen, dus die tank is leeggehaald (die benzine hebben we overigens, na toevoeging van olie, gewoon opgebruikt wat bijna vier jaar geduurd heeft) en twee draagbare tanks in de boot geplaatst. Er kunnen inderdaad dingen mis gaan, met lange opslag, maar dat de smerende werking in het luchtledige verdwijnt, is klinkklare onzin! Maar het is wel zo, dat veel moderne benzinesoorten ethanol o.i.d. bevatten, en dát kan wel problemen geven.... Groet, Bert
Dat ben ik niet hoor! Wat ik er van weet komt door eigen ervaring met motor zagen en andere tuin machines. En veel er over opzoeken en navragen bij de dealers bijvoorbeeld. Vrienden van mij waar ik veel kom hebben de nodige van dat soort machines. Deze worden gedurende de zomer weinig gebruikt maar in het voor- en najaar des te meer. Vooral na een "vochtige" zomer waren er nog al eens problemen. De tank leeg maken, de carb doorblazen en dan "verse" benzine uit een altijd goed gesloten gehouden stalen jerrycan in de tank lost dat altijd op. De benzine in die jerrycan kan dan best een half jaar of zelfs meer oud zijn! De laatste jaren maken we de tanks leeg en wordt er altijd "verse" benzine in gedaan als we die machine nodig hebben. Die tanks zijn namelijk nooit luchtdicht en er komt altijd vocht in op den duur. Sommige tanks zijn ook nog eens doorzichtig. Daar kan ook licht bij komen wat ook nadelig kan worden. Daglicht bevorderd de oxidatie van de benzine en soms ook van de olie in het geval van tweetakt. Dat komt het meest voor bij minerale en plantaardige olie. Wonderolie is plantaardig maar dat wordt tegenwoordig vrijwel niet meer in combinatie met benzine gebruikt. Alleen bij de oude "antieke" motoren die daarvoor gemaakt zijn. Bijvoorbeeld een rotatiemotor op een Sopwith Pup. Of een oude Anzani op een Bleriot.
Beetje Kun je daar misschien eens wat meer over vertellen, daar ben ik wel benieuwd naar? De Euro95 die je tegenwoordig tankt kan 5% Ethanol bevatten dit las ik ergens. In V-power schijnt geen Ethanol toegevoegd te worden, wie kan dit bevestigen? Wat voor invloed heeft Ethanol op onze motoren?
Ik weet daar niet heel veel van, de percentages schijnen te verschillen, en in de USA heb ik begrepen dat tot 15% ethanol voorkomt. De pest is dat Ethanol anders reageert op sommige afdichtingen, en ethanol kan kleine hoeveelheden water opnemen voordat het uit de benzine zakt, dat water zit dan dus ook door de brandstof verspreid. Benzine smeert (een beetje) maar beschermt niet, dus water die in benzine verdeelt zit kan nogal roest veroorzaken. Ik heb begrepen (maar nog nooit zelf getest) dat je ethanol vrij eenvoudig uit benzine kunt wassen met gedestilleerd water. Ongeveer 25% water bij de benzine, goed schudden en een uurtje laten staan. Water en ethanol lossen in elkaar op, en de ethanol is niet meer in staat de boel gemengd te houden. Uit laten settlen, en aftappen, en je zou klare benzine moeten overhouden. Nogmaals, van horen zeggen, nooit zelf gedaan, want tot nog toe merk ik niks van de eventuele nadelige effecten van ethanol. @ Ernst: Wonderolie en benzine, dat gaat niet. Die twee mengen niet of niet goed, daar heb je een hulpstof bij nodig. BIj de modeldiesel-brandstof, mengen wonderolie en petroleum ook niet, maar de Ether zorgt voor een goede onderlinge oplosbaarheid. Welke hulpstof er vroeger gebruikt werd, dat durf ik niet te zeggen, en naar mijn beste weten werd die hulpstof er bijvoorbeeld door castrol vroeger al in de fles aan toegevoegd. Groet, Bert
Benzine en wonderolie mengen inderdaad slecht maar dat is juist de bedoeling. Vooral die ratatiemotoren worden met wonderolie gesmeerd omdat die olie niet, of nauwelijks, door de benzine wordt uitgespoeld. Bij die motoren is het carter deel van het inlaat traject. Het benzine lucht mengsel gaat daar doorheen. De olie wordt in heel kleine hoeveelheden in het carter gespoten en zorgt zo voor de smering. Het zal duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is dat de benzine dat oplost en mee neemt. De smering is een zo geheten "total loss" systeem. Uiteindelijk komt de olie wel voor een groot deel in de cilinders waar het grotendeels verbrand. Maar ook in de cilinders doet het z'n werk nog voor het de uitlaat uit gaat. Die kisten waren (zijn) aan de voorkant net zo vet en ruiken bijna net zo als onze modellen met een alcohol motor.
Maar.... hoe denk jij dan dat een gewone tweetakt gespoeld en gesmeerd wordt???? Dat "wegspoelen" gebeurt helemaal niet: de olie en de brandstof scheiden zich al grotendeels in de carburateur, en voor de rest door de heftige turbulentie in het carter, en doordat olie een grotere affiniteit met metaal heeft dan benzine. Ook met moderne olieën, die wél perfect met benzine mengen gebeurt dat. Anders zou je een NGH9 met zijn carterspoeling en glijlagertje ook niet met 1:20 kunnen smeren.... tenzij je een heel nauwkeurige smeerpomp hebt, ben je dus toch wel van goed mengende olie (en dus hulpstoffen) afhankelijk. Groet, Bert
Je moet je wel bedenken dat het hier over de techniek van ruim 100 jaar geleden gaat. Het zijn 4takt motoren die geen mengsmering gebruiken. Er wordt een zeer primitieve carburateur gebruikt, niet te vergelijken met de moderne carb's. Deze levert een zeer rijk mengsel, de benzine gaat zelfs deels onverdampt het carter in! Die "overvloed" aan benzine spoelt wel degelijk de olie weg. De technici van de Shuttleworth collection van wie ik deze kennis heb vertelden mij dat proeven met moderne olie soorten ronduit slecht waren uitgevallen. De smering daarvan was gewoon onvoldoende omdat het niet daar kon komen en blijven waar het nodig was. De olie sloeg pas neer in de cilinder wanneer de benzine pas echt helemaal ging verdampen. Dit zorgde wel voor een goed gesmeerde zuiger maar de krukas en andere draaiende delen werden onvoldoende gesmeerd. Daarbij rookte de motor ook veel meer.