2 staaldraden aan elkaar te bevestigen...

Een goede manier om 2 staaldraden aan elkaar te bevestigen en zo dat de verbinding ook verstelbaar is gaat eenvoudig door middel van een kroonsteentje.

Plastic van het kroonsteentje afhalen... langs elke kant staaldraad erin en vastschroeven maar.

(met dank aan Dirk :wink: )

Zo doe ik het ook. Niet verstelbaar en lichter is een stukje krimpkous en wat hobby lijm. Met goed ontvetten en een beetje schuren zit de zaak, na fohnbehandeling, behoorlijk vast. Ook overgangen tussen carbonstaf en staal gaan zo probleemloos. Weerom niet verstelbaar maar kan zo weer los en op de nieuwe lengte weer vastgezet. Gebruik ik voor de besturing van mijn zwevertje nabij het stabilo. Het koolstof is lekker licht en het minime stukje staal laat het buigen van een Z mogelijk.

In brandstofmodellen of andere modellen met veel trillingen bij deze oplossing (kroonsteentje) wel even de schroefjes tegen lostrillen borgen met borglak.

ron van sommeren zei:
Introduceren de schroefjes geen zwakke plek in de draad? Kerfwerking.

op den duur wel. Solderen is ook een mogelijkheid. is dan alleen niet instelbaar.

Een staaldraad aan het kroonsteentje solderen en de andere met de schroefjes vastzetten. Dit heb ik in meerdere grote modellen met succes gebruikt en is nooit kapot/los gegaan.

de stuurstangen overlappen en eerst met twee stukjes krimpkous verbinden, afstellen en dan tussen de krimpkous solderen, werkt bij mij prima bij hlg's
is ook nog na te stellen, door de soldeer opnieuw te verwarmen :wink:

Back