17e eeuwse Fluyt - Kolderstok

Mooie maat wel.

hoe kies je de maatvoering voor een model trouwens?
Eigenlijk precies zo als je hierboven zegt.
Ik werk met twee schalen - 1 op 72 en 1 op 50. De fluit is gebaseerd op een bestek van Witsen en is 120 voet tussen de stevens. Wanneer je dit dan gaat terugrekenen naar een van de twee schalen krijg je een schip van ruim 70 cm bij schaal 1 op 50 en de genoemde 47 cm bij schaal 1 op 72.
En dan de vraag - hoe groot wil je een model hebben. De Batavia en de Zeven provinciën zijn twee schepen die redelijk aan de maat zijn, en voor veel mensen wat te groot.
Dus kies je - op gevoel - voor een kleiner model. Hmm - bijna 50 cm - mooie maat wel...

Die lijmvlekken wegwerken is nog wel een dingetje. Ik moet mijn plakvaardigheden beslist nog verbeteren.
Vandaag een beetje bezig geweest de stootwillen/geleidebalken langs de romp aan te brengen. Het worden nu details die op het model komen.
Forum36.jpg

Oh - er "breekt" beslist wel eens een balkje, en met de Kolderstok beits ga je dat inderdaad wel snel zien. Hier worstelde ik echter weer met lijmvlekken. De geleidebalken (ik weet niet zeker of dit ook stootwillen heten) zitten met kleine deuveltjes vastgelijmd, en de lijmvlekken heb ik niet voldoende weggeschuurd....

Back