17e eeuwse Fluyt - Kolderstok

Dit is heel mooi werk wat je laat zien. Ik moet even wennen aan de voorgevormde gangen overigens. Het beplanken geeft voor een bouwer denkwerk dit zo realistisch mogelijk te doen en dit maakt het gemakkelijker maar minder uitdagender. Instekers, blinde gangen behoren nu tot het verleden met deze nieuwe ontwikkelingen van bouwen.
Knap hoe je de hulpspanten hebt samengesteld en na slopen de daadwerkelijke spanten achterblijven!
Maar het is veelbelovend van wat je hier laat zien:thumbsup::worship:
 
Let op hoor: zoals het bij de modelbouw tegenwoordig gedaan wordt (met rechte latten) is dus niet origineel. Tenminste - dat heb ik dan weer van een ex-curator van het Rijksmuseum.
Het beplanken met voorgevormde latten die voor 99% passen (of misschien 95%) is op zich iets minder uitdagend, maar toch ook weer niet fluitje van een cent.
Ik stap overigens niet af van de rechte latten methode. De Halve Maen zal (in de verre toekomst) weer met rechte latten uitgevoerd zijn.
 
Begrijp me net verkeerd hoor:) het is zeker een uitdaging om ze er alsnog op te krijgen.
Haha - als je goed kijkt zie dat dit notendopje wat ik gemaakt heb beslist niet zal blijven drijven. De gangen passen weliswaar perfect tegen elkaar, maar dan lijm ik ze en gebruik wat secondelijm om de boel te fixeren - blijven je vingers vastplakken - trek je de boel weer los, en als het dan eindelijk op zijn plek blijft is het de volgende ochtend toch weer gaan kieren....
 
Ik twijfel overigens over de volgende stap - wil daar graag de mening van andere bouwers horen:
De spanten zitten ongeveer 35 mm uit elkaar, en om het echt te doen moet ik deze ruimte opvullen met de zitters, buikstukken en oplangers. Dat is een hoop extra hout wat erin gaat, en je ziet het nooit terug. Wanneer ik die ook nog eens laat lasersnijden is het ook een hoop extra kosten. Daarom drie opties, welke te kiezen?
- lasergesneden extra delen
- houten latten in 3 x 6 mm in het pakket - zelf in vorm te schuren
- helemaal niets.

Ik ga zelf voor de middelste optie.
 
Ik zie vaak ook bij andere merken die dit ook doen dat ze met cnc werken en niet met lasercut. Bij lasercut laat je een zwart roetlaagje achter dat weer weggeschuurd moet worden en dan weer de nauwkeurigheid beïnvloedt. Hoe zat dit bij Heinrich zijn sloep, was die ook lasercut?
 
Ik twijfel overigens over de volgende stap - wil daar graag de mening van andere bouwers horen:
De spanten zitten ongeveer 35 mm uit elkaar, en om het echt te doen moet ik deze ruimte opvullen met de zitters, buikstukken en oplangers. Dat is een hoop extra hout wat erin gaat, en je ziet het nooit terug. Wanneer ik die ook nog eens laat lasersnijden is het ook een hoop extra kosten. Daarom drie opties, welke te kiezen?
- lasergesneden extra delen
- houten latten in 3 x 6 mm in het pakket - zelf in vorm te schuren
- helemaal niets.

Ik ga zelf voor de middelste optie.
middelste. zo hou je er nog een beetje vakwerk in.
 
Ik twijfel overigens over de volgende stap - wil daar graag de mening van andere bouwers horen:
De spanten zitten ongeveer 35 mm uit elkaar, en om het echt te doen moet ik deze ruimte opvullen met de zitters, buikstukken en oplangers. Dat is een hoop extra hout wat erin gaat, en je ziet het nooit terug. Wanneer ik die ook nog eens laat lasersnijden is het ook een hoop extra kosten. Daarom drie opties, welke te kiezen?
- lasergesneden extra delen
- houten latten in 3 x 6 mm in het pakket - zelf in vorm te schuren
- helemaal niets.

Ik ga zelf voor de middelste optie.
Helemaal niets is denk ik geen optie. Ik vermoed dat voor deze romp deze verstevigingen ook nodig zijn.
Hiervoor is je tweede optie dus inderdaad goed. Het is juist ook het echte modelbouwgevoel dit zelf te buigen en te maken? Dus ja de latten, ook al zie je er niets meer van straks.
Hoe dik worden overigens de gangen? Want dit is ook van invloed of er tussen de 35mm oplangers e.d. nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier eigenlijk meer om hoe een schip daadwerkelijk gebouwd werd. Stevigheid valt wel mee.
De methode zoals ik die nu toepas laat het ook toe om een doorsnede te maken in bijvoorbeeld schaal 1 op 50.
Maar bij de kim maakt de romp een bijna 90 graden bocht. Dit krijg je niet gebogen met een stukje 3 x 6 mm eikenhout. Al heb je 100 plankenbuigers.
 
Ik zou linde nemen, is beter te bewerken en je ziet het niet meer. Volgens mij ook gunstiger in prijs.
Voor je doorsnede neem je eiken.
 
Hoe zat dit bij Heinrich zijn sloep, was die ook lasercut?

By die Falkonet Leudo wat ek nou bouw is alles lasercut. Die roetlagie maak niks - dit het geen uitwerking op die PVA lijm nie en as die stukke hout onzichtbaar gaan wees hoef dit ook nie geschuur word nie. Ek schuur alleenlik vir kosmetiese redes.

Maar onthou, akkuraat het ook sy eie probleme. As jy n halwe millimeter uit is, het jy probleme. Die laser cut gedeeltes vir die huidbeplanking werk uitstekend - solank jy GEEN fout maak nie. :p Vir die opvulling sou ek ook vir die lindenlatte - of balsahout - gaan.

Maar hoe ook al, @*Hans* Dit is baie exciting wat jy hier laat sien. Is dit die eerste stap na n Plank on Frame model?;););)
 
Ik twijfel overigens over de volgende stap - wil daar graag de mening van andere bouwers horen:
De spanten zitten ongeveer 35 mm uit elkaar, en om het echt te doen moet ik deze ruimte opvullen met de zitters, buikstukken en oplangers. Dat is een hoop extra hout wat erin gaat, en je ziet het nooit terug. Wanneer ik die ook nog eens laat lasersnijden is het ook een hoop extra kosten. Daarom drie opties, welke te kiezen?
- lasergesneden extra delen
- houten latten in 3 x 6 mm in het pakket - zelf in vorm te schuren
- helemaal niets.

Ik ga zelf voor de middelste optie.
Eigenlijk is alles al gezegd en geschreven, maar ik zou ook gaan voor de 2e (middelste optie) laser gesneden is uiteraard heel mooi en past vaak perfect, maar ik hou toch nog steeds het meest van een beetje zelf vormen :). Dat geeft achteraf ook wat meer voldoening van je werk.
 
Hans,
Ik ben al lang van plan ook een fluit te bouwen, en ook een houthaler. Maar ik ben geïnfecteerd met het openwerk virus. Zoveel mogelijk (liefst alles) moet zichtbaar zijn. Denk aan de Victory Binnenste buiten en de Bounty in aanbouw. Ik wil dan ook een houthaler (zonder kanonnen, die heb al zat gezien) maken met een opengewerkte zijkant, zodat je de palen erin kan zien liggen, en hoe ze er van achter in geschoven worden. Verder moet de kolderstok natuurlijk echt werken.

Wellicht kan jouw model dan als uitgangspunt worden gebruikt, anders wordt het scratch.
Maar mijn to build lijst is nog lang en hij staat achteraan.

Ik volg dit uiteraard met veel belangstelling.
 
het ziet er al mooi uit hans
ik zou voor optie 3 gaan niets er tussen
het lijkt mij sterk genoeg te zijn .en als je er een inkijk in wil maken dan moet je het toch langs binnen beplanken en zie je er weer niets van.
 
Back
Top