12v accu lader maakt geluid

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Benji, 18 sep 2008.

1. Benji

Benji Guest

hela!

Ik heb vandaag mijn 12v accu lader binnen gekregen, deze is om mijn 12v 7A lood-gel accu te laden die in mijn startbox zit.
    Nu heb ik hem net voor het eerst gebruikt en zodra ik hem aanzette en instelde om te gaan laden begon hij geluid te maken.
    Een soort piepje/tikje in een gelijkblijven ritme, om de seconde ongeveer.
    Het gaat om de volgende lader:
    Conrad 12V 6 stappen lader
    Ik laat hem met 2a laden, kan ook op 4a maar heb geen haast en wat langzamer lijkt me beter.
    De accu bleek al bijna vol te zijn gezien hij met een minuut of 20 stopte met laden, toen stopte ook het geluid.
    Is dit goed, of moet ik hem direct terug sturen?

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je hebt geen 12 v 7A lood-gel accu, maar een 12 V (Volt) 7Ah (Ampereuur, dat is een capaciteitsaanduiding) accu. Dat je je tijdens het laden iets hoort is mogelijk. Volgens de specificaties werkt het apparaat met pulslading en je hoort deze pulsen.
    Een laadstroom van 2 A (dus niet 2a) is voor jou accu al behoorlijk hoog, dus voor de 4 A (Ampere) laadstroom kan je voor een 7 Ah accu beter niet kiezen.

3. Benji

Benji Guest

ik bedoelde ook Ah ja, sorry :)

Is dus normaal dat je dat hoort? mooi, dan maak ik me er niet druk om.
    Deze lader werd t mij aangeraden voor deze accu, de lader wordt gebruikt voor accu's van 4 tot 135 Ah dus zou goed moeten werken, misschien is het wat hoog, maar is dat heel erg? Kan dit schade geven?

4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dit is wat Schulze er van vindt.
    Te hoge laadstromen gaan altijd ten koste van de levensduur van de accu.

Blei-Säure Akkus / Blei-Gel Akkus (Pb):
    Nennspannung: 2,0 V / Zelle.
    Ladespannung: 2,3 V / Zelle; für 3 h: max. 2,42 V / Zelle.
    Min. Entladespannung: 1,7 V / Zelle (geht auf die Lebensdauer!)
    Zellenzahl, die beim isl 6 eingestellt werden muß:
    Bleiakku-Nennspannung / Zellen-Nennspannung = Zellenzahl.
    Beispiel: 12 V-Bleiakku geteilt durch 2,0 V => 6 Zellen.
    Wahl des Schnell-Ladestroms:
    Ladestrom = 0,4 C (C = Akku-Nennkapazität).
    Maximaler Dauer-Entladestrom:
    In 0,2 C sind üblich, kurzzeitig bis 1 C möglich.
    Langzeit-Lagerung:
    Voll bei möglichst niedriger Temperatur, genauer:
    bei +10°C bis 12 Monate, bei +10...20° max. 9 Monate, bei
    +20...30°C max 6 Monate, bei +30...40°C 3 Monate.
    Dann Ladung wieder auffrischen.
    Pflege: Pb-Akkus müssen, um die volle Kapazität zu erhalten, im
    Gegensatz zu Ni-Cd/Ni-MH Akkus sofort nach Gebrauch wieder
    vollgeladen werden. Die Nennkapazität kann sich sehr schnell
    durch falsche Pflege (Überladungen, 100% Entladungen und besonders
    Tiefentladungen) reduzieren. Betriebshinweise beachten!
    Typisch: Bleiakkus verhalten sich grundsätzlich anders als die Ni-
    Cd Sinterzellenakkus, die als Antriebsquelle in Flugmodellen,
    Automodellen oder Hydro-Booten benutzt werden. Im Bezug zur
    Kapazität sind Bleiakkus nur mit relativ geringen Strömen belastbar,
    wenn die volle Kapazität entnommen werden soll und /
    oder die Spannung nicht so weit zusammenbrechen soll.
    Verwendung als Glühkerzenakku oder Antriebsquelle in vorbildähnlichen
    Verdränger-Schiffen. Geringe Selbstentladung.

5. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Ik zou niet zo wakker liggen van die 2A laadstroom.
    Ik laad de accus van mijn graafmachine ook met 2A en deze zijn 6,5Ah.
    Ik heb er een bij van 7jaar oud, en hij doet het nog steeds goed.

6. Benji

Benji Guest

het zal niet zo'n vaart lopen dat hij direct de geest geeft neem ik aan ;)

7. Jahre Viking

Jahre Viking Guest

Sommige laders maken geluid, ik heb nog een oude Robbe lader, die bromt maar laad goed. Heeft ook altijd al gebromd en een neefje die precies zo'n lader heeft bromt ook. (de lader, niet mijn neefje) (nou ja neefje, hij is 26 kuch)

Een snellader van Fuji voor mijn fotocamera maakt een wat hoog fluitend geluid in 2 tonen, ook met een pulserend geluid van ongeveer een seconde.

Het hangt wat van de lader af. Sommige laders maar vooral snelladers kunnen ook flink warm worden. Dus ook hier kan je niet altijd naar kijken. Trouwens warm en heet is 2, je moet de lader wel kunnen aanraken zonder je vingers te verbranden.

Komt er een penetrant elektronica luchtje uit dan wordt het anders. Ook als je accu al heel snel extreem heet wordt, dus nog ver voor de miximale laadtijd verstreken is. (als je goed laad, want als je een veel te hoge laadstoom voor die accu die je aan het laden bent gebruikt dan maak je er ook een broodrooster van) Let er een tijdje op of hij goed laad binnen de normale tijd. Die tijd hangt af van je laadstroom en het vermogen van je accu. Hoe je dat precies moet uit rekenen weet ik niet zeker meer. (automatische druppeladers maken lui)

Ik meende vermogen accu delen door de laadstroom. Dus 7 AH accu : 2A laadstroom is 3,5 uur. Klopt dit heren elektronica?

Let er wel op dat veel accus een maximale laadsnelheid hebben, of beter laadstroom. Dus niet denken (bij wijze van spreken) ik heb nog een lasapparaat staan met 12 volt open spanning, dus als ik die op 100 ampere zet heb ik binnen 10 seconden mijn accu vol. (alhoewel, het geeft wel mooie licht, geluid en rookeffecten, jammer genoeg éénmalig.)

Met andere woorden maak je niet te druk om het geluid van een lader zolang hij niet extreem heet word, goed laad en niet stinkt.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2008
  8. Benji

Benji Guest

hij werd totaal niet warm maar hoefde ook niet veel te laden.
    Heb wel vaak gevoeld hoe warm het werd, maar voelde niks aan lader en accu, dus zou goed moeten zijn.
    Geluid is dus goed, daar ging het mij om :)

9. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wanneer een loodaccu tijdens het laden erg warm wordt dan laad je met een te hoge stroom. Om de energie die erin gestopt wordt op te slaan moeten er een aantal chemisch reacties plaatsvinden. Die reacties kosten tijd. Wanneer je nu een hoge stroom door de accu jast kunnen die chemische reacties niet zo snel verlopen dat al die energie ook opgeslagen wordt. Al de energie die niet opgeslagen kan worden wordt omgezet in warmte en daardoor wordt de accu warm.
    Een bijkomend nadeel is dat de accu ondanks die hoge laadstroom niet sneller vol is. Alle energie die niet wordt opgeslagen en warmte wordt zal wel door de lader gezien worden als energie die in de accu is gestopt. Op het display kan dan staan dat de lader b.v. 4000mAh in de accu heeft gestopt maar de capaciteit is "slechts" 3000mAh.

We hebben het hier over loodaccu´s en die worden NIET met een vast stroom gedurende een bepaalde tijd geladen. Hoewel de tijdsberekening grofweg klopt zal de werkelijke tijd duidelijk langer zijn.
    Naarmate de accu voller raakt zal de laadstroom terug lopen. Meestal zal het teruglopen beginnen wanneer de accu zo ongeveer 80% vol is. Voordat de laatste 20% erin zitten kan nog wel een uur of soms langer voorbij gaan.

Deel Deze Pagina