1 rolroerservo op hellingzwever

Ik wil om verscheidene redenen terug naar 1 rolroerservo op m'n hellingzwever.
Deze komt centraal in de romp met stuurstangen die door de romp heen naar buiten steken richting de rolroeren. (deze beslaan de gehele achterlijst)
Nu zit ik met het volgende 'probleem'. Als ik die servo zo ver mogelijk naar voren zet om de hoek naar buiten zo klein mogelijk te houden zit ik een beetje in de weg voor de inrichting van dat gedeelte van de romp.
Als ik hem bij de andere servo's zet komt het geweldig mooi uit maar staan de stuustangen een beetje breeduit naar de roeren.

Iemand positieve of negatieve ervaringen met deze constructie? ga ik dat merken bij het vliegen? Krijg ik ongewilde diff. door de geometrie?

Groeten

Justus

Als je de servo achterin zet zul je differentiatie in je rolroeren krijgen. Maar dat is toch prima? Het mooiste is als je omlaag gaande roer een kleinere uitslag heeft dan het omhoog gaan roer (ter vermindering van het haakeffect). Als je nu zorgt dat het rolroer omlaag gaat als je aan de stuurstang duwt, heb je de differentiatie de goede kant op. Als het rolroer omhoog gaat als je de stuurstang duwt, dan wordt het een ander verhaal. Dan werkt de differentiatie verkeerd om.

tja....de hoorns komen dus aan de onderkant en de stuurstang duwt het roer omhoog en dan gebeurt toch waar ik bang voor was.
Als ik dan de stuurstangen een fractie achter het draaipunt van de servo zet is dit effect misschien weer op te vangen maar dan ben ik wel even bezig met zoeken naar hoever dat dan moet gaan worden.

Back