1/25 Krick Alert U.S. Zollkutter 1812

De kit die ik op ebay aangeschaft heb is een al wat oudere en dat betekent dat de meeste onderdelen voorgestanst zijn en niet met de laser uitgesneden. Slechts één plankje met 16 onderdelen is niet voorgestanst en moet dus helemaal op eigen kracht gezaagd worden. Verder is er voor zover ik weet in de loop der jaren niets veranderd/verbeterd aan de kit. Veel onderdelen moeten helemaal zelf gebouwd worden en wat dat betreft vind ik de prijs van de nieuwste laser cut Alert kits aan de hoge kant (ongeveer €190 exclusief zeilen). De maatvoering o.a. van het valse dek is trouwens ook niet om over naar huis te schrijven (geldt begrijp ik uit verslagen dus ook voor de nieuwste versie van de kit).

2VRQ3US.jpg

B3nFbrQ.jpg

h7T7rn0.jpg

Het model is veel kleiner dan ik gedacht had omdat het origineel slechts 14 m lang was. Dit betekent dat ik mijn plannen voor een varend model wel op mijn buik kan schrijven. Ik ben eerst begonnen met pogingen om gewicht te reduceren (gaten boren) maar ik denk nu dat dat niet realistisch is, het model is simpelweg te klein en te zwaar voor een varend model en heeft ook nogal zware (metalen) onderdelen (kanon, ankers etc.).

zu9FPOp.jpg

FbFTQkv.jpg

Een ongebruikelijke stap in de bouw is dat de spant delen die boven het dek uitsteken, later, als de (planken) verschansing geplaatst is, moeten worden verwijderd. Ik voorzie hierbij wel enig ongemak :).

QJH9DCQ.jpg

Groet,

Arjan

Nou Arjan maak er weer iets moois van, ik heb de volgstand aangezet, en uche uche uche wat een sigarenrook hier zeg, kan bijna het schip niet meer zien ;) maar toch heb ik er vertrouwen in dat ook dit weer goed gaat komen.
Succes.

Bedankt heren ! Lijkt me een goed idee Piet om die spantkoppen nu gedeeltelijk in te zagen want nu kan ik er nog goed bij met het blad van een baby zaagje. Een identieke boot wordt overigens door Artesania Latina uitgebracht in 1/50 (Revenue Cutter Dallas). Ik heb naarstig gezocht op internet om plaatjes te vinden van het schip met bemanning om een idee te krijgen van de afmetingen. Dit is het enige plaatje dat ik heb kunnen vinden, model is niet van Krick maar het figuurtje laat goed zien hoe klein het schip eigenlijk is :

y0QeV7P.jpg

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Back