1/24 PT 596 ready to run, rebuild

vermits het vaarseizoen volop bezig is schiet er niet zo veel tijd over om aan mijn ander lopende project te werken, maar 's avonds niets om handen hebben is er nu ook weer net te veel aan.
2 jaar geleden heb ik dit schip gekregen van een oudere man die het niet meer zag zitten er nog mee te varen.
Ik heb alles wat er bij hoorde meegekregen , gratis , enkel de belofte moeten maken hem nog te laten varen.
Dit laatste hebben we vorig jaar ook gedaan en ik was best tevreden over het vaarbeeld , alleen stond de kleur me niet zo aan vooral niet omdat ons vaarwater al groen genoeg ziet van de algen.

Heb dus besloten dit scheepje naar het droogdok te sturen en een grondige opknapbeurt te geven en een grijs/blauw tintje te geven.

01 (2).jpg

hierboven een foto van toen ik het scheepje net was gaan halen .
Mijn idee was om zoveel mogelijk dekatributen weg te halen zodat schilderen een beetje makkelijker zou worden.
Eenmaal gestart kwamen veel stukken zeer makkelijk los van het dek al was bij enkele toch wat meer lijm gebruikt en kwamen er hele happen mee uit het dek.
plamuren en schuren was dus de oplossing.

01 (3).jpg

01 (5).jpg

Eenmaal bezig ook maar meteen de zaag in de romp gezet en de 3 te kleine gaten samengevoegd tot 1 deftige opening zodat ik eveneens de ganse aandrijflijn kon verwijderen.
Tijdens het varen vorig jaar was al gebleken dat de 3de motor geen extra snelheid leverde maar enkel de batterij belaste met flink wat minder vaarminuten.

01 (4).jpg

01 (1).jpg

we zijn dus gestart, hoe snel het gaat vorderen, geen idee want de stoommachine waar ik nog mee bezig ben krijgt voorrang vermits ik die graag wil zien draaien net als de laatste werkjes aan het bijhorende schip.
tot later, Marc

Toen ze voor het eerste bij mij het water voelde zag ze er nog uit als op de eerste foto.
Maar na enkele vaarbeurten en manipuleren van transport kist in het water en terug waren er verschillende onderdeeltjes die veel te licht gemaakt zijn voor een RC model reeds afgebroken en hersteld met sec lijm. Vandaar niet alleen een kleurwijziging maar deze grondige opknapbeurt, overal sec lijm druppels op je schip is ook geen echte reclame als er kijklustigen rond de tafel staan aan de vijverrand.
gisteren het onderwaterschip nog kunnen voorzien van een nieuw laagje verf, kan dit alvast wat uitharden.
ook lustig verder gesloopt aan de stuurhut en verblijf accommodatie.
02 (1).jpg

02 (2).jpg

we kunnen aan de heropbouw beginnen te denken :)
tot later, Marc

De volgende stap, Hierover zijn ondertussen al wat vorderingen te melden.
het dek boven de machine kamer nog wat verder gesloopt zodat schilderen straks wat makkelijker gaat.
personeels verblijven, het glas nog verwijderd want dat gaat straks een vreemd beeld geven als ik dat mee zou spuiten.
Aan 1 zijde een nieuwe hand rail uit messing eveneens als deze aan de 50 cal. geschuttoren. Hierop ook de rails in messing vervangen die de schutter moeten behouden om onderdelen van het eigen schip te beschieten in het heetst van de strijd.
De mast kreeg het meeste aandacht, deze is vanaf heden neerlaat baar al is het helaas niet voor de 100% ergens wringt er een HS zend transfo maar deze nog aanpassen gaat een huzarenstukje worden vermits ik hier reeds de radar motor heb ingebouwd. Hier ga ik nog eens goed over verzinnen of ik hier mee kan leven, vermoed dat ik wel zal moeten :) want als ik zelf een oplossing had was het reeds aangepast.
ook nog melden dat er een werkend toplicht geplaatst is
en tot slot een reeks foto's om dit alles te staven.
03 (1).jpg
03 (2).jpg
03 (3).jpg
03 (4).jpg
03 (6).jpg
03 (7).jpg
03 (8).jpg
03 (9).jpg

zo best wat gebeurd alles je alles bij elkaar telt.
tot later, Marc

Vermits het toch veeel te warm is om iets anders te doen , wou eigen lijk wat schilderen aan de puffer maar verf is droog op de borstel voor ik ze kan uitstrijken :(
Dus hier maar wat aan verder geknutseld.
Op het model was er geen raamwerk voorzien op de stuurhut maar was alles in ondoorzichtig kunststof uitgevoerd. Eerst hier maar eens de slijptol in en wat glasprofielen geplaatst voor later.

04 (3).jpg

De correcte sig lamp houders getekend en geprint voor de gr en ro led.
Ook hier op de geschut toren al het kunststof vervangen door messing , nog een lucht horen, deurtje en trapje toegevoegd.

04 (1).jpg
04 (2).jpg

De hoge messing antennes uit kunststof gemaakt met een veertje er tussen zodat ze kunnen bewegen als je ertegen stoot.
Uit eindelijk nog een vloertje in de stuurcabine zodat het gat eronder straks dicht is.
Daarna de 3 afzonderlijke onderdelen achter elkaar gepresenteerd, volgende stap is er 1 geheel van maken.

04 (4).jpg

tot later, Marc

Daarna de 3 afzonderlijke onderdelen achter elkaar gepresenteerd, volgende stap is er 1 geheel van maken.

Marc, dat is bij dit model niet zo eenvoudig. En zeker niet om het enigszins waterdicht te krijgen.
Bij mijn PT is dat opgelost door een vloertje van ABS er onder te maken en de dek-opening tot één geheel te maken met 2x2 ABS strips daarin te lijmen. Zodanig dat het 'vloertje' met de opbouw er uiterst strak in past.
En op het voordek, vóór de opbouw, een golfbreker van 5mm hoog ABS plaat op het dek gezet. Niet origineel, wel effectief om te voorkomen dat het water naar binnen gutst.
Als ik halve kracht vaar en door een golf heen, komt er water over het voordek. Zonder die golfbreker zou het meteen naar binnen gaan, ondanks dat de passing tussen dek en 'vloertje' best wel strak is. Met die golfbreker is het een stuk minder.

En ja, er komt water in de romp. Nauwelijks te voorkomen bij dit model.
Alle elektronica zit 'hoog en droog' en de regelaars heb ik waterproof gemaakt door ze in Epoxy te gieten.
Met die mini brushlessmotortjes worden die toch niet warm.
En voor op het dek, vlak bij de boeg heb ik een gaatje geboord; daar zit tijdens de vaart een rubber plugje in.
Na het varen de accu er uit, plugje verwijderen (zit aan een stuk tros vast) boot voorover kiepen en leeg laten lopen.
Tissue er doorheen halen en vervolgens in de hobbyruimte het bootje open wegzetten zodat restwater in de romp kan verdampen.
Met deze warmte lukt dat laatste prima...:thumbsup:

Roel, bedankt om mee te denken, maar natuurlijk heb ik al met het een en ander rekening gehouden bij de start.
Ik heb op de romp een opstaand randje van 0.5cm waarover het geheel komt. Verder heb ik het idee om 2 alu U profielen 8x8 onder de hut onderdoor te laten lopen, Deze moeten dan ook voor de vergrendeling zorgen.
Het is alleen nog hopen dat mijn gedachten ook uitvoerbaar blijken te zijn.
De nabije toekomst zal het uitwijzen :)

Ik vermoed dat we voorlopig aan de laatste post betreffende bouwen zijn toegekomen.
Ga het nog wel enkele dagen laten liggen ( moest ik nog iets zien dat ik vergeten ben )
Daarna kan ik starten met alle elektronica terug in te bouwen.

maar eerst maar eens laten zien wat we nog geknutseld hebben.
De opstaande rand op de romp hebben we overal een beetje van dezelfde hoogte en breedte geschuurd.
Onder de opbouw zijn er 2 alu profielen onder gekleefd met op de uiteinde een dwars profiel in alu en plexi die er voor zorgen dat de opbouw kan vergrendeld worden op de romp.
Het plexi lipje schuift achteraan onder het dek en vooraan heb ik een grendeltje gefabriceerd die in de alu lat vergrendeld.
Het grendeltje boven deks ga ik trachten in te bouwen in een munitiekist zodat het een beetje verstopt is, maar er ook geen water binnen kan lopen via het gleufje.
Nog een kompas en klok houder ontworpen en 3D geprint om op de brug te plaatsen.
En als laatste enkel dieptebom rekken ( met bijhorende dieptebommen) , de vlaggenstok met het heklicht erop en de muffer bediening.
Deze laat de uitlaat gassen rechtstreeks in de lucht vliegen of via een knalpot onder water uitkomen waardoor de boot in fluistermodus kon varen.
05 (1).jpg
05 (5).jpg
05 (2).jpg
05 (3).jpg
05 (6).jpg
05 (7).jpg

tot later, Marc

Back