Crash met Jeti-SPIN 66 regelaar en AXI-mtr

Laatst crachte mijn Katana met bovenstaande aandrijving.
Na een vluchttijd van +/- 5 minuten hoorde ik mijn elektromotor afslaan(stoppen) en na +/- 1 seconde kon ik de servo's ook niet meer bewegen.
De Katana ging dus richting grond. Mijn stukken bij elkaar geraapt.
Thuis aangekomen alles gekontroleerd. Alles werkte weer. De lipo was ook in orde. Het was ongeveer mijn 40e vlucht met de Katana. Behalve dat het 31 graden was kan ik geen andere reden aanwijzen dat de motor stil zou komen te vallen.
Maar waarom vallende servo's stil?
Weet iemand hier een antwoord op?

Groeten,
Jos Rademaekers
 
Jos, dit zijn veel te weinig gegevens.

Op dit moment sluit ik mij aan bij Tadango, je BEC is uitgevallen door te hoge stroom (ampere), of teveel servo's, of teveel voltage..................

Sluit alles weer aan en begin eens te roeren met de sticks, blijf dan de gehele tijd de regelaar in je hand houden, eens kijken of je hem kan blijven vasthouden. De motor hoeft dan nog niet eens te draaien. Als de regelaar dan veel te heet wordt is de BEC uitgevallen. Mocht je niet direct iets merken vraag dan iemand die de servo's iets tegen houdt alsof je vliegt........
 
Hoi Jos,

Ik heb je kantana diverse malen op de club zien vliegen. was mooi kisje, jammer dat hij stuk is.

Maar een tip voor de volgende keer. Als je een toestel hebt met een 66A regelaar. En volgens mij zat er ook een 5 of 6cellen lipo in. Zorg dan voor een aparte stroomvoorziening voor je toestel, en vertrouw dan niet je BEC in de regelaar.

Ik heb al meerdere verhalen gehoord van ervaren electro vliegers, die ook hun toestel hebben verloren omdat de BEC functie op de regelaar niet goed werkte. Of dat de regelaar stopte/uitbrandde en daarmee ook gelijk de BEC functie werd uitgeschakelt.

Het is zeker aan te raden, als je boven de 30A of 4 lipo cellen gaat, om een aparte Ubec te plaatsen. Of een aparte ontvanger accu. Zo'n Ubec weegt maar een paar gram, en dat had jouw kantana makkelijk mee kunnen krijgen, je had power genoeg.

Groetjes Paul (ook van mvc nederweert)
 
Ubec

Hoi Jos,

Ik heb je kantana diverse malen op de club zien vliegen. was mooi kisje, jammer dat hij stuk is.

Maar een tip voor de volgende keer. Als je een toestel hebt met een 66A regelaar. En volgens mij zat er ook een 5 of 6cellen lipo in. Zorg dan voor een aparte stroomvoorziening voor je toestel, en vertrouw dan niet je BEC in de regelaar.

Ik heb al meerdere verhalen gehoord van ervaren electro vliegers, die ook hun toestel hebben verloren omdat de BEC functie op de regelaar niet goed werkte. Of dat de regelaar stopte/uitbrandde en daarmee ook gelijk de BEC functie werd uitgeschakelt.

Het is zeker aan te raden, als je boven de 30A of 4 lipo cellen gaat, om een aparte Ubec te plaatsen. Of een aparte ontvanger accu. Zo'n Ubec weegt maar een paar gram, en dat had jouw kantana makkelijk mee kunnen krijgen, je had power genoeg.

Groetjes Paul (ook van mvc nederweert)

Hoi , ik neem aan Paul Hermans?

Wat bedoel je met Ubec precies?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.


Groeten,

Jos Rademaekers
 
De jeti spin heeft een geschakelde bec dus een externe bec of accu is helemaal niet nodig. Ik vlieg bijna uitsluitend op bec systemen (vaak interne) en heb er nog nooit 1 gezien die uitviel laat staan warm werdt. Ook niet met 5 servo's of snelle digitala oid.

Ik vermoed dat er toch ergens een los contact is geweest en dat zou je op de grond moeten kunnen nabootsen. Vlieg accu kan ook misschien verschoven zijn waardoor je stekkers los zijn gegaan, dan doet hij ook niets meer.
 
Back
Top