Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

maiden?

Hé Frank, de Mig15 toch niet stiekem gemaidend? :wink: tis zo stil effe.

Groet Ger.
 
Mwaaah, heb inderdaad al een flinke zooi foto's klaar, maar met dat gedonder op foto.modelbouwforum.nl dacht ik ik wacht nog ff tot het opgelost is.......:???:

Frank
 
Welnu, toch maar verder dan :D

De afgelopen week bezig geweest met het monteren van de 'air duct'' hoe noemen we dat in goed nederlands?; lucht tunnel ofzo?
In ieder geval is bij de Mig de motor geheel omsloten en daar moesten nog wat delen voor gelijmd/gemonteerd worden:

7277481842fc8d5a2.jpg



Omdat de Mercury er door zijn lengte niet goed ingeschoven kon worden is een gedeelte van de tunnel ingesneden.
Die kan bij het plaatsen van de motor opgetild worden, en daarna eenvoudig gesloten worden met behulp van klittenband;

7277481842fc66c3d.jpg



En hetzelfde voor de kap over de motor;

7277481842dc6b90c.jpg



Mocht het nodig zijn om bij de motor te kunnen hoef je niet eerst iets los te schroeven;
klittenband los en klaar!

72774818431ec9bd9.jpg



Normaal gesproken is bij het plaatsen van de ontvanger en het aansluiten van de servokabels dat deel wel zo'n beetje klaar; bij een Jet begint het dan pas :mrgreen:

Als er voor het eerst zo'n turbine op je bouwtafel ligt komen daar aan alle kanten wel een boel touwtjes uit hoor, moet allemaal ergens naar toe :confused:
(op de achtergrond de Mercury voor de Velox, die moet nu eerst ff klaar dus gaat dit Mig draadje wat langzamer )

72774818431ea0b51.jpg



Ben je aan de motor gewend, en je legt de ECU op tafel wordt je helemáál gek :hammer: , tjonge wat een stekkers !

72774818431e71d46.jpg



En dan de rest wat er nog allemaal ingebouwd moet worden:
Ventielen gas/brandstof, pomp, Airtrap (van Sandor, dat scheelt een hoop met die van BVM ;)) en nog een gyro van ACT voor het rudder/neuswiel,

7277481842fcb5e13.jpg



Al dit materiaal moet netjes een plek krijgen, eerst maar eens begonnen met alle aansluitingen van de motor:
omdat die geheel omsloten is moeten al deze aansluitingen door de tunnel wand naar buiten geleid worden, die tunnel is van glasvezel; de gaten daarin geboord hebben dus scherpe randen.
Bij de plaatselijk elctronica zaak maar eens een flinke sortering rubber tules gehaald en alle kabel en brandstof doorvoeren daarmee voorzien!

7277481842dcbf500.jpg


7277481842dc934e1.jpg


zo, da's wel weer genoeg voor Konninginnedag ochtend......:D

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ze waren er eerst wel vanochtend :confused:

Zal wel met de problemen op foto.modelb..... te maken hebben. Ik denk dat Robert daar druk mee is..........
 
hey frank,

een mooi staaltje van schaalbouwen , ik overweeg ook om deze aan te schaffen, ik zou graag willen weten of een 14kilo simjet er ook in past want deze heb ik nu op mijn rafale

gtjs
wim
 
Ja, aan de uitdrukkingen op de gezichten is af te lezen dat ze verveeld beginnen te raken en nu eindelijk wel een keer de lucht in willen met die kist.

Heel fraai Frank.

Ton
 
Ja, aan de uitdrukkingen op de gezichten is af te lezen dat ze verveeld beginnen te raken en nu eindelijk wel een keer de lucht in willen met die kist

:lol:..hahaha, zat ook al aan zoiets te denken Ton :D.....of is het die typische arrogante blik van de meeste topgunners....;)

Cheers!
Gerald
 
Zo,
nu eindelijk maar eens verder met de Mig!

De afgelopen twee maanden de Velox geassembleerd en afgelopen vrijdag proefgedraaid!
Prima allemaal en vandaag zou dan mijn eerste Jet vlucht plaats vinden;

GroteFoto-ETO8ZIR3.jpg


Echter de Veiligheidsregio - NOG gooide roet in het eten vanwege brandgevaar!
Als de balk in geel, oranje of rood staat mag er op Deelen (midden op de Veluwe!!) niet met jets gevlogen worden.
Maar ja het heeft de afgelopen drie weken alleen maar geregend, gisteren was de balk nog 'groen', gisteravond nog een vette stortbui erover dus ik dacht: dat zit wel goed.
Dus niet, vanmorgen hadden ze hem op 'Geel' gezet, dus alleen wat test runs gemaakt, neuswiel afgesteld, remmen getest en een reikwijdtetest; die 'eerste'vlucht moet dus nog ff wachten.

Maar in ieder geval door met de Mig,
De wingfences zijn aan de beurt.
Die zaten niet bij de kit, maar wel zo prominent op de kist aanwezig dat ze er m.i. echt op moeten komen!

Foto-GYIA4ZXP.jpg

Foto-IAZCMKQJ.jpg


Denk dat ik deze dingen het beste van 1mm epoxy glasvezel plaat kan maken dus er gelijk maar een paar besteld;

GroteFoto-GMHGKEZM.jpg


En hoe ik precies de vorm van de vleugel op die glasvezelplaten overbreng,
zodat de fences perfect aansluiten op vleugel, daar ga ik me de komende tijd maar eens druk over maken,
of d'r moet natuurlijk iemand een onzettend goed idee hebben.................

gr.

Frank
 
Misschien een idee.

Plak een strip schuurpapier over de vleugel (daar waar de fence moet komen). Met de schuurkant naar boven, zodat je dus niet je vleugel kan schuren.

Neem dan een stuk depron of balsa, en begin dan over het schuurpapier op en neer te gaan (van wortel naar tip natuurlijk, anders krijg je niet het profiel). Dan zou automatisch de vorm moeten ontstaan, die dan ook heel aardig zou moeten passen.

succes.

groetjes Paul
 
En hoe ik precies de vorm van de vleugel op die glasvezelplaten overbreng, zodat de fences perfect aansluiten op vleugel, daar ga ik me de komende tijd maar eens druk over maken,
of d'r moet natuurlijk iemand een onzettend goed idee hebben.................

Hoi Frank,

Jammer dat je niet kon proefvliegen met de Velox :(

Idee voor je vleugelvorm te nemen;

Je heb van die plankjes/raampjes met een hele rij pinnen van plusminus 2mm er in die kunnen schuiven en zich laten vastzetten als dat nodig is. deze kan je op de vleugel zetten en dan vastzetten en je hebt een vorm. Ik weet niet hoe dit heet maar volgens mij kan je dit in een goede hobbywinkel kopen. Ik heb ze vaak gezien (en een kleine gehad) maar waar................... :rolleyes: Ik weet ook niet of ze er zo groot zijn, maar het is misschien een idee.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top