HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

  1. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    ik weet niet of het met een mx-12 mogelijk is om de kraaifunctie erin te zetten..?
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    @ Sjoerd: de servo's op 2 en 3 klopt voor een elevon vleugel (de funjet dus). 2 en 6 zou correct zijn voor flaperons.

    @Allrounder: kraaifunctie is niet standaard geprogrammeerd in de MX-12, deze zul je zelf moeten maken met creatief instellen van vleugeltype (flaperon) en wat vrije mixers. Zie mijn laatste post van de vorige pagina.
     
  3. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    @ fotor: ok excuses :oops:
     
  4. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    ik heb het al goed ...
    ik moest de linker servo in kanaal 2 doen en rechter in 1 ( had linker in 1 en rechter in 2).
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    gaat de goede kant op. Ik zal qua layout een aantal dingen nog uitwerken. Heb nu alleen nog ff geen tijd. Begin er zo snel mogelijk aan :).

    Sjoerd, je kan in principe het altijd goed krijgen, lukt het niet met reversen op de zender, dan moet je de stekkertjes van je servo's met elkaar verwisselen en weer ff kijken met reversen. Het kan altijd zegmaar.
    Kanaal 1 is bij mij trouwens altijd gas.... dus dat zou raar zijn.
    2 en 3 kan goed.
     
  6. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    idd bedoel 2 en 3
     
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    ...[/quotehierover staat op vele plekken al een discussie, maar ook de 40 mhz band is voor vliegen te gebruiken, het verschil is dat de 35mhz band gereserveerd is voor vliegen, 40 mhz is voor alles.... dus igortje, je kunt ook een 40 mhz versie kopen net als ik, en letterlijk IEDEREEN bij de club waar ik even gevlogen heb...[/quote]

    Dat klinkt wel leuk maar als je op 35 MHz vliegt hoef je iets minder bang te zijn voor de autootjes in je omgeveing. Alhoewel er nog steeds winkeliers zijn die rustig 35 MHz verkopen aan modelautobezitters. Eigenlijk een beetje crimineel vindt ik.
    Dat is iets wat in Nederland best wat strenger geregeld mag worden!!!

    Dus 35 MHz voor het vliegen en 40 MHz voor de auto's en de boten.
     
  8. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.065
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    vliegtuigen worden (volgens verkoper van LHS) meer op 40 mhz verkocht tegenwoordig, dan op 35...
    Het zou iig geen kwaad kunnen om er duidelijke regels over echt af te spreken, maar dat is heir offtopic :p
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ff verder met instellingen idd! Ik heb de x-twin sturing erbij gezet. de 3 standen flap moet ik nog doen.
    Verder wil ik ook wat meer standaard info in de 1e post gaan donderen. Dat het wat uitgebreider word. Heb je nog tips? geef het hier door!

    Vliegtuigen mogen op 40 en 35mhz. Auto's officieel niet op 35. vandaar dat ik persoonlijk 35mhz veiliger vind voor vliegen. Tot zover de frequentiezooi :)
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Wat was die instelling om op je mx-12 van het vijfde kanaal een proportioneel kanaal te maken en van het zesde een drie-standen schakelaar ?
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Er zit geen echte driestandenschakelaar op de MX-12. Het gear-kanaal kun je wel op een 3-standen-stand laten werken dmv de instelling GEAR ROCKER (model menu), het schuif-schakelaartje rechts (ho.thro rocker) werkt dan als een soort 3-standenschakelaar. Als je het gear-kanaal proportioneel wilt hebben zet je GEAR INHIBIT in het model menu en kun je andere kanalen naar kanaal 5 mixen.
    Kanaal 6 kun je niet standaard in een 3-standen mode zetten. We hebben het hierboven wel gehad over flaperons die in 3 standen te zetten zijn met wat creatief programmeerwerk. Hierbij wordt o.a. het gear-kanaal meegemixt op kanaal 6.
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mhh, die Gear Rocker van jou moet ik nog ff naar kijken.

    Wat nu wel gelukt is is een ander soort 3-standen schakelaar! Kweeniemeer hoe die heet, maar toch bedankt (tip gekregen bij NK DLG in Weert :) ).

    UUUHHHHHHH, ik zie nu net dat jij (Raymond) deze in het begin al opgetypt heb... :oops: nou ja, alsnog...

    Bij een 1.5M DLG en bij elk ander vliegtuig met 2 servo's voor de rolroeren is deze functie handig. Met de functie [FLAP SYSTEM] kan je 1 extra stand instellen. Bijvoorbeeld om voor de landing de hele rolroeren beide tegelijk naar beneden te zetten (of omhoog als je wilt). Dit is erg nuttig in veel gevallen, maar voor een DLG wil je bijvoorbeeld het liefst ook een Thermiek stand. Hierbij moeten de rolroeren net een paar graden naar beneden staan om een meer liftend profiel te krijgen. Hiervoor kan je een vrije mixer inzetten om met de rechter schakelaar (bijvoorbeeld) nog een stand in te stellen.




    normale rem-Flaps
    Bij een 1.5M DLG en bij elk ander vliegtuig met 2 servo's voor de rolroeren is deze functie handig. Met de functie [FLAP SYSTEM] kan je 1 extra stand instellen. Bijvoorbeeld om voor de landing de hele rolroeren beide tegelijk naar beneden te zetten (of omhoog als je wilt).

    flap system
    flap DN 30%
    elev 14


    Door bij FLAP op + en - te drukken kan je kiezen tussen een uitslag naar boven (UP) of naar benden (DN). Omdat de vleugel wat meer lift geeft bij flaps naar beneden, moet waarschijnlijk het hoogteroer ietsje bijgemixt worden. Dit kan met ELEV. Hierdoor blijft het vliegtuig in dezelfde stand doorvliegen, alleen langzamer :). Ook hier geld dat je UP en DN kan instellen.


    extra Flapstand (Thermiek)
    Voor sommige vliegtuigen zoals een DLG is een Thermiek stand handig. Hierbij moeten de rolroeren net een paar graden naar beneden staan om een meer liftend profiel te krijgen. Hiervoor kan je een vrije mixer inzetten om met de rechter schakelaar (bijvoorbeeld) nog een stand in te stellen.

    mixer 1 : GEA > FLA
    ofset 0
    +100% 0%
    sw right rea


    mixer 2 : GEA > ELE
    ofset 0
    +70% 0%
    sw right rea


    Met de linker %en kan je instellen hoever hij versteld. Met de ofset kan je dit zelfs nog vergroten, hehehe.
    onderaan kan je elke schakelaar kiezen die je wil. Ik heb hem rechtsachter. Linksachter is als landingflaps.
    De 2e mixer zorgt ervoor dat het hoogteroer mee stuurt. Doe je dit niet, dan zal het model bij het naar beneden slaan van de flaps stallen en daarna de grond in raggen. Ook hier weer een kwestie van instellingen testen en daarna op hoogte in het echt testen.
    Deze hoogteroermix zit bij de 1e officiele landingflap-mix dus al erbij.
     
  13. arnold 2

    arnold 2

    Lid geworden:
    7 mrt 2004
    Berichten:
    254
    Locatie:
    zuidlaren
    sietse

    top :worship:


    groeten arnold
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Je kunt ook de mixer op THR -> FLA en THR -> ELE instellen, en de 'gear'-knuppel niet-terugstellend maken (geldt natuurlijk alleen voor motorloze toestellen, ook wel zwevers genoemd)
    Op deze manier kun je met de gas-knuppel de flapstand traploos instellen (met bijbehorende hoogteroer compensatie).

    Nu nog eindelijk een keertje wat minder wind zodat het een en ander goed ingesteld kan worden :(

    Leon
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja, das ook heel mooi Leon.
    Heb wel gehoord dat enkele DLG piloten zo vliegen. Probleem is alleen dat 99% van de piloten al met de rolroeren aan het oversturen zijn. daarbij pakken ze zelfs ook amper winst van een eventuele Thermiekstand.
    Het is erg lastig te vliegen. Als je dan je vleugelprofiel op een losse stick gaat zetten, moet je wel echt de lucht kunnen voelen en echt heeeeeeeeeeeel veeel hebben gevlogen wil je daar profijt van hebben.

    Desalniettemin lijkt me dat idd ook wel vet om een keer te proberen :).
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Weet iemand trouwens een manier (als die er is) om een 4-servo vleugel aan te sturen? Ik dacht dat ik dat een keertje hier op het forum had gelezen (dacht van Theo Coenen, maar weet niet meer zeker). Ik het kan alleen niet meer terugvinden.

    Iemand een tip? Theo misschien?
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Wat wil je precies? Wil je de binnenste roeren alleen als flaps gebruiken of ook nog met de ailerons mee laten sturen? Op zich moet je 4 servo's in de vleugels aan kunnen sturen. 6 servo's, 6 kanalen, kan dus. Als je de binnenste stuurvlakken alleen als flaps gebruikt gaat alles wel lukken denk ik, als je ze mee wilt laten sturen weet ik niet of je aan 4 mixers genoeg hebt. Het wordt denk ik wat makkelijker als je de 2 binnenste vleugelservo's op een kanaal zet met een y-kabel. Dan moet zelfs butterfly mogelijk zijn.
     
  18. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Beste Modelbouwers,

    N.a.v. de post van Raymond (Fotor) over het programmeren van ailerons in meerdere standen voor een MX12 t.b.v. remkleppen, sneller vliegen, meer lift e.d., heb ik met hem privé-contact gehad. De reden was dat ik hem gevraagd heb of hij ook “los” is op een Futaba FF9 omdat deze topic over de MX12 gaat. Als vliegtuigbouwkundige heeft hij me een aantal aerodynamische- en programmeer-tips kunnen geven, ondanks het feit dat hij de Futaba niet voldoende kent, die me aan het denken gezet hebben.

    Aldoende aldus heb ik nu toch de mogelijkheid gecreëerd om de ailerons geheel vrij in zowel positieve- als negatieve-bereiken afstelbaar en met twee gemakkelijk te bereiken schakelaars te bedienen.
    Futaba-bezitters die op deze topic verzeild raken wil ik deze ervaring niet onthouden en ik houd me van harte aanbevolen als deze mensen adviezen hebben voor betere en/of andere instellingen.
    En misschien heeft Sietse tijd dit ook voor de Futaba-gebruikers op rij te zetten.

    1.
    Ik heb mijn zwever onder GLID 1 FLAP geprogrammeerd.
    Linker aileron op kanaal 1 en rechter op kanaal 6

    Onder [FLAPPERONS] heb ik nu staan: ( let op: het zijn mijn instellingen)
    MIX>ACT (L) (R)
    RATE- QUE1> +120% +50% In deze twee rijen kun je de differentiëring van de ailerons instellen
    QUE2> +50% +120%
    FLAP2> +120%
    FLAP1> -120%


    Standaard wordt de GEBER A gekozen en kun je de uitslagen proportioneel instellen. Echter UP-uitslag is gelijk aan DOWN-uitslag. Maar daar heb je niets aan, aangezien dat een draaischakelaar naar min en plus is en je onder het vliegen op de zender moet kijken “tja, waar sta ik toch”??
    Dat wil je op een uitgeprobeerde stand aan een schakelaar koppelen!

    2.
    Onder [BASIC<GLID>] <2> ga naar GEBERWAHL > CH6> en verander Vr-A in de driestanden schakelaar Sw-C. De middenstand is dan UIT en UP-stand laat de ailerons de ingestelde waarde van 45% omhoog gaan. De DOWN-stand om de ailerons 45% naar beneden te zetten.
    Zo heb ik altijd gevlogen maar het bevredigt niet, je wilt minimaal een tussenstand voor UP om een stabielere landing te maken en DOWN om de ailerons voor meer lift uit te proberen.

    3.
    Daar “misbruik” ik onder [ADVANCE<GLID>] <2>, TRIMM 1 voor.
    [TRIMM-PROGRAMM 1 ]
    MIX>ON A B
    RATE- QUER> -1% <29> Bij GEBER naar voren.
    HOEH> 0% Is te gebruiken voor elevator mee te laten lopen, maar niet tweezijdig. Beter is met een MIX.
    FLAP> -4% <34> Bij GEBER naar voren
    VR> -VrE
    In kolom A kun je beide ailerons netjes naar neutraal trimmen, daarom heb ik daar -1% en -4% staan. De som van kolommen A en B is bij mij 30. Dat is afhankelijk van de door jou ingestelde eindpunten van je servo en het vaste trimbereik. Bij verstelling van GEBER E zie je de waarden in kolom B meelopen.

    4.
    Stel de maximale uitslag in onder:
    [FLAP-TRIMMUNG]
    MIX>ACT
    RATE> +45%

    5.
    Alles werkte perfect totdat ik de zender uitzette! Je kent het wel dat bij aanzetten er een waarschuwing komt als er MIXEN aanstaan.
    Het duurde even om het spul aan de praat te krijgen omdat ik niet meegekregen had dat, LET OP, de driestanden-schakelaar E, kennelijk door het misbruiken van de FLAP-TRIMMUNG gekoppeld wordt aan de GEBER <E>!!!! Geen idee waarom.
    Maaaarrreee, het WERKT!! :D
    En je kunt zonodig GEBER E dus heerlijk uitschakelen! Niet uitgeprobeerd, maar de stand van schakelaar E wordt waarschijnlijk bepaald op het moment van instellen, in dit geval het TRIMM-PROGRAMM. Ik heb geen gebruikelijke schakelaarinstelling kunnen vinden.

    De praktijk: :)
    1. Met schakelaar C kan ik dus de ailerons vol UP of vol DOWN geven.
    2. Met de schakelaar C in de nulstand kan ik proportioneel naar een beetje UP en een beetje DOWN met de GEBER <E>. De volle UP- en DOWN-stand kunnen bij schakelaar E aan, getrimd worden. ( Let wel op dat je binnen de eindstanden van de servo’s blijft en de ailerons nog voldoende uitslagen hebben)
    3. Verder vlieg ik met ailerons gekoppeld aan een tikkeltje rudder en hoog/laag, is erg gemakkelijk op grote hoogte voor mijn inmiddels lodderige oogjes. Alles via schakelaars, voor aan en uit.
    4. Tijdens motorloop exponentieel op ailerons en hoog/laag met bijgemixt down op de gasstick.

    Ik begrijp dat men in een Handboek niet uitputtelijk alles kan of gaat uileggen, het gebodene is al ingewikkeld genoeg voor een beginner als ik. Maar een verwijzing naar op te vragen toegestane programmeerregels waar nog mogelijkheden liggen, was mij wel welkom geweest. :evil:

    In afwachting van betere oplossingen met modelbouwgroeten,
    Pietjeduc
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Dit is allemaal redelijk hocus-pocus voor me, maar top dat het gelukt is! :thumbsup:
     
  20. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Raymond,
    Tja, om eerlijk te zijn dat is het voor mij ook! Ik heb sterk de indruk dat de Futaba bepaald niet de meest gebruikersvriendelijke programmering heeft.
    Groet, Pietjeduc
     

Deel Deze Pagina