Hallo zij die schaalheli’s bouwen.

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Mantra, 12 feb 2007.

  1. Mantra

    Mantra Guest

    Hallo zij die schaalheli’s bouwen.

    Ik volg al enkele dagen sommige draadjes waarin iemand een bouw verslag maakt van een romp. Ik verwachte wel dat er iemand zou opbouwend zou reageren op de acties van de bouwers. Maar het blijft bij kreten als: Mooi, Prachtig en van dien aard.
    Nu kon het niet meer houden dus ben in het toetsenbord geklommen en wat zaken die mij opvallen neer getypt. Om de bouwverslagen niet te vervuilen met mijn opmerkingen ff een nieuw draadje gestart, dus bij deze.

    Mijn vraag;
    Telt iemand de grammen nog wel eens als hij een schaal heli bouwt??


    Even wat voorbeelden van de laatste tijd (ik had geen zin in citeren) dus het is ±
    We gaan van start:
    Dikker hout gebruiken in de romp, misschien wel koolstofplaat? Waarom heeft iemand ooit zijn hout gebroken tijdens normaal gebruik?? En als het ding de grond in gaat wil je juist dat de boel breekt. Koolstof plaat is niet licht wel erg sterk dus je kunt het minimaliseren en zo op minder gewicht uit komen.
    Verder word de boel heel stijf dus alle trillingen worden door het hele ding doorgegeven. Flex is niet eng en in meeste gevallen noodzakelijk.
    We gaan verder:
    Houten delen in lijmen met lamineer epoxy ?? Wel ff schuren om het lossingmiddel weg te halen??? Lossingmiddel zit aan de buitenzijde. Lamineer epoxy is weinig geschikt om op reeds uitgehard epoxy te lijmen (de-lamineren) daarom werken ze bij het opbouwen van een romp in de mal altijd “nat in nat”
    We gaan verder: Epoxy aangemaakt met glasbubbels en mat matten de houten delen verlijmen (toch een citaat “lekker soppen”) Hoezo de boel met glasmatten verstevigen op lijmverbinding hout aan romp. Indien goed verlijmt met BV UHU Plus (deze blijft taai) komt bij normaal gebruik het hout nooit los. Vergeet niet dat het mechaniek de romp draagt en slechts op de grond staand de romp het mechaniek.
    We gaan verder: Ik spuit mijn romp met twee componenten lak van Motip! Glimmen joh. Ja natuurlijk. Op de gemiddelde spuitbus één comp staat 300 gram en 450cc of zo iets. Bij normale lak zit er nog wel het één en ander aan verdunning, bindmiddel en andere troep in die verdampt. Dus je krijgt slechts 100 a 150 gram op je romp gespoten. Met twee comp is dan net ff anders. Daar spuit je weinig bindmiddel en verdunning dus je kwakt er zo 200 a 250 gram zooi op Dit als je slechts één bus gebruikt, vaak zal je aan de één-en-een-half of twee bussen uit komen. Totale lak laag weegt op een beetje romp van formaat dan slechts 500 gram!!! Ja, glimmen doet hij heel mooi.
    We gaan verder: ik gebruik wel een dubbele accu met een stuk elektronica om mijn ontvanger te voeden??? Dit zou in een hele grote & zware heli wellicht handig kunnen zijn maar op een methanol of benz. mechaniek volledig onnodig. Ik kon ff niet vinden wat voor accu’s maar als dit twee Sanyo 2400mAh zijn praat je over twee x 250 gram & je schakelingetje = +600 gram!!!!! Een vlucht met een dikke heli met een ridged kop kost ca 650 mAh geconstateerd bij het:::LADEN:::. Laden doe je met allerlei verliezen dus heb je niet meer dan 400 a 500 mAh uit je accu gebruikt. Je kunt met ÉÉN accu 2400mAh zonder laden dus 3 a 4 vluchten maken en nog voldoende reserve over houden. Dus; Hoezo twee accu’s.

    Vergeet niet dat hoe lichter de heli hoe beter hij vliegt. Zware heli’s vragen een ander soort vliegen dan één die binnen de perken blijft. Bij een zware heli moet de motor hard werken en wordt dus eerder warm met alle problemen van dien. Ik hoor mij net iets te vaak dat een schaalheli slecht of moeilijk vliegt. Zoals Dhr Heim zegt : “Lood is niet om te vliegen” Ik op mijn beurt: “Al die andere zooi ook niet” Kleine opmerking: De Vario-Lama van Dhr Heim weegt 3,5 kg lichter dan dat Vario opgeeft!!!!

    Dus als die mooi gebouwde heli’s ook lekker moeten vliegen stop dan eens met vol storten, versterken, en dicht plamuren van de heliromp. Bouw netjes, lijm goede passingen, leg geen lijmrupsen als of je aan het lassen bent. En als je wilt soppe? ga een boot bouwen.

    Grt,
    Ben
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Krijg nou wat er denkt iemand na bij wat ie doet.
     
  3. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Soppe kan je ook ergens anders !! :D
    Ik heb geen ervaring met schaal , maar er zitten een aantal dingen bij waar ik t wel mee eens ben !!
    Sommige vinden de framestiffners op een 3d 90er al zwaar en halen die eraf omdat ie dan dus "lichter" is !!
    Schaal bestaat uit polyester , uhuh endfest , en weet ik t wat nog meer !!
     
  4. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    @ Mantra,

    Heb je misschien ook een tip voor het aflakken ? Je zegt dat twee componenten lak zwaar is maar het is wel metanol bestendig.
    Nu gebruik ik geen Motip maar twee componenten autolak uit een speciaalzaak, maar gewicht is het wel.

    Dus hoe krijg ik mijn heli of wat dan ook glimmend en metanol bestendig. Als je daar een antwoord op hebt :) dan ben ik happy, die verf kost namelijk nogal wat.

    groet ,
    Dennis
     
  5. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Ik heb hier een Bell 222 staan met een eRaptor 50 erin en je kan er zeker van zijn dat ik wel ELKE gram heb geprobeerd te sparen!! Zelfs het frame heb ik lichter gemaakt.

    Ik kan me overigens goed voorstellen dat veel mensen denken: sterker = beter. Maar ik heb jaren F3A kisten gebouwd en dan weet je dat lichter = beter en vaak gaat het dan JUIST minder snel kapot omdat het beter vliegt :wink:

    Cheers,

    Richard
     
  6. Mantra

    Mantra Guest

    Dennis,

    Je kunt twee dingen doen. Lakken met de in de modelbouw voor handen zijnde lakken van de bekende merken. Je hebt dan geen blanke toplaag nodig.

    Mooier is natuurlijk met een zogenaamd “basis lak systeem” te werken. Die moet je aflakken met blanke lak. Maar als je deze aanbrengt met een (kleine) verfspuit kan je het aandeel verdunning vergroten en dus minder gewicht opbrengen. Maar toch een glimmend resultaat boeken.
    Je moet dan wel weer een verfspuit kopen. Sata, Devilbiss en Iwata zijn daar de topmerken, en kosten ruim over de 200, - euro. Ook een kleine compressor die normaal voldoende is voor een airbrush gaat niet werken dus daar moet een behoorlijke compressor achter staan. Maar je zult zien dat je met minder dure spuiten ook een behoorlijk resultaat kunt verkrijgen.
    En op marktplaats is vaak wel een goede gebruikte compressor te koop.
    Vergeet niet dat je nu bussen verf koopt deze deels gebruikt en aan de kant gooit. Na verloop van tijd krijg je ze vaak niet meer aan de gang en kan je ze weg gooien. Als je met verf uit potjes / blikken werkt blijven deze vaak lang goed. Mijn ervaring met de Spies-Hecker lakken is dat ze goed blijven ook na lang bewaren. Ik denk als je meer spuitwerk doet het spuiten met de verfspuit goedkoper wordt dan het gebruik van bussen verf.

    Op mijn Bell 230 is totaal incl. blanke lak ca 120 gram bij gespoten. Deze 230 is de zelfde maat als de big Airwolf. Op een grote, 2,2 meter lange Bell 205 UH1D die nu gespoten wordt zal rond 300 gram lak worden gebruikt. Het meeste gewicht zit in de blanke lak en niet in de basis kleurlakken. De meeste kosten zitten echter wel in de kleurlakken en ook deze zijn niet goedkoop.

    Grt,
    Ben
     
  7. Stanislas

    Stanislas Guest

    Hallo


    Zoals ik kan zien komen vele onderwerpen uit mijn topic en hier worden ze beetje als onnozel, dom, overbodig,...afgeschilderd. Het is m'n eerste schaalheli die ik bouw. Ik zit met veel vragen, en ik kan niet alles terugvinden op internet. Ik stel vragen aan de mensen, die geven me dan verschillende antwoorden. Dan stel ik ze hier nog eens op het forum en mensen zoals jij, die er blijkbaar veel van kennen geven dan uitsluitsel. Maar zoals je het hier aan boord brengt, laat je me verstaan dat ik er beter nooit mee begonnen was. Want je stelt je antwoorden hier zo op dat ze ongelofelijk voor de hand liggen, en als je datgene wat je vroeg nu net niet wist, je een grote dommerik bent. Zo komt het bij mij over...Ik voel me voor een stuk aangevallen. Maar daar zit ik totaal niet mee... :lol: Tis gewoon de manier waarop...

    Zoals bvb die bodemplank...veel mensen hadden me gezegd dat ik beter voor triplex of carbon-plaat zou gaan. Dus wat doe ik? Ik stel hier de vraag nog eens even op het forum en het wordt me niet aangeraden. Kijk eens in m'n topic...wat heb ik gelijmd? De originele bodemplaat inderdaad...

    Die 2 accu's...herken ik ook ergens van. Persoon die schaal vliegt had me verteld dat het slim was om dit te doen, gewoon uit veiligheid...Ik heb de vraag hier nog eens gesteld, mensen hebben me een antwoord gegeven en heb dit idee dus aan de kant laten liggen...


    Nuja, je zal waarschijnlijk ook alleen maar willen helpen. Daar zeg ik niets over, vind dat zeer vriendelijk...het misschien de manier waarop, die bij mij anders overkomt dan jij bedoeld hebt? Of ben ik de enige die er zo over denkt...misschien omdat het alleen maar over mijn "domme" vragen gaat... :lol: Ik weet niet...
     
  8. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo kwam het nu ook op mij over.
    Heb vandaag mijn Hind mi24 romp binnen gekregen voor m'n trex. (draadje volgt)

    Raar vind ik dat je dit topic maakt. Er zit enige waarheid in, maar t hoeft niet op deze manier.
    Als je dan de vakkennis hebt, plaatst dan ook reacties in de betreffende topics. Om te helpen.
    Tussen de "mooi en prachtig" opmerkingen door. Die overigens ook niet overbodig zijn.

    Kan me voorstellen dat mensen zich aangesproken voelen.

    Groet,
    Tjerk ;)
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    @ Ben, Stanislas is een beginner, zijn draadje zul je dus niet snel vervuilen met goede tips.
    Wat mij betreft had je je verhaal gewoon in zijn draadje kunnen planten.
    Stanislas voelt zich dus terecht aan de kant geschoven.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Volgens mij ging het Ben om de algemene vraag of jullie nog wel op het gewicht letten, niet zozeer om Stanislas af te zeiken. Als ik zijn post goed lees, vraagt hij zich af waarom de gevorderden het houden bij 'mooi hoor' posts, en niemand wat zegt van het gewicht. Ben vraagt zich dus af of 'de schaalbouwers' nog wel gewicht op de agenda hebben staan. Dat komt dan toevallig het best tot uiting in Stanislas' draadje, maar de vraag was algemeen.

    Het is een algemene vraag. Je gaat toch ook niet tegen iemand zeggen die een algemene post maakt over hoe een motor in te lopen, dat hij dat in alle afzonderlijke draadjes had moeten gaan posten?

    @Ben: Ik heb een paar keer wat opmerkingen gemaakt over gewicht en het nutteloos toevoegen ervan (bv. schuim in je romp stoppen tegen lawaai terwijl je helemaal nog niet vastgesteld hebt dat het ding uberhaupt lawaai maakt) maar werd bij m'n enkels afgehakt wegens 'gebrek aan ervaring'. Daar kunnen ze jou niet van betichten, ben dus nieuwsgierig hoe dit zich ontwikkeld..
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Ben wordt nergens van beticht, hij heeft een goed verhaal over het bouwen van schaalhelies.

    Wat zoekt een 7 jarig kind op een heliforum ?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Daar beticht je 'm toch van het aan de kant schuiven van Stanislas.

    En dat is relevant en on topic in dit draadje, omdat ..... (invullen wat van toepassing is).
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    :help:
     
  14. Stanislas

    Stanislas Guest

    Dit idee heb ik ook... :? Ik had helemaal niet de bedoeling zo'n situatie uit te lokken hoor...dan had ik wel m'n mond gehouden!
     
  15. Het begint weer :D
    Gr Matthijs
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dan is het wat mij betreft bij deze geindigt, ik zal me er verder niet mee bemoeien.
     
  17. helihans

    helihans

    Lid geworden:
    16 feb 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    harlingen
    Dat gaat weer lekker hier...
    Dan ook ik maar even inhaken...
    als eerste, Ben heeft op een aantal punten wel gelijk. Echter hij doet overkomen dat een andere wijze onjuist is en daar valt over te twisten.
    Aangezien ik nu 20 jaar met vario schaal heli's vlieg, veel zelf heb gebouwd, maar ook veel reeds gebouwde rompheli's heb gekocht (thans/nu 22 rompen staan hier) weet ik waar je moet letten als je je hier mee bezig houd.
    Veel dingen zijn op twee manieren te bekijken.
    Een mooi voorbeeld, Ben geef ik hier gelijk in, is een dubbel accupakket..
    Het is toch zo dat je altijd "goedopgeladen" op het veld komt?
    Zoja moet het toch wel erg ruig doen om je accu dusdanig leeg te vliegen.. We spreken over brandstof heli's toch?
    Verder is de lak ook zoiets... Niet iedereen heeft een compressor en/of kan daar mee spuiten.
    Mij eerste anwb heli, nog steeds een pronkstuk, heb ik laten spuiten bij een autospuiter en is net zomooi als een auto. De beste man heeft niet op het gewicht gelet en hoewel ik niet weeg ( sorry Ben) zal er vast iets teveel van het goede opzitten. Maar....... dit weegt niet op het resultaat en nu zelfs na jaren is ie nog steeds prachtig in de lak.
    Ook de manier van spanten lijmen zal vast kunnen op de manier die Ben beschreef. Maar mijn ervaring is dat inlamineren met kleine stukjes mat, zo groot als een postzegel bij mij altijd super werkt.
    Ga je de boel dus optellen... Stel dat de manier van Ben 3 á 400 gram minder gewicht opleverd ( het bouwen en spuiten dus, niet het accuverhaal) dat is inderdaad een groot voordeel... Maar merk je het? Het is geen 3d dus so what?
    Bij het profiel van Ben zag ik een verwijzing naar een fotogalrie op runryder.
    Behalve prachtige foto's van zéér mooie heli's zag ik ook veel zware aluminium steunen e.d.
    Over gewicht besparen gesproken..
    Ieder suc6 met het bouwen, hier staan nu twee te drogen en moet binnenkort een andere zender kopen omdat m'n fc28 ze allemaal niet meer aankan

    Hans
    www.rc-heli.nl
     
  18. Mantra

    Mantra Guest

    Hallo allemaal,

    Ten eerste is het niet mijn bedoeling om iemand af te zeiken en zeker niet iemand die met zijn eerste schaal project bezig is. Als dat zo is overgekomen mijn excuus.
    Maar ik werd wel een beetje boos dat er niemand wat constructieve opmerkingen had m.b.t. van de voortgang van de projecten. Heren die claimen vele jaren ervaring te hebben zijn niet instaat goede tips voor de nieuwe bouwer te produceren. En het citaat lekker soppen komt uit een verslag dat gelinkt is met het forum. De bouwer zegt zeer ervaren te zijn.

    Maar we gaan nog even verder:
    Helihans, bij voorbaat mij verontschuldiging op het persoonlijk reageren maar je geeft zo’n schot voor open doel dat ik het niet kan laten.
    Hier gaan we:
    Naar mijn mening niet dus. Als je nog niet weet hoe een schaler licht te bouwen en wat het belang daar van is heb je in 20 jaar erg weinig geleerd.
    Weet je met al jou ervaring hoeveel oppervlak van een rotorschijf de heli daadwerkelijk draagt? Bij een schijf van 150cm blijkt dit ca 60dm2 te zijn dus elke kilo doet de belasting van 17 gr/dm toenemen. Dus een schaalheli van 7 kilo met een rotorschijf van 1,5 meter heeft een “vleugel”belasting van ca 117gr/dm. Kilo-tje meer = 130gr/dm Er zijn niet veel vliegtuigen die dat hebben.

    Met 20 heli’s heb je vast een Airwolf of iets anders met een ingebouwde startmotor.
    Je hebt duidelijk nog nooit eens de startaccu van de starter uit een heli weg gelaten. Deze weegt ca 550 a 600 gram. Probeer het maar eens, kost niets. Leer je weer eens wat.

    Als je de grammen zou tellen lukt het jou met 20 jaar ervaring om net als ik, om 200 gram hout uit het spul van Vario te zagen. Nog eens 100 gram hout weg te laten en 300 gram op de lak. Weinig toe te voegen met allerlei constructies die volstrekt onnodig zijn zit je al snel op 7 tot 900 gram = ±10% van het totaal gewicht. En dat merk je echt wel met vliegen. Je zou kunnen overwegen om met je “gevonden” massa weer leuke dingen doen; Interieur, verlichting en noem maar op. Maar dan kan je een keuze maken en zit je niet aan een hoog basisgewicht.
    En 22 rompen op de plank hebben staan is net ff anders dan 22 GOED vliegende schaalheli's bezitten. Maar uiteindelijk zegt het niets meer of minder dan dat je veel heli’s bezit.
    Nu je toch even op de “stoel” zit: Geweldig dat je iets gevonden hebt om mee te slaan. De alu-frame-delen. Ja die Rap woog zwaar “slechts” 5,8 kg. Inderdaad veel te zwaar. Of bedoel je de alu strips boven in de EC?? Da's nodig om de staart omhoog te houden en is volgens opgave van de fabricant (en mij zelf) nodig. Heb je ook het spinnenweb van hout in de 230 gezien? Ik leer wel van voorgaande fouten en/of dwalingen en heb daar geen 20 jaar voor nodig..

    De opmerking/mening over gewicht
    is niet iets dat gedeeld wordt door Vario of dhr. Heim (maar die weten er vast niets van)

    Jammer dat jij met al jou ervaring een nieuweling als Stanislas die voor info op het forum schrijft zijn Airwolf laat doorgaan met sterke maar zware constructies maken. O, ja “so what” (Stanislas; sorry dat ik jou hier als voorbeeld neem. BTW: Gebruik geen zaagsel maar als je epoxy wilt verdikken maar altijd de glasbubbels. Deze nemen anders dan zaagsel geen epoxy op waardoor het soortelijk gewicht van je lijmmix lager wordt)

    Grt,
    Ben
     
  19. paolo

    paolo

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    74
    Ha die Hans,

    Je bedoelde toch niet de aluminium strips boven de uitlaat van de turbine hè? als je dat ook weglaat dan moet iemand meevliegen om de romp bij elkaar te houden!

    Hallo allemaal,

    Ik heb ook ff zitten lezen wat Ben Schrijft.
    De Beste man spreekt recht uit zijn hard. Ik denk niet dat hij iemand de grond in wil trappen maar joust wakker wil schudden.

    Er zijn merdere bouwers bezig waaronder ikzelf, helipedro, stanislas en meer, misschien vandaar zijn algemeen reactie.

    Het attent maken op zaken als, gewicht te besparen door niet onnodig te verstevigen en met lijmovermaat te werken hebben we er allemaal wat aan, dit wodt wel eens aan de aandacht van de bouwer ontgaan.
    Tenslotte de ontwerper van Vario lijkt mij geen dommerik die (marktlijdert van schaalhelis) de verkeerde materialen voorschrijft.

    Ik kom zelf uit de autorecerij, daar wordt ongelovelijk veel aandacht besteed aan het gewicht. veel geld wordt uitgegeven aan :
    Titanium boutjes, carbon delen er wordt gefreest en geboort om nonnodige grammetjes thuis te laten voor betere prestaties.

    Veel verstand van helis heb ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat een te zwaare toestel niet lekker vliegd, dus traag zal reageren op stuurinpuls omdat het meer gewicht verplaatst moet worden (dan heb je een oude lullen bak in de lucht).
    Ook zal een grotere hogte verlies ontstaan bij het sturen van een bocht (gevaarlijk bij lagere hogtes) en inderadaat zal de motor het zwaarder krijgen. Zeker in de zomertjid zal bij nee overbelast motor de kans op een vastloper groter zijn, dus denk goed na wat je met gewicht doet.

    Stanislas, je bent goed bezig om alles meer dan een keer te vragen, bijna iedereen zecht wat hij denkt of zijn ervaring is. uiteindelijk ben jij degene die bepaald wat er met jou toestel gebuurt. Gebruik dus de info die je nuttig vind maar vooral je verstand!
    Het ding hangt straks op 5 meter bij jou vandaan en jij moet er vertrouw in je heli hebben niet een ander.

    Groetjes,
    Paolo
     
  20. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    @ Ben
    Vast en zeker zullen van de opmerkingen ook op de Airwolf van mij slaan (1e schaalheli)
    Het was vast leuker geweest om op tijd de opmerkingen in het draadje te plaatsen, waar iemand een verslag over doet.
    Dan hebben de mensen er ook op dat moment er iets aan, en kunnen ze je raad opvolgen of negeren.
    Maar dan zijn ze in ieder geval gewaarschuwd.

    Maar het zal best allemaal goed bedoeld zijn en ik neem zeker een paar dingen mee. :wink:
     

Deel Deze Pagina