NK 1:8 wedstrijdsysteem

Misschien een idee om eerst eens alle clubs bij elkaar te zetten van iedere club twee bestuursleden zonder de Nomac erbij om te kijken tot een nieuw input te geven
aan onze hobby.

Je kan ook gaan kijken naar het systeem wat gehanteerd wordt in het stockcar circuit daar vergaar je punten bij je eigen club die mee kunnen tellen om het jaar daarop mee te kunnen doen met NK's

Naar mijn menig is het de beste oplossing nog steeds
diverse open club wedstrijden een stuk of 8 waarvan de beste 4 of 5 mee tellen voor het NK
op deze manier krijgt het locaal talent ook een kans op zijn eigen circuit. Het is goedkoper voor een vereniging om dit te organiseren.
Eigen wedstrijdleiding en alleen twee sportcommissarissen van de Nomac.

We moeten eens meer gaan kijken hoe de KNAF dit regelt in de grote autosport.

De autocross is een heel goed voorbeeld div clubs. hebben hun eigen clubwedstrijden waarvan er 1 meetelt voor het NK.

Gewoon terug naar de basis draven in mijn ogen te ver door waardoor het rij plezier weg valt helaas.

Ik ben nu weer twee seizoenen terug in de buggy racerij waar het ook fanatiek gaat maar of je nu een toprijder bent of niet je helpt de beginner wel doe je dat niet heb je een probleem.
Dat mis ik heel erg in het on-road en kom niet aan met de belangen liggen zo hoog die liggen overal erg hoog.

We zijn allemaal klein begonnen en gun de beginner ook zijn plezier ook om een NK te rijden.

Maar het lijkt me verstandig om eerst alle clubs bij elkaar te zetten wat zij nu willen want zij zijn de gene die het uit eindelijk moeten organiseren.



gr Jan
 
Ik kom even terug op de discussie over de kosten nadat ik vandaag even met wat Nomac mensen heb staan babbelen, niet dat dat in dit topic hoort, maar mensen die dit topic lezen krijgen wel een verkeerde indruk.

Jaap J. zei:
Ik weet niet hoeveel jij betaalt aan de Nomac, maar ik heb dit jaar 85 (!) euro betaald voor het rijden van NK's. Daarvoor krijg ik dan 6 NK's (leuk!), een licentie en twee helperspassen (op tijd en met de juiste foto, hulde!) en een boekje met de reglementen (na 4 NK's en met de oude reglementen, doooh!). Los daarvan betaalt ieder lid van iedere club die is aangesloten bij de Nomac 6 euro per jaar aan de Nomac en dat is al jaren zo. Het is met name die laatste 6 euro (maal honderden of meer leden) waarvan we bitter weinig terug zien.
Dus ik weet niet hoe goed jij kan rekenen, maar we hebben nog wel het een en ander tegoed dacht ik zo.
Richard E zei:
Even voor de volledigheid. Clubs betalen 100 euro per klasse, is in ons geval 4x100 euro (1:5, 1:8, 1:10 en Elektro) + 6 euro per lid, dus wij betalen 400 + 200x6 = 1600 euri's 8O aan de NOMAC per jaar :!:
Daarbij is het wel zo, dat de clubs per georganiseerde wedstrijd deze kosten in veelvoud terug krijgen...... (NK 1/8, 8,- per licentie, dat is 8,- x 54 man = 432,- Euro, terwijl ze 100,- betaald hebben.......

Ndegeocello zei:
Maar is de Nomac misschien ook geld kwijt aan Efra of andere partijen?

Ja, de Europese bond moet ook geld hebben......

Ook zijn de NOMAC bestuursleden verplicht op de EFRA jaarvergadering aanwezig te zijn, en ook dat brengt kosten met zich mee......

Dus nogmaals, trek geen al te vroege conclusies.....
 
Ik geloof dat dit weekend eigenlijk wel duidelijk is geworden waarom het tijdschema zoals hij nu is prima voldoet, en er derhalve geen ruimte is om meer rijders kwijt te kunnen.....

Ondanks het feit dat er maar 5 heats waren i.p.v. 6, waren we toch pas klaar om 17:30......
Iets wat niet bij alle circuits zonder problemen kan.
Tevens kan ik mij voorstellen dat ook niet alle rijders het op prijs stellen dat het race weekend te ver uitloopt....., je zult maar met je caravan nog het land doormoeten........
 
Martin, neem het nou niet te veel voor de NOMAC op, want ze laten nogal wat steken vallen.

M7H zei:
Ik kom even terug op de discussie over de kosten nadat ik vandaag even met wat Nomac mensen heb staan babbelen, niet dat dat in dit topic hoort, maar mensen die dit topic lezen krijgen wel een verkeerde indruk.

Martin, je begroting is verre van volledig. Lees nou even wat Jaap schrijft en ook wat ik schrijf. Je vergeet voor het gemak zomaar even, naast de 100 euro per klasse: 6 euro per clublid. Tevens betalen de licentiehouders zelf ook nog eens 85 euro per persoon.

Richard E zei:
Even voor de volledigheid. Clubs betalen 100 euro per klasse, is in ons geval 4x100 euro (1:5, 1:8, 1:10 en Elektro) + 6 euro per lid, dus wij betalen 400 + 200x6 = 1600 euri's 8O aan de NOMAC per jaar :!:

Die 6 euro per lid, daar moet je maar eens goed over nadenken, want clubleden die geen NK’s rijden of nooit zullen doen, moeten dit wel ophoesten. Toen we begin vorig jaar weer lid werden hebben we dit kunnen verantwoorden door 3 punten: 1. NOMAC verzekering, 2. de kortingspasjes voor alle leden, en 3. het nieuwsknrantje. Punt 1: dekking is onduidelijk, 2. anderhalf jaar na dato na meerdere keren uitdrukkelijk aandringen uiteindelijk gestuurd (als briefpapier, niet eens geplastificeerd, en 3. Ikzelf heb nadat we ons weer aangesloten hebben nog nooit een nieuwe uitgave van de Nieuwsflits gezien, jij wel? Sterker nog, we hebben nog steeds geen NOMAC jaarboek 2006 met de nieuwe reglementen! Nu weet ik dat het jaarboekje de grootste stelpost voor de NOMAC is, misschien heeft het hiermee te maken?

Het totaalplaatje. Je kunt het zelf uitrekenen Martin, ik zal het je een beetje voorkauwen. Tel het aantal clubs op de NOMAC site, en tel hun bijdrage (100 euro per klasse en 6 euro per clublid) bij elkaar op. Tel daarbij op het aantal licentiehouders X 85 euro, de complete lijst staat ook op hun site Ik weet het niet, maar ik kom dan op een bedrag dat ik niet iedere dag in mijn zak heb zitten. Voor dat geld mogen ze ook wel wat doen. Zeker als je hoofddoelstelling is het promoten van de modelautosport in Nederland. Wil je deze vingeroefening s.v.p. even zelf als huiswerk doen Martin, dan weet je over welke bedragen het daadwerkelijk gaat.

Bart_Banaan zei:
De NOMAC zou inderdaad veel actiever moeten in springen bij 'noodleidende' circuits als RACO. Daar hebben 'we' een prachtige faciliteit en de NOMAC steekt geen poot uit om daar de boel te 'redden'. In plaats dat de NOMAC nou wat geld van mijn licentie en wat geld wat ze via de clubs vangen inzetten om de RACO aan een geluidschermpie te helpen, laten ze liever dat prachtige circuit 'doodbloeden' ... zonde!!.

Spijker op zijn kop Jaap, heb je meteen een NK circuit erbij. Wie zijn nu precies de belanghebbenden? Alle NOMAC licentiehouders met name, dus die mogen daar wel eens bij hun bond op aandringen.

Roelof zei:
PR is iets waar ik mij aardig aan geërgerd heb met en PR commissie waar visueel niet veel uitgekomen is. De stap naar 6 euro per lid van een club met zoveel beloftes was op dat moment niet de ideale tijdstip gezien de NOMAC op dat moment al andere dingen niet goed deed. Zie nu, na 2 of 3 jaar hebben we oa. nog steeds geen pitsflits gezien.
Maar dat heeft mij doen besluiten om een brief te sturen die ook openbaar op de RC-Junkies site te lezen is en binnenkort over gepraat gaat worden.

Het PR beleid … tja wat moet ik daar nu over zeggen … Ik zou het wel weten: "Roelof for President
 
Richard E zei:
Het PR beleid … tja wat moet ik daar nu over zeggen … Ik zou het wel weten: "Roelof for President

Niet overdrijven..... ;)

Afgelopen weekend begrepen dat Serpent wel weer her en der div. demo's kan geven zoals nu bij de komende A1GP....
OK, het geeft een aardige indruk van een RC-auto en het publiek zal hun ogen uitkijken maar ik vrees dat de sport (en dus andere klasses) in het algemeen er niet door gepromoot wordt.
Zomaar een voorbeeld wat men links laat liggen tenzij een groei niet gewenst is om dergelijke problemen waar dit topic voor gestart is te voorkomen.
 
Richard E zei:
Martin, neem het nou niet te veel voor de NOMAC op, want ze laten nogal wat steken vallen.
Is mijn bedoeling niet Richard, maar als we het over bedragen hebben, dan wel even alles vertellen.....
Martin, je begroting is verre van volledig. Lees nou even wat Jaap schrijft en ook wat ik schrijf. Je vergeet voor het gemak zomaar even, naast de 100 euro per klasse: 6 euro per clublid. Tevens betalen de licentiehouders zelf ook nog eens 85 euro per persoon.

Even voor de volledigheid. Clubs betalen 100 euro per klasse, is in ons geval 4x100 euro (1:5, 1:8, 1:10 en Elektro) + 6 euro per lid, dus wij betalen 400 + 200x6 = 1600 euri's 8O aan de NOMAC per jaar :!:

Oke, jullie betalen 1600,- aan de Nomac.
Daar krijgen jullie voor terug voor elke wedstrijd die er wordt verreden op jullie baan.
NK 1/8 - 54 man x 8,- = 432,-
NK 1/10 - 39 man x 8,- = 312,-
NK Electro - 84 man x 8,- = 672,-
NK Bigscale - 57 man x 8,- = 456,-
totaal: 1872,-......

Oke, nu kan ik die 8,- mis hebben voor de andere klasses dan de 1/8, maar dat moet jij dan maar even verbeteren, want voor zover ik het begrepen heb, krijgt de organiserende club een bepaald bedrag uitgekeerd PER licentie die vergeven is in die bepaalde klasse.......
 
Leuke berekining Martin.....

Voor die 272 euro winst moet je wel even voor 4 wedstrijden bekers inslaan en (betaalde?) vrijwilligers regelen.
 
Ach, bekers....
Ik ben ook de inkomsten van de promo nog vergeten, toch gauw iets van 150-200,-.....



Jaap J. zei:
Ik weet niet hoeveel jij betaalt aan de Nomac, maar ik heb dit jaar 85 (!) euro betaald voor het rijden van NK's. Daarvoor krijg ik dan 6 NK's (leuk!), een licentie en twee helperspassen (op tijd en met de juiste foto, hulde!) en een boekje met de reglementen (na 4 NK's en met de oude reglementen, doooh!). Los daarvan betaalt ieder lid van iedere club die is aangesloten bij de Nomac 6 euro per jaar aan de Nomac en dat is al jaren zo. Het is met name die laatste 6 euro (maal honderden of meer leden) waarvan we bitter weinig terug zien.

Dus ik weet niet hoe goed jij kan rekenen, maar we hebben nog wel het een en ander tegoed dacht ik zo.

Ik dacht dat ik het nu toch wel aardig ontkracht heb......

Dat de Nomac steekjes heeft laten vallen wat betreft het regelement en jaarboek, klopt!
 
Speculeren is leuk, maar waarom kan alleen mijn clubleiding op verzoek de begroting inzien? Waarom ligt er geen kopie van de begroting bij mijn club welke ik en anderen op elk gewenst moment kan bekijken, lezen en narekenen? Waarom krijgt het bestuur van mijn club geen kopie van de NOMAC begroting?

Veel vragen over het financiele beleid blijven openstaan, hoe leuk de reken-voorbeelden ook zijn....
 
M7H zei:
Ik dacht dat ik het nu toch wel aardig ontkracht heb......

Dat de Nomac steekjes heeft laten vallen wat betreft het regelement en jaarboek, klopt!

Ik heb het draadje niet goed genoeg gelezen om er hard in te kletsen (de vrouw roept dat ik moet komen behangen namelijk), maar wat je ontkracht heb snap ik dan niet helemaal. De afgelopen jaren betalen alle leden consequent 6 euro aan de Nomac, wat hebben die er dan zoal voor terug gekregen? Het grootste deel van de leden rijdt geen NK's namelijk....
De Nomac doet allerlei beloftes, maar er komt gewoon vaak zo weinig van. Bij het NK electro durrt het vaak echt weken voordat uberhaupt de stand is bijgewerkt.. Nu weet ik wel dat iedereen het druk heeft, maar zo'n organisatie moet dat soort kleine dingen toch snel geregeld kunnen zijn (overigens kloppen de uitslagen vaak zelfs niet). Ik ben er absoluut van overtuigd dat er geen geld in zakken wordt gestopt hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik denk dat er nog wel wat geld in reserve is.

Voor wat betreft die 6 euro, daar gaat het natuurlijk niet om het geld, maar veeleer om het principe. Flauw om dat te vergelijken met het geld dat mensen uitgeven aan banden en auto's, daar gaat het natuurlijk helemala niet om.
 
Hetgene wat ik bedoel met "ontkrachten" is het gevoel wat hier in dit topic groeit over het financiele wanbeleid van de Nomac, want dat valt wel mee dacht ik zo........

Over die 6,- heb je wel een beetje gelijk, want inderdaad ieder clublid betaald dit, maar krijgt er niets voor terug als ze geen NK's rijden.....

Ik heb het te laat verschijnen van het jaarboek en regelement al aangekaart, en de Nomac heeft toegegeven dat dat een punt is volledig aan hun te verwijten, ook heb ik vernomen dat ze vanaf volgend jaar met een andere drukker in zee gaan, dus wie weet.....

Dat de stand van de electro niet goed wordt bijgewerkt is natuurlijk niet goed, bij de brandstof gaat dit wel goed, dus lijkt me de sectie electro in deze hier even op gewezen te moeten worden.

Ook ik betaal 85,- aan licentiegeld, en vindt zelf dat ik er behoorlijk wat voor terug krijg.
 
M7H zei:
Ook ik betaal 85,- aan licentiegeld, en vindt zelf dat ik er behoorlijk wat voor terug krijg.

Tja.... kijk eens 15 jaar terug. Een gezonde NOMAC met veel verenigingen en heel veel licentiehouders. Toen betaalde je 45 gulden voor een licentie en 15 gulden per wedstrijd wat inweze goedkoper was dan nu.
Daarvoor kreeg je uitslagen op papier uitgereikt, regelmatig post en 4x per jaar een gedrukt magazine wat alleen al 11.000 gulden van de 40.000 gulden jaarbudget in beslag nam. Maar daarnaast ook scheidsrechters etc. , het was toen veel beter georganiseerd dan nu.

Wat nu alleen beter is is dat de rijders directe invloed hebben op regelementen en daarin stemrecht hebben en persoonlijk vind ik de kampioenenavond ook een goed initiatief.

De NOMAC kortingspas is een lachertje. Daar betaalt de NOMAC volgens mij niets aan en gaat het alleen om bereidwillige winkeliers. Dan nog, bij iedere club is er wel een winkelier die de leden korting kan geven waarbij de kortingspas van de NOMAC niets extra's aan doet. Maar het gebaar is goed.
 
De kortingspas inderdaad, dat is wat je krijgt voor die 6,- Euro......

Dat het 15 jaar terug wel allemaal goed was, kan ik niet over meepraten, toen reed ik alleen maar clubwedstrijden.......

Wellicht bestond het toenmalig Nomac bestuur niet uit actieve rijders?.....

Hoe dan ook, volgens mij is de Nomac zich het wel allemaal bewust, maar hebben ze niet de daadkracht of wil om het te verbeteren, volgens mij is er nog een probleem, en dat is mensen vinden die uberhaubt in het Nomac bestuur willen.....
 
Nu we toch volledig off-topic zijn... hoe lang duurt het ongeveer voordat je de kortingspas ontvangt? Ik ben sinds februari/maart lid van MBC De Sluis... Klinkt alsof ik met die pas al tientallen euro's had kunnen besparen 8)
 
Daar heb je wel een beetje gelijk in, ik zie het ook aan mijzelf dat ik regelmatig ook in het weekend "moet" werken en naast het rijden soms ook geen zin heb in andere dingen. De 24 uurs economie eist veel slachtoffers in het vrijwilligerswerk.

Maar als je geen openheid geeft in de stand van zaken en wat de wensen zijn zal er ook niet veel gebeuren, zo heb ik tijdens het bestaan van de PR commissie niet veel zien gebeuren en daarna is er ook niet echt de moeite gedaan om op dat gebied weer iets goeds op te zetten maar wie weet zullen we spoedig meer weten.....

Naast dat alles blijft de vraag als we nog wel een goed gevulde magazine kunnen verwachten. Mensen hebben tegenwoordig een eigen internetsite of hebben lichtelijke verplichtingen voor artikels op de site van de sponsor of bij een uitgever dat ze vergeten dat ook de NOMAC dergelijke verhalen kan gebruiken voor het vullen van een magazine.
 
Dat laatste is ook zeker waar, ook de MACH is gestopt met zijn clubblad, ook vanwege het feit dat er niemand iets instuurde, hoewel wel iedereen graag wedstijdverslagen leest........
Ook ik schrijf mijn wedstrijdverslagen op de TSN site (niet dat dat moet maar omdat ik dat makkelijk vindt) en heb ze in mijn eigen pagina gelinkt zitten.....

De PR commissie van de Nomac kan misschien na je gesprek weer leven worden ingeblazen?......
 
QuiXoTic zei:
Nu we toch volledig off-topic zijn... hoe lang duurt het ongeveer voordat je de kortingspas ontvangt? Ik ben sinds februari/maart lid van MBC De Sluis... Klinkt alsof ik met die pas al tientallen euro's had kunnen besparen 8)
Da's een goeie....
of hij opgestuurd wordt naar je in de loop van het jaar weet ik niet, maar als het goed is wel bij het begin van het volgende jaar.....
http://www.nomac.nl/nomac/info-clublidpas.htm
 
Back
Top