idd is allemaal al bekend (heb ik al uitgezocht enz beetje geanalyseerd staat in eerdere tekst). de belangrijkste clou, is dat het verband tussen Lift en rotorkoppel,
onderbroken is. doordat de profielkoorde haaks op de as staat. (daardoor geen, nauwelijks, effect op het motorkoppel, hoeft alleen de profielweerstand van het draaien van het rotorblad te overwinnen. ( 1 belangrijk punt)
nog een belangrijk punt wat ik in de praktijk wil onderzoeken, is dat bij toenemende bladsnelheid, de liftcoefficient van het profiel afneemt. (invals hoek kleiner door de hogere bladsnelheid t.o.v. de vliegsnelheid)
(profiel weerstand neemt wel een beetje toe, bladen doe ik zo lang, dat de motoren de bladen, goed op snelheid kunnen krijgen qua motor belasting. ik experimenteer dan gewoon met de bladlengte.) terwijl de lift van de disk, gelijk blijft (gewicht, rechtdoor vliegen).
ik vermoed namelijk, dat de geinduceerde weerstand van de aangestroomde rotordisks, afneemt met afnemende liftcoefficient van de bladen (!)
dit is een uniek punt van mij (door mij aangekaart), dat ik ga ondervinden als e.e.a. gebouwd is.
dit houdt in, dat er dan veel minder weerstand door de propeller in de neus, overwonnen hoeft te worden. (minder vlieg weerstand).
uiteraard, drijven andere motoren de rotor aan, en nemen vermogen. (is allemaal al eerder genoemd)
nee de totale kist is niet zuiniger (wel een beetje vermoed ik, doordat niet via de propeller , de rotordisk rotatie hoeft aan te worden gedreven middels vaartwind, maar slechts de aanstroming van de rotordisk). (zoals bij een normale motorkist). toev: om daar een getal aan te geven:
in plaat van dat de trekker motor via de propeller 50W van het totaal aan de rotatie van de rotoren kwijt is, zijn de rotor motoren direct elk 20W kwijt (40W samen).
zodoende scheelt dat een "beetje" (echte getallen zullen anders zijn, is voorbeeld).
de aandrijving van de rotor draaiing van een normale autogyro, komt door de negatieve pitch welke via een "windmolen effect",
dat wattage opneemt. die negatieve pitch, moet dan weer opgevangen worden door de rotor verder achterover te kantelen, waardoor de lift naar achteren trekt, wat tot een hogere "geinduceerde vlieg weerstand" van de autogyro leidt. dat is dat vermogen. die vlieg-weerstand van dat aandrijven, is afwezig bij de gyropter. wat er wel is (natuurlijk), is de geinduceerde weerstand van de aangestroomde rotordisk, en wat "common mode"
profielweerstand van de bladen. de meeste profielweerstand leveren de rotor motoren direct via moment. (draaien tegengesteld, ook)
hoeveel het precies is, kan later bekeken worden (watt meter enz).
het is een "fixed wing" motorkist met snellere vleugel (gyr-opter), en het is een vorm van "actieve lift".
dit is gewoon heel nieuw voor jou, ik zelf heb een mentale constructie in beeld die ik beschrijf, als, zoals jij, mensen vragen hebben of opmerkingen.
dan leg ik gewoon mijn plan, model, enz uit. adresseer de punten die niet duidelijk zijn voor de ander. puur om het anderen ook te laten snappen.
ik probeer echt zo duidelijk mogelijk, de werking uit te leggen! totaal bonafide
het zit ongeveer (niet helemaal) in dezelfde categorie qua vermogen"flow", als de flettner rotor, magnus effect enz (maar dan met echte profielen en niet een bol of staaf/koker)
ik stel voor dat je je geduld bewaart, voor je het bij mij legt. ik zelf verplicht mij, anderen dingen te verhelderen als er iets niet duidelijk is.
bona fide. daarom aub, denk eerst beter na. ik zeg 100% zinnigs, ik vertel gewoon wat ik "zie" qua plan, bouw idee, enz.
het gaat mij ook niet om een winst oid, het gaat mij puur om iets twijfelachtigs, nieuws, te laten vliegen.
net zoals mijn "motorvlieger" concept. werkt ook prima! zuinig, nee. bestond het? bij mijn weten nieteens een beetje.
dat is een 1 lijns vlieger, welke een romp met een groot zijvlak volgt.
dat formaat van het zijvlak (en de aangrijp punten, van dat vlak, en de vlieger lijn ophanging, en zwaartepunt), heb ik ook volgens inzicht gedaan.
dat formaat, is dermate groot, dat die de vlieger ongeveer even hard kan verplaatsen, als de vlieger zelf trekt.
is filmpje van! ook goed te zien, hoe de vliegerlijn naar "achteren trekt". dit is vergelijkbaar "geinduceerde weerstand", als wat ik bij dit gyropter bedoel als ik het daar eerder over had.
dit soort dingen maak ik dan gewoon, als "nuttig vermaak". deze gyropter, is ook zoiets. hobby "uitvinderij"
als eerste maak ik (tzt) een twin gyro vorm met romp, trekpropeller, staartvlakken kruisstaart (gewone romp eigenlijk).
dan kan ik de rotoren, uiterst simpel bouwen (dat vind ik ook wel belangrijk, prototype simpel), doordat e.e.a. gyroscopische effecten elkaar mooi opheffen links en rechts. de motoren heb ik al speciaal ervoor aangeschaft.
de rotoren zullen ook niet altijd volle toeren hoeven, alleen bij extra langzaam vliegen. bij rechtdoor vliegen, "kruisvlucht", zal een lager toerental, in totaal iets zuiniger zijn.
nog iets dat ik al voorzie, is dat de rotor iets feller op hoogteroer reageert dan bij een normale autogyro, door de kleinere invalshoek,
en doordat het toerental niet veranderd in principe. daardoor heeft een hoogteroer uitslag, een iets grotere invalshoek, lift verandering (wsl).
er zijn heel veel aspecten te testen! daar ga ik ook echt mooi zoet mee zijn letterlijk, tzt. goed vooruitzicht iig (ook al zou het niet lukken)