Hallo allemaal, Ik ben meer dan 10 jaar niet meer bezig geweest met modelbouw. Maar net als zeilen met jachten blijft ook modelbouw een microbe ...of zelfs een verslaving. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en ga ik weer een bootje proberen te bouwen. De "Enterprise" van 1930 gebouwd volgens de box-rules van de J-Class Het jacht was gebouwd in opdracht van Harold Vanderbilt voor de America's Cup van 1930 Ze heeft het toen opgenomen tegen Shamrock V en is met 4-0 gewonnen. Ze was puur gebouwd voor de snelheid en dus was alles berekend op het scherp van de snede. Naar afwerking werd toen niet echt gezien. Enkel naar funcionaliteit. Ze was eigenlijk het lelijke eendje onder de J-Classers. Na de wedstrijden in 1930 is ze op het droge gezet en heeft nooit meer gezeild. In 1935 is ze verschroot Architect : William Starling Burgess Werf : Herreshoff Manufacturing Company in Bristol-Rhode Island - ,USA De spanten, stringers en runners waren in gewoon staal De romp was boven de waterlijn in Staal en onder de waterlijn in Tobin Brons Het deck was in basic pine (den) gemaakt Ballast: Lead Length Overal : 119.7 ft. / 36.49 m Length Waterline : 80.0 ft. / 24.38 m Breedte : 22.1 ft. / 6.73 m Diepgang : 14.5 ft. / 4.42 m Waterverplaatsing : 127.6 tons zeilopp. : 2,311.5 sq. ft. / 704.48 sq. m Mast : aluminium :150.8 ft. / 45.97 m Spi boom: hout : 78.8 ft. / 24.01 m Claudio Diolaiti, bij de IOM bouwers en zeilers wel bekend, heeft de plannen van de Enterprise herbewerkt en herberekend op schaal 1/28. Op basis van zijn pdf files heb ik ze volledig hertekend in Lightburn zodat alles kan gesneden worden met de laser. Meer info, en plans volgen nog
Die PDF komt mij verdacht bekend voor.... die steekt ook nog ergens op mijn harde schijf! Ik blijf het draadje volgen
Hi Daz, dat is zeer goed mogelijk. Claudio Di. heeft ook Endeavour op dezelfde manier hersenen. Misschien dat er daarom een lampje gaat branden
Hoe groot wordt het model? De pdf van Claudio heeft het over 1315 mm LOA. Heeft Claudio de kiel ook opgerekt (ballast dieper), om een minder tuitelig model te maken? Ik neem aan dat het een zeilend model wordt, en dan is 1315 mm relatief klein. De meeste zeilende semi-schaal modellen van J-klassers hebben óf een aangepast onderwaterschip, of zijn voorzien van een kielkast, waar voor het gebruik als zeilboot een vin met ballast bulb in gestoken kan worden, zodat je met volledig tuig niet beperkt bent tot 2Bft... Groeten, Jan.
Oh is 1315 mm is relatief klein. Ik denk dat 80% van de rc zeilboten onder de 1220 mm zijn. Marblehead is hierbij de grootste officele klasse en daarna de IOM klasse
Hoi Stainless, Fijn dat je een opsomming geeft van de hoofdafmetingen van de echte boot. Op een schaal van 1:28 wordt jouw waterverplaatsing ca 5.8 kg en het zeiloppervlak, mits volledig op schaal ca 0.9 m2! Let wel dat je in die 5.8 kg het hele gewicht van je model moet onderbrengen zoals rompgewicht, gewicht tuigage en een liefst riant uitgevoerde RC-uitrusting met allerlei snufjes en de contraballast Waarschijnlijk hou je dan voor dat laatste 3.5-3.8 kg over. En dat tegenover een zeiloppervlak van 0.9 m2. Marbleheads van hooguit 5 kg hebben maximaal 0.5 m2 en een diepstekende slanke vin zodat je ook bij bf 4 nog redelijk kan zeilen. Mijn houten Jubilée uit 1968 van ca 12.5 kg zeilt met hooguit 0.7 m2 en bij een dikke bf 4 zet ik er een tuigje op van iets meer dan 0,5 m2! Je zal vast vele uren plezier beleven aan het bouwen van zo'n J-klas model maar , ik schaar mij volledig achter Pompebled, ik ben bang dat het zeilen een drama wordt met zo'n lap van 0.9.m2. En daarna begint meestal het gebruikelijke gepruts met een verdiepte kiel wat de prestaties ook niet ten goede komt. Kortom " let op uw saeck..." met een schaalmodel in het algemeen. Ard
Dat relatief klein is gebaseerd op de effectieve lengte waterlijn, die is met 87 cm nog korter dan de robbe Sirius, die ik vorig jaar voor een clubgenoot heb opgebouwd. https://www.allradiosailboats.com/design/siriusRS32 Zoals je ziet is het geen (semi) schaalmodel, maar een functioneel ontwerp, dat ook nog eens heel goed zeilt. Met 890 mm is bijna de hele waterlijn benat, hangt er 1500 gram onderaan de lange vinkiel (vuistregel voor een zeilend model: 65% van het totaalgewicht) en staat er 0,3m² tuig op, totaal gewicht zeilklaar: 2320gr. Vanuit dit perspectief is een J-klasse met 'maar' 1315 mm LOA, zonder aanpassingen aan het onderwaterschip, gedoemd om op de kast te pronken. Groeten, Jan.