Bleriot XI

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Taylorcraft, 22 feb 2025.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gestart met de bouw van een Bleriot XI.
    De drie cilinder CO2, die in de Pander zat, zal ik voor dit model inzetten.
    De motor komt in dit model beter tot zijn recht.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Dit is het voorbeeld:
    [​IMG] [​IMG]
     
    verfbrander, Énke Blériot en Rick NL vinden dit leuk.
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Altijd leuk om te kijken of het wat zal gaan worden:)
    Perfecte tekeningen
    Voor de details gebruik ik de tekeningen van Paolo Severin. IMG_20250223_142527.jpg IMG_20250223_142607_HDR.jpg IMG_20250223_142612.jpg IMG_20250223_142631_HDR.jpg
     
    gait vindt dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Landingsgestel zoveel mogelijk gekopieerd van het orgineel.
    En uiteraard verend met elastieken.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Demaic vindt dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De eerste test van het verende landingsgestel is veel belovend.
    Nu zoveel mogelijk het orgineel zien te bereiken.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gaat richting bespannen met tissue.
    V stelling zal voor beide vleugels net iets boven de
    2°( >4° totaal) komen te liggen.
    IMG_20250318_111832_HDR.jpg IMG_20250318_111759_HDR.jpg IMG_20250318_111750_HDR.jpg
     
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik kan het stabilo up of down geven en de roeren ook apart instellen.
    De vleugels hebben ieder een v-stelling van 4°
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    JaapDMC en HBZWEEF vinden dit leuk.
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Tissue opgebracht en met spanlak ingestreken.
    Spanlak 50% verdund.
    Niets krom getrokken:)
    Vleugebelasting 9,4 gram/dm²
    Nog een paar kleine aanpassingen en bespannen met spandraad.
    Dan gereed voor de eerste test vluchten.
    IMG_20250325_103626.jpg IMG_20250325_103636_HDR.jpg IMG_20250325_103653_HDR.jpg IMG_20250325_103738_HDR.jpg IMG_20250325_103746.jpg IMG_20250325_103754.jpg
     
    JaapDMC en wvr vinden dit leuk.
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het hoogteroer heeft een gedragen profiel.
    Mag je deze bij de vleugel inhoud toevoegen?

    Ik heb het antwoord gevonden in een uitgebreid
    verslaglegging hierover.
    Antwoord is: nee


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2025 om 16:48
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.281
    Locatie:
    Gouda
    Dat antwoord is maar zeer betrekkelijk.
    Wanneer je bij conventionele toestellen ( dus geen tandems oid) de draagkracht wil bepalen in relatie tot de vliegsnelheid klopt het.
    Maar in de modelbouw wordt bij alle FAI Klassen de vleugelbelasting gedefinieerd op basis van het gezamenlijk geprojecteerde oppervlak van vleugel plus stabilo.
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.410
    Locatie:
    NB NL
    Ah! Dat wist ik ook niet, dank voor de uitleg.
    Dan hebben m`n vrije vlucht modellen een lagere vleugelbelasting dan waar ik zelf steeds op uit kwam (alleen vleugel).

    Dat wordt een hele mooie slowflyer.
    Jouw vleugelbelasting is nog lager dan de Bleriot van Peter!

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina