Schweizer SGU 1-19 schaal 1:4 met staalbuisromp

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 1 mei 2024.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Hillegom
    Er moesten nog 2 stringers onder aan de neus om de neus vorm te geven, eerst de steuntjes


    IMG_4072.JPG


    IMG_4076.JPG

    en dan de stringers , ik kwam (vuurvaste) handen te kort....

    Dan de nodige details; om de struts makkelijk demontabel te maken soldeerde ik M2 moertjes op de brackets en die liepen met solderen natuurlijk vol met zilver. Dus open boren en draadtappen met een tapje in een handboorhouder, die kon ik vlak genoeg tegen de romp leggen.
    Ik zat gelijk naar het mooie soldeerwerk van Claude te kijken, chapeau Claude!!

    IMG_4079.JPG


    IMG_4080.JPG

    Gelukkig raak ik de moertjes zo niet meer kwijt op het veld… Het plan is om de struts permanent aan de vleugels te laten zitten. De vleugelwortel wil ik met 1 lange 2mm pen (per kant) vastzetten.

    Dan de stabilo struts , die komen met M2 boutjes permanent aan het stabilo en met een 1mm staaldraad clip aan de romp. In het U vormige metalen profiel komt een hardhouten slof.

    IMG_4082.JPG


    Proefpassen van de houten componenten.

    IMG_4084.JPG


    IMG_4085.JPG
    Hij is bijna schilderklaar, wordt het spuiten of kwasten? Daar ga ik over denken. Het afwerken van de vleugels is nu aan de beurt.

    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses, Peter À, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.545
    Locatie:
    Schoonhoven
    SCHITTEREND werk!!

    Ga je er eerst een primer op zetten voordat je de eindkleur aan brengt?
     
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Berrie!! Mijn fokker FG-2 heb ik met een soort primer/ aflak in 1 gespoten, dat ging prima. het geheel wordt bekleed, dus goed beschermd. Spuiten is makkelijk, maar er gaat wel veel naast ha ha !
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Hillegom
    Het verder afwerken van de vleugels.

    Allereerst wilde ik de neus indekken en wel met 0.5mm triplex. Het profiel heeft een scherpe bocht net onder de neuslijst. Ik wilde het triplex lijmen met de “gedroogde witte lijm, foliebout” methode en dat bochtje vond ik te krap. Ik boog een overmaatse strook triplex tot een gootje waar ik een beetje kokend water doorheen goot, dat herhaalde ik een paar keer tot ik een echt krappe bocht had. Ik liet dat zo drogen

    IMG_4093.JPG

    Uitleggen is lastig,



    Ik deed witte lijm op de vleugel, drukte daar het triplex op, haalde dat eraf en smeerde het met een vinger uit

    IMG_4095.JPG
    IMG_4096.JPG

    Na drogen zette ik met een folieboutje op 150gr de neuslijst vast

    IMG_4097.JPG
    daarna de hoofdligger boven en onder. Om het mooi op de ligger aan te laten sluiten. klemde ik een lat boven en onder

    IMG_4099.JPG

    en smeerde aan de achterkant extra lijm in die verbinding. Na uitharden sneed ik de overmaat triplex af.

    Het stukje indekking bij de tip was dubbel gebogen, ik lijmde er segmentjes triplex op

    IMG_4102.JPG




    IMG_4100.JPG

    en de neuslijst maakte ik met 2 laagjes dun vuren
    IMG_4104.JPG



    Toen de capstrips , gesneden uit 0.5mm triplex, een heleboel!

    IMG_4105.JPG

    Ook nog de indekking bij de rolroer bediening

    IMG_4110.JPG

    (gelukkig werkt dat prima) en ze zijn zo zachtjes aan klaar. het balsa nog beitsen en dan bekleden.



    Vincent
     
    RobtH, ramses, jan brilman en 11 anderen vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.870
    Locatie:
    Ede
    Gaaf werk . Bij mijn sg 38 had ik ook mallen gemaakt om de indekking te plaatsen . Eerst het triplex laten weken . Op de mal klemmen en rond strijken met de bout . Door het vocht en de hitte wordt het triplex lijm soepel en buigt het makkelijk . Laten drogen en verlijmd op de vleugel .
    Blijft wonderbaarlijk heerlijk werken dat vliegtuig triplex .
     
    jan brilman, ISOLA2 en Vincent de Bode vinden dit leuk.
  6. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Hillegom
    Voor het bekleden monteerde ik de vleugels om de lengte van de struts te controleren

    IMG_4118.JPG

    De staalbuisromp moest gespoten worden, na wat probeersels werd dat primer met een spuitbus, teveel buisjes voor de kwast!
    Daarna de rc componenten inbouwen, de accu houder met ballastmogelijkheid in de neus met aan/uit schakelaar

    IMG_4155.JPG

    achter het fraaie instrumentpaneel dat Claude gemaakt had.

    IMG_4163.JPG

    De servo’s en ontvanger dicht achter de piloot
    IMG_4157.JPG

    Hij bleek ook een fraaie pilote te hebben, die paste prima (oppassen met rugvluchten!)

    IMG_4145.JPG

    IMG_4148.JPG

    Hij was klaar om bekleed te worden en daarvoor koos ik Diacov. Dit is een weefsel met een lijmlaag. Het plakt enorm goed, afsnijden gaat lastig omdat het een weefsel is. Uit de lossen hand is het erg lastig om netjes te snijden. De vleugels en staartvlakken waren geen probleem . Toen de romp, het bekleden op zich ging prima, het plakt fantastisch, ook op de dunne buisjes, afsnijden valt niet mee…..

    IMG_4152.JPG

    IMG_4154.JPG

    IMG_4158.JPG
    Ik kreeg de overlapjes op de gebogen neus niet strak en daarom snee ik 8mm brede stroken en lijmde die over de naden.

    IMG_4164.JPG


    Dat zag er beter uit.

    Toen het cg bepalen. Met Ecalc kwam ik op 80- 99 mm van de voorlijst. Er moest ongeveer 380gr lood bij, dat kon mooi onder de (demontabele) accu houder. Met deze ballast ligt het cg op 92 mm. Geparkeerd blijft hij nog net met zijn staart op de grond, het weel kan ik niet verplaatsen en het cg verplaats ik liever nog niet naar achter.….. Het vliegklare gewicht is 4040gram, dat blijft dus mooi binnen de 4 – 4,5 kg die Claude als prognose had.

    Nu het schilderen nog, dat wil ik beperkt houden, de transparantie van het model heeft toch wel wat. Eerst foto’s buiten!

    Vincent.
     
    RobtH, ramses, GeeW en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Hillegom
    Zo, met dat mooie weer naar buiten.

    Nog rustig nadenken over de eventuele beschildering
    IMG_4167.JPG

    IMG_4169.JPG
    .

    IMG_4170.JPG
    IMG_4171.JPG


    IMG_4172.JPG
    IMG_4173.JPG

    IMG_4175.JPG

    IMG_4176.JPG
    Dat transparante is wel erg mooi! Misschien toch alleen belettering?

    Vincent.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2025
    RobtH, ramses, GeeW en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.281
    Locatie:
    Gouda
    Ik zie dat je naast de strijkbout voor de folie ook de strijkplank gebruikt! :beer:
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.545
    Locatie:
    Schoonhoven
    GAAF!!!

    Zaterdag klaar voor de sleepmeting in Kampen? Dat redt je wel toch?;););)
     
  10. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Hillegom
    Rick, de strijkplank gebruik erg vaak, alleen hardsolderen niet! een heel enkele keer wordt er op gestreken Ssst.
    Berrie, dankje, maar ik wil hem eerst afmaken en rustig invliegen. Ik had gehoopt hem eerder af te hebben, maar er kwam(en) een reparatie klus(sen) tussendoor, helaas.
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.410
    Locatie:
    NB NL
    [​IMG]

    Misschien kan je haar een sjaaltje geven, ze heeft het een beetje koud volgens mij :oops:

    Zonder gekheid, een hele mooie pilote :thumbsup:
    Prachtig verslag en bouw, genieten!
    Succes met de laatste loodjes.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: Gisteren om 15:56

Deel Deze Pagina