Bleriot XI

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Taylorcraft, 22 feb 2025.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gestart met de bouw van een Bleriot XI.
    De drie cilinder CO2, die in de Pander zat, zal ik voor dit model inzetten.
    De motor komt in dit model beter tot zijn recht.
    IMG_20250222_120300.jpg IMG_20250222_120310.jpg IMG_20250222_120317_HDR.jpg
    Dit is het voorbeeld:
    Old-Rhinebeck-Bleriot-XI.jpg tour-front.jpg
     
    ramses, Bruno van Hoek, HBZWEEF en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.609
    Locatie:
    hier en daar
    Mooie motor en schitterende prop!
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Altijd leuk om te kijken of het wat zal gaan worden:)
    Perfecte tekeningen
    Voor de details gebruik ik de tekeningen van Paolo Severin.
    IMG_20250223_142555.jpg IMG_20250223_142607_HDR.jpg IMG_20250223_142631_HDR.jpg
     
    ramses, Kjel Postema en Bertus vinden dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.417
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig André!
    Veel plezier met de bouw.
    Dat wordt een heerlijke slow-flyer.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Landingsgestel zoveel mogelijk gekopieerd van het orgineel.
    En uiteraard verend met elastieken.
    IMG_20250301_170501.jpg IMG_20250301_170642.jpg IMG_20250301_170655.jpg IMG_20250301_170758_HDR.jpg IMG_20250301_170908_HDR.jpg
     
    ramses, Kjel Postema en JaapDMC vinden dit leuk.
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De eerste test van het verende landingsgestel is veel belovend.
    Nu zoveel mogelijk het orgineel zien te benaderen.
     
    Kjel Postema, ramses, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb enige informatie nodig over de bouw van de vleugels voor het vliegen van een vlakke bocht.
    Een washout van beide of alleen de rechter vleugel
    ( voor een vlucht linksom) lijkt mij de oplossing, maar dan de vraag hoeveel graden.
    En is het profiel van dit model daar wel geschikt voor?
    Ik heb de messing buisjes van het landingsgestel vervangen door carbon en aluminium dunwandige buis.
    Hierdoor een sterke reductie van het gewicht verkregen.
    Vleugebelasting onder de 10 gram is realiseerbaar.
    IMG_20250315_105805_HDR.jpg IMG_20250315_105812_HDR.jpg IMG_20250315_105819_HDR.jpg
     
    ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  8. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.531
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  9. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.531
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    In 2017 heb ik een Bleriot onder de 100 gram gebouwd voor indoorvliegen.
    Ik heb de romp toen versterkt door ijzergaren verspanning/
    Vloog prima met iets vergroot richtings en hoogteroer
    Jouw versie is een stuk mooier, met name de prop en de wielen!



    Meerdere motoren getest, uiteindelijk een brushless motor op 2S lipo.
    Was daarmee overpowered en ging naar 120 gram.
    Vleugel belasting 12 gram/dm2
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2025
    ramses en Taylorcraft vinden dit leuk.
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Goed om te zien dat het stabilo van jouw model in gelijke grootte is als die van mij.
    Vond die van mijn model wat klein overkomen.
     
  11. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.531
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb ook de tekeningen van Paolo Severin gedownload.
    Verkleind tot schaal 1:13
    Vleugel profiel en de instelhoeken aangehouden zoals op de tekening.
    Ook geëxperimenteerd met kleinere instel hoek van de vleugel, maar de tekening was toch de beste.
    Na meerdere experimenten de vleugels 1 rib groter gemaakt, dit omdat de zwaardere motor en accu ruim 10 gram gewicht toevoegden.

    Ik Heb wat ervaring met vliegen met dit soort vleugelprofielen en instelhoeken en die is als volgt.
    De hoogte regel je vooral met het gas

    Volgas = klimmen
    3/4 gas =constante hoogte vliegen.
    1/2 gas is normale daling
    1/4 gas is heel snel dalen (crash!)
    geen vermogen en de kist stopt gewoon in de lucht en land als een baksteen.

    Hoe je dit gaat oplossen met een vrije vlucht kist zou ik niet weten.
    Het zou zonde zijn dat zo'n mooi stukje werk bij de eerste vlucht wel vliegt maar crashed als de motor stopt.

    Succes, groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2025
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Goed om te lezen van hetgeen jij hebt ervaren.
    Ik heb ook de tekening van Severin verkleind en mn gebruikt voor schaal elementen.
    Het profiel van Severin komt overeen met hetgeen op de tekening van mijn model.
    Voordeel van een CO2 motor is dat ze nooit abrupt stoppen, maar overeenkomst hebben met het geleidelijk terug nemen van het gas en daardoor een beheersbare landing maken van het model.
     
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gaat richting bespannen met tissue.
    V stelling zal voor beide vleugels net iets boven de
    2°( >4° totaal) komen te liggen.
    IMG_20250318_111832_HDR.jpg IMG_20250318_111759_HDR.jpg IMG_20250318_111750_HDR.jpg
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.417
    Locatie:
    NB NL
    .
    Mooi werk weer André :thumbsup:

    Je zou eventueel Peter Fardell ook nog kunnen contacten, hij heeft veel ervaring met zijn vrije vlucht Bleriot.
    Die is wel rubber aangedreven ipv CO2, maar hij heeft wellicht tips over washout en verdere in-/afstellingen.



    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2025
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik zat al te twijfelen, maar ga Peter deze vraag stellen.
    Groet, André
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Antwoord van Peter ontvangen :)
    Ik kan het stabilo up of down geven en de roeren ook apart instellen.
    De vleugels hebben ieder een v-stelling van 4°
    IMG_20250320_182455_HDR.jpg IMG_20250320_182505_HDR.jpg IMG_20250320_182521_HDR.jpg IMG_20250320_182526_HDR.jpg
     
    Kjel Postema, willemvdm en ramses vinden dit leuk.
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Tissue opgebracht en met spanlak ingestreken.
    Spanlak 50% verdund.
    Niets krom getrokken:)
    Vleugebelasting 9,4 gram/dm²
    Nog een paar kleine aanpassingen en bespannen met spandraad.
    Dan gereed voor de eerste test vluchten.
    IMG_20250325_103626.jpg IMG_20250325_103636_HDR.jpg IMG_20250325_103653_HDR.jpg IMG_20250325_103738_HDR.jpg IMG_20250325_103746.jpg IMG_20250325_103754.jpg
     
    E.hof, Kjel Postema, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.288
    Locatie:
    Gouda
    Wat schitterend met een Anzani erop.
    CO2 is toch altijd weer sparkling.
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.417
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig :thumbsup:

    Hoe heb je de onderzijde van de vleugels bekleed?
    Lijkt me best lastig met de sterk concave ribben.
    Het tissue wil zich vlak trekken door het krimpen, waarmee heb je de tissue vastgezet op de concave kant?

    Groeten, Ramses
    .
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.171
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb diverse lijm soorten toegepast, om tissue op te brengen, maar met een soort heb ik het beste resultaat.
    Gewoon behanglijm uit het paarse pakje.
    En spanlak 50% verdund met thinner.
    Zit super strak en alles mooi recht gebleven.
    IMG_20250325_123743_HDR.jpg IMG_20250325_123755_HDR.jpg IMG_20250325_123834_HDR.jpg
     
    ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina