Beste F5K piloten, het eerste F5K event van 2025 hebben we achter de rug. Wat hadden we prachtig vliegweer in Malden. Laten we hopen dat het op 23 maart opnieuw zo mooi wordt. We zijn dan te gast bij de Winterswijkse Luchtvaart Club. Het wordt de eerste keer dat we hier een F5K event houden. Mede mogelijk gemaakt dankzij de hulp van Denny Muller. Hij zal zelf ook meedoen met zijn 3D geprinte F5K ontwerp. Een ontwikkeling die het instappen in deze klasse nog eenvoudiger en betaalbaarder moet maken. We zien uit naar de vliegprestatie van zijn model. Dus ook al vlieg je niet mee, dan is het zeker de moeite waard om te komen kijken. De club beschikt over een kantine met sanitaire voorzieningen. Tijdens de eerste wedstrijd in Malden hebben we besloten om geen pauze tussen de ronden plannen. Dit is toch wel als intensief ervaren en om die reden zullen we de tijd tussen de groepen wat oprekken. Daarnaast zullen we ook na ronde 3 een korte pauze inlasten. Zo leren we bij iedere wedstrijd weer iets. Locatie: Winterswijkse Luchtvaart Club Vredenseweg 138 7113 AE Winterswijk Tel: 0543-53 01 05 Bezoek ook eens de website van de club: https://www.winterswijkseluchtvaartclub.nl Dagindeling: Tijdens de invliegperiode kan iedere piloot zijn toestel testen en eventuele aanpassingen aan de Altis Nano doorvoeren. Er is een laptop met kabel voor de Altis aanwezig. Indien nodig kan de juiste Firmware en startparameters ter plekke geprogrammeerd worden (In de bijlage treffen jullie de geldende instellingen van de Altis Nano aan). Voor nieuwe piloten die nog geen Altis hebben, maar graag eens mee willen vliegen is er een “leen” Altis beschikbaar. De instellingen van de Altis zijn ook terug te vinden op onze website: https://www.f5k.nl/altis-nano-f5k-settings/ 09:00 Invliegen en veld uitleggen 09:45 Briefing met groepsfoto 10:00 Start wedstrijd Pauze na ronde 3 Na ronde 6 is er een schrapper van toepassing Er wordt geen nieuwe ronde meer gestart na 16.15 uur Na de laatste taak worden de scores van elkaar gecontroleerd en aansluitend volgt de prijsuitreiking Aflastingen: Het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal uiterlijk een dag voor de wedstrijddag rond 20.00 uur in dit draadje op het forum bekend gemaakt worden. De wedstrijd gaat niet door als: · de gemiddelde windsnelheid tussen 11.00 uur s’morgens en 17.00 uur s’middags hoger is dan 8 m/s (bron: windfinder) · de mate en of kans op neerslag tussen 10.00 uur en 16.00 uur groot is (bron: buienradar) · er minder dan 8 deelnemers zijn ingeschreven · er minder dan 8 deelnemers aanwezig zijn tijdens aanvang van de wedstrijd. In dat geval beslissen we met de aanwezige piloten hoe we een invulling aan de dag zullen geven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het vliegen van een gezamenlijke “All Up” taak zonder coach Wedstrijdleiding: Wedstrijdleiding: Brian van der Gouw Jury: 2 personen, welke tijdens de briefing vastgesteld worden. Inschrijving: Inschrijven is mogelijk in dit draadje of door een mail te sturen naar f5k.contest@gmail.com De uiterlijke inschrijfdatum is vrijdag 21 maart 2025. Ben je niet ingeschreven, maar besluit je op het laatste moment alsnog mee te doen dan zullen we er alles aan doen om dit mogelijk te maken. Stuur dan een verzoek naar bovenstaand e-mailadres of neem contact op met de wedstrijdleider. Inschrijfgeld: Senioren: € 15.00 ; Junioren: € 5,00 We verzoeken jullie het inschrijfgeld bij voorkeur digitaal te verrekenen middels een betaalverzoek van de organisatie. Uiteraard kun je ook cash op het veld betalen. Wedstrijdregels en Local rules 2025: · we vliegen volgens het meest recente vliegreglement. Deze is hier terug te vinden https://www.f5k.nl/voorbeeld-pagina/ · Ook F5K toestellen met een lagere vleugelbelasting dan 12 gr/dm2 worden toegestaan · Alle taken: indien je door wat voor reden dan ook niet kunt starten, en je merkt dit voordat de taak is begonnen: dan mag je vragen om de tijd te stoppen zodat je je toestel op orde kunt maken en alsnog de taak volledig kunt meevliegen. · Alle taken: indien je door wat voor reden dan ook niet kunt starten, en je merkt dit nadat de taak is begonnen, en je doet dit niet doelbewust: dan mag je later starten. Reden: het is nagenoeg onmogelijk hierdoor de taak te winnen · Gelijktijdig starten bij All Up – start je tijdens de landings- of voorbereidingstijd van de volgende All Up taak, dan moet je direct landen en zo snel mogelijk weer starten. Tijd wordt niet stopgezet en loopt gewoon door · Piloten die voor het eerst mee willen doen, maar nog geen Altis ter beschikking hebben kunnen een Altis lenen van de organisatie. Mocht de aandrijving niet sterk genoeg zijn om binnen 7 seconden op de Nominal Launch Height te komen (60 of 70 mtr) dan kan de motorlooptijd met enkele seconden opgerekt worden om alsnog op deze hoogte uit te komen. Hierdoor kunnen ook nieuwe instromers met een minder geavanceerde kist eens proeven aan het F5K format. Een of twee seconden extra zal niet het verschil maken in het klassement.
Deelnemers overzicht per 1maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury
Deelnemers overzicht per 2 maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K
Deelnemers overzicht per 6 maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K 9. Mike Neerings (NED) - Falcon / Sabre / Kestrel
Deelnemers overzicht per 14maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K 9. Mike Neerings (NED) - Falcon / Sabre / Kestrel 10. Frank van Melick (NED) - Vortex 3
1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K 9. Mike Neerings (NED) - Falcon / Sabre / Kestrel 10. Frank van Melick (NED) - Vortex 3 11.Geert van Melick (NED) - F5K eigenbouw / Vortex 2.5 ombouw F5K 12 Bob van der Bijl (NED) - F5K - Falcon / Falcon
Deelnemers overzicht per 14maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K 9. Mike Neerings (NED) - Falcon / Sabre / Kestrel 10. Frank van Melick (NED) - Vortex 3 11.Geert van Melick (NED) - F5K eigenbouw / Vortex 2.5 ombouw F5K 12 Bob van der Bijl (NED) - F5K - Falcon / Falcon 13. Ulrich Freitag (GER) - Snipe 2 EL
Deelnemers overzicht per 17 maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K 9. Mike Neerings (NED) - Falcon / Sabre / Kestrel 10. Frank van Melick (NED) - Vortex 3 11.Geert van Melick (NED) - F5K eigenbouw / Vortex 2.5 ombouw F5K 12 Bob van der Bijl (NED) - F5K - Falcon / Falcon 13. Ulrich Freitag (GER) - Snipe 2 EL 14. Herman Dievelaar (NED) - Fury - Maverick
Deelnemers overzicht per 18 maart: 1. Loet Wakkerman (NED) - Fury / Vortex 3 /Maverick 2. Jörg Vogelsang (GER) - Snipe 2 / Maxflight 3. Roger Steens (NED) - Falcon 4. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 5. Fons Kremer (NED) - Fury 6. Denny Muller (NED) - 3D print Rise F5K 7. Edwin Rooseman (NED) - NRJ / Kestrel 8. Rasmus de Jong (NED) - CX5 / Fold F5K 9. Mike Neerings (NED) - Falcon / Sabre / Kestrel 10. Frank van Melick (NED) - Vortex 3 11.Geert van Melick (NED) - F5K eigenbouw / Vortex 2.5 ombouw F5K 12 Bob van der Bijl (NED) - F5K - Falcon / Falcon 13. Ulrich Freitag (GER) - Snipe 2 EL 14. Herman Dievelaar (NED) - Fury - Maverick 15. Edwin de Smit (NED) - Falcon
Helaas moet ik mijn deelname schrappen. De omgebouwde dlg is de vleugel gedelamineerd en gebroken. En de geprinte variant heeft een scheurtje wat ik niet kan lijmen. ben er zondag wel gewoon aanwezig.
Jammer van de schade aan je kisten Denny, maar wel fijn dat je er morgen bij bent. Hopelijk kunnen we je verder inspireren voor een volgende editie Met de afmelding van Denny is het totaal aantal inschrijvingen uitgekomen op 14 piloten. We vliegen in 3 groepen van 5 en dus is er een " Dummy pilot" in de indeling opgenomen. Windfinder en buienradar laten een droge en rustige vliegdag zien. Het laatste regenbuitje staat vroeg in de morgen tegen 4-5 uur gepland. De rest van de dag zou het droog moeten zijn. In de bijlage treffen jullie de indeling aan. Indien gewenst kun je deze thuis al printen en meenemen. De organisatie zal tijdens de briefing de scorekaartjes en de helpers indeling uitdelen. Zoals eerder geschreven zullen we meer tijd tussen de ronden plannen. Ik heb Gliderscore ingericht op 7 minuten. Dat zou voldoende rust moeten geven. Ook zullen we een korte pauze inlasten na ronde 3. Tijdens de briefing zal ik alle details samen bespreken. We zien uit naar een mooie vliegdag op een voor ons nieuwe vlieglocatie. Tot morgen. gr. Brian
De feest commissie van wlc zal voor de interne mens rond de middag voor wat warme versnaperingen zorgen. die voor een kleine vergoeding te kopen zijn. toiletten koffie en stroom enz. Zijn allemaal in het club gebouw aanwezig. met een beetje geluk kan ik morgen nog een vlucht laten zien met de proto print versie. Ik ga er van uit dat we er met zijn allen een geslaagde dag van kunnen maken. heren tot morgen
De dagen richting een wedstrijdweekend blijven spannend: zullen de weergoden ons goed gezind zijn. Voor ons thermiek spelletje moet het in ieder geval droog zijn en niet harder dan 8 m/s waaien. De afgelopen dagen lieten een mix van deze variabelen zien. Zaterdag waaide het echt heel erg hard. De regen voorspelling was complex, maar buienradar gaf de doorslag: het zou droog blijven en dus kon het F5K event doorgaan. Zondagmorgen vroeg op pad richting de Winterswijkse Luchtvaart Club Anders dan buienradar had voorspeld bleek het best hard te regenen. Balen, want mensen moeten soms meer dan 2 uur rijden om deel te nemen. In Winterswijk aangekomen klaarde het iets op en werden we vriendelijk ontvangen door Denny Muller, Jeroen en het bestuur in hun prachtige clubgebouw. Wat mij betreft een van de mooiste kantines die ik ken: volwaardige bar, flatscreen (formule 1 stond erop), open haard en prachtig nieuw meubilair. Dat in combinatie met vriendelijke en gemoedelijke vrijwilligers (clubgenoten) maakt dat het niet alleen om vliegen hoeft te gaan om een mooie dag te beleven. Gelukkig klaarde het snel op en lukte het ons om tegen 10.00 te starten. De eerste groep van de eerste ronde bleef droog. In de tweede groep, waarin ik zelf vloog, regende het echt te hard. We hebben de taak wel afgevlogen, maar zagen nadien dat er op de kisten en zender toch wel erg veel water lag. De club hielp met extra parasols voor de piloten tegen de regen. Wat een luxe. Na een korte onderbreking konden we doorvliegen. Tegen 12.30 uur begon het opnieuw wat te sputteren en besloten we een pauze in te lasten. In de kantine waren lekkere balletjes gehakt, kroketten etc te koop. Zo werd ook voor de inwendige mens gezorgd. Na de pauze bleef het droog en kwam de zon meer en meer aan bod. Steeds vaker zag je piloten op lage hoogte mooie thermiekbellen oppakken. Tegen 16.20 hadden we 6 rondes gevlogen en daarmee was er 1 schrapper van toepassing. Frank van Melick continueerde zijn goede vorm en pakte de overwinning. Edwin Rooseman werd tweede en Geert van Geert van Melick pakte met zijn eigen design F5K houtbouw een prachtige derde plek. Ondanks het wisselende weer was de stemming opperbest en ging iedereen met een goed gevoel naar huis. Alle details zijn hier weer terug te vinden : http://gliderscore.com/OnLineScores.aspx